حقوق بازنشستگان | یکسان سازی حقوق بازنشستگان

خبر بد برای بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان در 1401 چه تغییری کرد؟

گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که فیش مستمری فرودین ماه سال ۱۴۰۱ آنها بر اساس آخرین حکم حقوقی سال ۱۴۰۰ صادر شده است.

خبر بد برای بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان در 1401 چه تغییری کرد؟
کدخبر : 6315
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی از بروزرسانی نشدن فیش مستمری فروردین ماه خود خبر دادند.

بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی فیش مستمری بازنشستگان را براساس میزان افزایش‌های سال جاری کارگران شاغل بروزرسانی نکرده است. 

این بازنشستگان می‌گویند که حکم حقوقی آنها بر اساس فرمول‌های مندرج در آخرین حکم حقوقی که اعمال افزایش بر اساس ماده ۹۶ و متناسب‌سازی ۱۴۰۰، متناسب‌سازی ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی، مزایای مستمری و متناسب‌ مبالغ مربوط به آنها اعمال شده است. 

به نظر می‌رسد که سازمان تامین اجتماعی آماده اعمال افزایش مستمری‌ها بر اساس بروزرسانی ضرایب متناسب‌سازی و اعمال مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، نیست. 

این در حالی است که سازمان باید از ابتدای ۱۴۰۱ و بر اساس بخشنامه مزدی شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ که افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح را مورد تاکید قرار می‌دهد، رفتار کند. 

اعمال مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در پیوند با اعمال ماده ۴۱ قانون کار بر روی بخشنامه مزدی شورای عالی کار معنا می‌یابد؛ اتفاقی که هر ساله از آن با عنوان افزایش مزد و مستمری متناسب با هزینه‌های زندگی، یاد می‌شود. 

به گفته این بازنشستگان، افزایش مزد و مزایای ناشی از آن و تصویب افزایش مزایای مستمری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی جدا از اعمال افزایش مستمری سالیانه، چارچوبی است که در هر صورت باید رعایت شود. 

بازنشستگان یادآور شدند که افزایش مزایای مربوط به مستمری و بروزرسانی ضرایب متناسب‌سازی در ۱۴۰۱ ارتباطی با اعمال مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی ندارد. 

آنها همچنین گفتند که افزایش‌های مربوط به مستمری با توجه به الزام ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید اتفاق بیفتد.

بر اساس این ماده، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد. 

بازنشستگان با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت اقلام برخی کالاهای اساسی یادآور شدند که طبق اعلام انصاف عرضه کننده‌ی این اقلام پس از حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت برخی از این اقلام ۴۰ تا ۵۰ درصد در سال جاری افزایش می‌یابد.

جدا از افزایش‌های سال جاری، در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد خیز افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم که منجر به افزایش سطح عمومی تورم شده است؛ گرچه برخی اقلام همواره تورمی بالاتر از تورم عمومی داشتند. برای نمونه، بین بهمن ۹۸ تا ۹۹، قیمت کالاهای اساسی ۴۰ تا ۱۸۰ درصد افزایش یافت. 

در همین حال در مهر ماه سال گذشته که تورم برخی کالاها از میان ۵۳ کالا به بیش از ۲ برابر یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نتیجه بازنشستگان انتظار دارند که تورم به واسطه ترمیم مستمری آنها از فروردین ماه دیده شود. 

حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی گفت: امیدواریم قبل از پایان فرودین ابلاغیه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شود؛ حداقل ۵۷.۴ درصد برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه ۱۵۵۰۰ تومان مبلغ ثابت برای سایر سطوح.

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان به  گفت: با توجه به اینکه نزدیک به پانزده روز از سال جدید سپری شده و وارد نیمه دوم فروردین شده‌ایم، عدم اعلام افزایش حقوق بازنشستگان کارگری نگران‌کننده است. تغییراتی نیز در سطح کارشناسان سازمان رخ داده است.

باید بپذیریم تامین اجتماعی یک شرکت خُرد با مخاطبان اندک نیست بلکه نهادی است که به نیمی از جمعیت کشور -۴۵ میلیون نفر- خدمات می‌دهد. این سازمان نیازمند یک مدیریت هوشمند و آگاه است. ما بازنشستگان نگران حقوق و دستمزد سال جدید هستیم و انتظار داریم افزایش حقوق بازنشستگان هرچه زودتر ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه «همه ساله در فروردین ماه، مصوبه مزدی شورایعالی کار با تصویب هیات وزیران و ابلاغ مدیرعامل سازمان به بازنشستگان کارگری تسری داده می‌شود» افزود: امسال نیز امیدواریم هرچه سریعتر همان مصوبه بدون ذره‌ای تغییر و با درنظر گرفتن افزایش تمام مولفه‌ها، به بازنشستگان تسری پیدا کند. مدیرعامل سازمان باید سریعتر احکام حقوقی بازنشستگان را صادر کند تا خیال بازنشستگان راحت شود و بدانند در سال جدید قرار است چقدر حقوق ماهانه داشته باشند.

عیوضی ادامه می‌دهد: در این شرایط اقتصادی، درست نیست کار مردم زمین بماند؛ مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند کار مردم زمین نماند و معیشت در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشد. بنابراین باید اول فررودین تشریفات اداری در هیات وزیران به انجام می‌رسید و احکام حقوقی بازنشستگان صادر می‌شد.

الان وارد نیمه دوم فروردین سال جدید شده‌ایم و بازنشستگان در مراجعات مکرر، در ارتباط با افزایش مستمری ابراز نگرانی می‌کنند. درخواست بازنشستگان این است که عین مصوبه شورایعالی کار بدون تغییر به بازنشستگان تسری یابد؛ در واقع افزایش پایه مستمری و افزایش مزایای جنبی براساس مصوبه شورایعالی کار، شامل حال بازنشستگان شود.

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، کنترل تورم به اندازه‌ی افزایش مزد و حقوق و حتی بیشتر، اهمیت دارد؛ اگر تورم افسارگسیخته مهار نشود، بازنشستگان با حقوق افزایش یافته، نمی توانند اجاره خانه بپردازند و زندگی کنند لذا دولت محترم و تمام مسئولان امر، باید «مهار تورم» را در اولویت برنامه‌های خود در سال جدید قرار دهند.

او اضافه می‌کند: عدم کنترل تورم، مخرب است و اساس زندگی مزدبگیران را به هم می‌زند. از دولت انتظار داریم حتما تورم را کنترل کند؛ توجه به معیشت بدون مهار تورم، ممکن نیست. مردم را بیش از این نگران و مستاصل نکنند؛ در دو سه سال اخیر تورم به گونه‌ای به پیش تاخته که دیگر هیچ دلخوشی برای افزایش دستمزد باقی نمانده. مزدبگیران کارگری می‌دانند که اثرات افزایش مزد به دلیل تورم به زودی از بین می‌رود و به همین دلیل با افزایش مستمری به معنای واقعی کلمه «امیدوار» نمی‌شوند.

عیوضی در پایان تاکید می‌کند: امیدواریم قبل از پایان فرودین ابلاغیه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شود؛ حداقل ۵۷.۴ درصد برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه ۱۵۵۰۰ تومان مبلغ ثابت برای سایر سطوح. انتظار داریم قبل از پایان ماه، بازنشستگان را از نگرانی بیرون بیاورند. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه