قیمت سر سام آور تعویض پلاک

با شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو که الزاما مالیات خودرو قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اخذ می‌شود، یک تعویض پلاک ساده برای خودرو حدود ۱۵۵ میلیونی (با درنظر گرفتن حذف هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی) حدود ۲ میلیون تومان برای شما آب می‌خورد!

قیمت سر سام آور تعویض پلاک
کدخبر : 6408
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یک تعویض پلاک ساده با رویه جدیدی که از ششم فرودین ماه جاری به اجرا درآمده است، برای خریدار و فروشنده خودرو چقدر آب می‌خورد؟!

 

 پس از بالا گرفتن منازعه بر سر "برگ سبز خودرو" و مقاومت دفاتر اسناد رسمی برای اجبار مالکان وسایل نقلیه برای ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر، در نهایت صدور بخشنامه داستان کل کشور مبنی رسمی بودن برگ سبز خودرو و اختیاری بودن ثبت در دفاتر اسناد رسمی، تقریباً از اواسط سال گذشته مراجعات مردمی به دفاتر برای ثبت نقل و انتقال خودرو به حدود صفر رسید.

اما در این میان، با توجه به عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، مسئله دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو که قبلا در هنگام ثبت در دفاتر اخذ می‌شد، تبدیل به یک مسئله شد؛ در راستای حل این مسئله و بر اساس تفاهم ناجا و سازمان امور مالیاتی، مقرر شد که از ششم فرودین ماه جاری، مالکین وسایل نقلیه پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد ارزش خودرو برای خودرو‌های داخلی و ۲ درصد ارزش خودرو برای خودرو‌های وارداتی شوند!

مکانیزم اجرای این شیوه اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو هم به این صورت تعبیه شده که در حال حاضر برای اخذ نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک، ابتدا باید وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شده و مبلغ کامل مالیات نقل و انتقال خودرو خود را به‌صورت برخط پرداخت کنید و در ادامه با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir، مرکز تعویض پلاک و زمان موردنظر خود را انتخاب کنید.

با این شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو، عملاً بدون پرداخت مبلغ مالیات خودرو، دیگر امکان اخذ نوبت تعویض پلاک در هیچ مرکزی در کشور وجود نخواهد داشت! یعنی برخلاف آنچه که طی این مدت، کانون سردفتران مدعی بود مبنی بر کاهش درآمد مالیاتی دولت به دلیل حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل و انقال خودرو، درآمد دولت از ناحیه نقل و انتقال خودرو به شدت افزایش خواهد داشت چرا با این شیوه جدید، تمام کسانی که قصد خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک دارند باید قبل از هر نقل و انتقالی، مالیات خودرو خود را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند!

اما حالا ببینیم یک تعویض پلاک ساده با رویه جدیدی که از ششم فرودین ماه جاری به اجرا درآمده است، برای خریدار و فروشنده خودرو چقدر آب می‌خورد؟!

ما به‌عنوان نمونه، یک "کوئیک سری S مدل ۱۴۰۰" را در نظر می‌گیریم؛ با مراجعه به درگاه پرداخت مبلغ نقل و انتقال خودرو در پرتال سازمان امور مالیاتی و وارد کردن پلاک خودرو، مبلغ یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان به عنوان مالیات تعیین می‌شود!

با مراجعه به مرکز تعویض پلاک، مبلغ ۱۷۰ هزار تومان هم بابت عوارض شهرداری سال ۴۰۱ اخذ می‌شود (با فرض تسویه بودن عوارض این خودرو تا ۱۴۰۰)، همچنین مبلغ ۳۷۰ هزار تومان هم برای این مدل خودرو بابت خود پلاک از شما دریافت می‌شود!

یعنی در مجموع با احتساب مبلغ مالیات پرداختی، عوارض شهرداری و هزینه پلاک خودرو، یک تعویض پلاک ساده برای خودرویی مثل کوییک مدل ۱۴۰۰ که در حال حاضر بهای کارخانه آن حدود ۱۵۵ میلیون تومان است، برای شما یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان آب خواهد خورد!

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه