رتبه بندی معلمان | افزایش حقوق معلمان

تعیین تکلیف معلمان بعد از رتبه بندی فرهنگیان | طرح ویژه مجلس بعد از اجرای رتبه بندی معلمان

کمبود نیرو در آموزش و پرورش به دغدغه امروز مسئولان در این حوزه تبدیل شده است. کلاس‌های شلوغ و نبود معلم هم برای والدین دانش‌آموزان مشکل ساز شده و هم معلمان را خسته کرده است.

تعیین تکلیف معلمان بعد از رتبه بندی فرهنگیان | طرح ویژه مجلس بعد از اجرای رتبه بندی معلمان
کدخبر : 6084
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

 رتبه بندی معلمان

گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۵۳ نفر معلم که پس از ۲۶ مهر ماه ۹۱ تا پایان همان سال وارد آموزش و پرورش شده‌اند، از تعیین تکلیف جا مانده‌اند.

کمبود نیرو در آموزش و پرورش به دغدغه امروز مسئولان در این حوزه تبدیل شده است. کلاس‌های شلوغ و نبود معلم هم برای والدین دانش‌آموزان مشکل ساز شده و هم معلمان را خسته کرده است. زمزمه‌هایی از مجلس مبنی بر ارائه طرحی برای جبران این کمبود نیرو به گوش می‌رسد و به نظر می‌آید که مجلس تصمیم دارد بعد از رتبه بندی معلمان طرحی برای جذب نیروهای غیررسمی را مطرح کند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره برنامه مجلس برای جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش گفت: حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی با قراردادهای غیر رسمی در آموزش و پرورش وجود دارد که جذب آن‌ها براساس اصول شکل نگرفته و به شکل دعوت به همکاری بوده است و در حال حاضر نیز به شکل حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، برون سپاری، پیش دبستان و به شکل‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: بعد از رتبه بندی معلمان قانون جنجالی بعدی که کمیسیون آموزش و مجلس بررسی خواهد کرد، رسیدگی به وضعیت کمبود نیرو آموزش و پرورش است. این طرح شامل سرباز معلم‌ها هم خواهد شد.

منادی توضیح داد: در واقع نزدیک به یک سال است که هفت طرح در زمینه ساماندهی نیروی انسانی به کمیسیون آموزش ارائه شده که این طرح‌ها در کمیسیون آموزش مجلس ادغام و در کمیته آموزش و پرورش مجلس بررسی شد و خروجی آن یک طرح در قالب هفت ماده است که در کمیسیون مطرح شده است.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس هم گفت: نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش تا حدود سال ۹۲ تعیین تکلیف شدند اما پس از آن بلاتکلیف هستند و قانونی برای جذبشان وجود ندارد؛ طرح پیشنهادی موجود در کمیسیون آموزش، فرآیند جامعی را برای جذب معلمان آموزش و پرورش می‌دهد تا به سنوات خدمتشان ضریب داده شود.

تا پیش از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چند طرح مربوط به استخدام و تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش داشته که بخشی از آنها رسمی نیستند. قانون نظام رتبه بندی معلمان هم که اسفند پارسال تصویب شد، رتبه بندی را تنها برای نیروهای رسمی انجام می‌دهد.

رتبه بندی معلمان

آموزش و پرورش چندین گروه نیروهای غیررسمی مانند نیروهای حق‌التدریسی، سوادآموزی، پیش دبستانی، خرید خدمات آموزشی و نیروهای غیرانتفاعی و سرباز معلم دارد.

در طرحی که وحیدی درباره آن توضیح داده، وزارت آموزش و پرورش باید تنها از دو روش نیروهای انسانی خود را در حوزه‌های آموزشی، پرورشی، مربی‌گری، فنی و حرفه‌ای و مهارتی استخدام کند.

«پذیرش دانشجو معلمان به عنوان متعهدان به خدمت در وزارت آموزش و پرروش از آزمون سراسری» و «تأمین باقی مانده نیاز وزارتخانه از آزمون استخدامی و گذراندن دوره یک‌ساله دانشجویان خارج از دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی» به عنوان روش‌های استخدامی اعلام شده است.

در بخشی دیگر از این طرح، حق التدریسی‌ها و معلمان خرید خدمات آموزشی، آموزشیارها و آموزش دهندگان در نهضت سوادآموزی، معلمان و مربی‌های مدرسه‌های غیردولتی، برون سپاری، مربیان پیش دبستانی و مربیان قرآن که به هر گونه‌ای در امور آموزشی و تربیتی با وزارت آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند، ضریب امتیازشان تغییر می‌کند.

بر اساس طرح پیشنهادی، به این گروه‌ها در ازای یک سال سابقه فعالیت تمام وقت، یک و ۵ صدم به ضریب امتیاز تعلق می‌گیرد و به ازای هر سال سابقه بیشتر، ۵ صدم و تا حداکثر ۵ سال، اضافه می‌شود.

همچنین در این طرح به ازای هر سال سابقه خدمت، یک تا حداکثر ۵ سال به سقف سنی پذیرش معلمان افزوده می‌شود که البته، نباید از ۴۰ سال تمام بیشتر باشد.

سن استخدام چند سال است؟

داشتن حداقل سن بیست سال تمام ‌و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین بامدرک تحصیلی دکتری چهل و پنج‌سال . مجلس پیش از این استخدام معلمان حق التدریسی، خرید خدمات، پیش دبستانی و نهضتی را تا ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۱ تعیین تکلیف کرده بود اما پس از این تاریخ، تعیین تکلیفی صورت نگرفت.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس ۲۵ خرداد ماه پارسال از تصمیم این کمیسیون برای تعیین تکلیف معلمان وارد شده از سال ۹۱ تا ۹۹ خبر داده بود. مهدی اسماعیلی هم گفته بود قانونی استخدامی برای این گروه‌ها از سال ۹۱ به بعد وجود ندارد و برای تعیین تکلیف قانونمند، دستورالعمل می‌خواهد.

احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش هم از برنامه ریزی برای استخدام های جدید در آموزش و پرورش خبر داد تا کمبود نیروی ۲۲۰هزار نفری جبران شود. او تاکید کرد ضمن استخدام نیروهای نهضتی، مربیان پیش دبستانی و حق التدریسی ها، اخیرا آموزش و پرورش لایحه ای برای جذب ۳۵هزار نیروی ارائه کرده که شروط قانونی جذب در آنها رعایت شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۵۳ نفر معلم که پس از ۲۶ مهر ماه ۹۱ تا پایان همان سال وارد آموزش و پرورش شده‌اند، از تعیین تکلیف جا مانده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه