یارانه معیشتی | واریز یارانه معیشتی

فوری/واریزی دولت در جیب مردم | زمان واریز یارانه معیشتی فروردین اعلام شد

شیوه بودجه بندی دولت برای واریز دو یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی موجب ابهام شد.

فوری/واریزی دولت در جیب مردم | زمان واریز یارانه معیشتی فروردین اعلام شد
کدخبر : 6144
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

یارانه معیشتی

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی از این است که یارانه معیشتی بنزین طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

این موضوع موجب ابهام برای واریز یارانه معیشتی بنزین فروردین ماه شد. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی از این است که یارانه معیشتی بنزین طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود.

براساس برنامه دولت باید در روز چهارشنبه یعنی ۱۰ فروردین ماه یارانه معیشتی بنزین به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود. این یارانه در ساعت ۲۴ پرداخت می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، مبلغ یارانه بنزین خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

همچنین شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

یارانه معیشتی

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

در دو سال گذشته دولت به صورت تفکیک شده یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین را در روزهای دهم و بیستم هر ماه واریز کرد. اما بودجه امسال یارانه‌ها تفکیک شده نیست، این موضوع شائبه ادغام یارانه‌ها را به وجود آورده است.

اگر روال دو سال گذشته در سال جاری نیز اجرا شود باید در روز چهارشنبه هفته آینده یعنی دهم فروردین ماه مبلغ ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان یارانه بنزین واریز شود.

مبلغ این یارانه برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

اما از آنجایی که به صورت تفکیک شده بودجه این یارانه در بودجه سال ۱۴۰۱ نیامده احتمال دارد که دولت تا زمان واریز این یارانه تصمیم خود را مبنی بر ادغام دو یارانه اعلام کند.

از سوی دیگر احتمال واریز یارانه طبق روال ماه‌های گذشته بسیار زیاد است. یعنی دولت در چند ماه اول یارانه بنزین و یارانه نقدی را در روزهای دهم و بیستم هر ماه واریز کند و پس از تعیین تکلیف درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی به موضوع ادغام یارانه‌ها بپردازد.

در میانه اسفند ماه ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس به حذف ارز ترجیحی رای مثبت دادند. اما به صورت مشروط. در واقع دولت اجازه دارد این ارز را حذف کند. اما باید ما به ازای آن را به صورت بن خرید کالا الکترونیکی به خانوارها بدهد.

در ۲۵ اسفندماه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها از پرداخت رقم ۱۵۰ هزار تومانی به ازای هر نفر بین چهار دهک پایین و برخی گروه‌های هدف خبر داد که واریز برای حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سرپرست خانوار صورت گرفت. این پرداخت با دستور رئیس جمهوری در آستانه نوروز انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قرار است یارانه لازم را به هفت قلم کالا و سه پلکان بدهد و بر همین اساس دولت باید کالابرگ الکترونیکی بدهد نه اینکه پول را به سرپرست خانوار بدهد. 

قالیباف گفت:‌ ارز در سال آینده تک نرخی است و دولت ارزهای خود را می‌تواند یا مستقیماً به واردات کالا بدهد و یا ریال آن را پرداخت کند. وی افزود: نرخ خرید ارز حداکثر ۲ درصد زیر نرخ ETS است و اگر دولت بخواهد ارز را به واردکننده بدهد باید به نرخ ETS بدهد ولی اگر بنا دارد آن را به انتهای زنجیره یعنی به مصرف کننده و مردم بدهد کار درستی را انجام داده است که نظر من هم همین روش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قرار است یارانه لازم را به هفت قلم کالا و سه پلکان بدهد و بر همین اساس دولت باید کالابرگ الکترونیکی بدهد نه اینکه پول را به سرپرست خانوار بدهد. 

قالیباف گفت:‌ مردم می‌توانند کالاهای خود را بر همین اساس از همه مغازه‌ها خریداری کنند و یارانه این موضوع به همین کارت‌های بانکی که هم‌اکنون در اختیار مردم است واریز می‌شود. 

وی افزود: دولت احتمالاً یارانه لازم را به انتهای زنجیره و برای تأمین نیازهای مردم به اقلامی مانند گوشت سفید، شیر، گندم،‌ آرد، روغن، شکر  و ... خواهد داد. برای مثال یک و نیم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن، ۷۰۰ گرم گوشت قرمز، شیر و نان نیاز ماهانه هر فرد است که بر همین اساس به این کالاها یارانه پرداخت خواهد شد و باید براساس مصرف میانگین ماهانه مردم حمایت‌های یارانه‌ای از آنها صورت گیرد البته این حمایت براساس قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ اجناس است و مردم کالاهای بالاتر از میزان نیاز خود را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند  اما کالاهای به میزان در نظر گرفته شده یارانه دارد.

رئیس مجلس گفت:‌ ما به مردم اطمینان می‌دهیم اقلام اساسی مردم که در سفره آنها است تأمین خواهد شد. این در حالی است که در سال جاری ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برای تأمین نهاده‌های دامی اعتبار در نظر گرفته شد که چهار هزار میلیارد تومان آن به هدف ننشست.

قالیباف گفت: ۱۲ هزار نفر از مردم در فقر مطلق بوده و کم توان هستند این در حالی است که ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند ولی باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم و از آنها حمایت کنیم.

وی افزود:‌سیاست اصلی دولت برای حمایت از انتهای زنجیره یعنی مردم ا ست ولی ممکن است دولت حمایت را به ابتدای زنجیره در برخی اقلام و کالاها ببرد و برخی این حمایت‌ها هم به پایان زنجیره؛ ولی اگر قرار است این حمایت مختص انتهای زنجیره باشد بایستی فقط از طریق کالابرگ باشد نه یارانه نقدی.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه