خبر وحشتناک از سویه جدید کرونا | دلتاکرون هیبریدی آمد

خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روزهای اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده؛ اولین بار نگرانی درباره نوع دلتاکرون در ژانویه سال جاری زمانی به وجود آمد که یک استاد دانشگاه در قبرس شواهدی از یک نوع دلتا با ویژگی‌های شبیه به امیکرون گزارش داد. این کشف بعداً به عنوان یک اشتباه رد شد اما خبرهای جدید درباره این سویه نگرانی‌ها را چند برابر کرد.

خبر وحشتناک از سویه جدید کرونا | دلتاکرون هیبریدی آمد
کدخبر : 6073
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در ۷ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ دی ۱۴۰۰ یک ویرولوژیست قبرسی به نام دکتر لیوندیوس کاستریکیس در تلویزیون قبرس خبر از پیدایش سوش جدیدی داد که مشخصات رفتاری دو واریانت امیکرون و دلتا را داشت و نام دلتاکرون را به آن اطلاق کرد.

کارشناسان مرکز تحقیقات عفونی «هلم‌هولتس» در آلمان، وجود سویه هیبریدی سارس-کوو-۲ به نام «دلتاکرون» را تایید کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم وجود این سویه را که ترکیبی است از دلتا AY.4 و اومیکرون BA.1 تایید کرده؛ به گفته کارشناسان این سازمان، ظهور چنین ترکیبی با توجه به گردش شدید دو سویه امیکرون و دلتا، دور از انتظار نبود.

نسخه‌های ترکیبی ویروس کرونا که ترکیبی از  جهش‌های گونه دلتا و امیکرون به نام «دلتاکرون» است، در ده‌ها بیمار در ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است. کارشناسان می‌گویند، از آنجایی که موارد تایید شده کمی وجود دارد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا دلتاکرون بسیار قابل انتقال است یا باعث بیماری شدید می‌شود. «ماریا ون کرخووف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما هیچ تغییری در اپیدمیولوژی با این نوترکیب مشاهده نکردیم. ما هیچ تغییری در شدت بیماری مشاهده نکردیم. اما مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است».

به گفته محققان، تب بالا (به راحتی گرما را در بدن خود احساس می‌کنید)، سرفه‌های جدید و مداوم (این سرفه به صورت سرفه زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه یا بیشتر سرفه در ۲۴ ساعت تعریف می‌شود؛ اگر معمولاً سرفه دارید، ممکن است بدتر از حد معمول باشد) و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی (آنوسمی) این بدان معناست که متوجه شده‌اید که نمی‌توانید چیزی را بو کنید یا بچشید، یا چیزها بو یا مزه متفاوتی با حالت عادی دارند. از بارزترین علائم ابتلا به دلتاکرون هستند.

یک نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که جهش‌هایی از سویه‌های مختلف از ویروس در یک نوع جدید گرد هم می‌آیند. ویروس‌ها با مکانیسم‌های مختلفی از جمله جهش نقطه‌ای و نوترکیبی دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند. نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو ژنوم ویروسی، سلول میزبان یکسان را همزمان آلوده کرده و قطعات ژنتیکی خود را با همدیگر مبادله کنند. نوترکیبی معمولاً در کروناویروس‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا آنزیمی که ماده ژنتیکی آن‌ها را تکثیر می‌کند، مستعد جدا شدن از رشته RNA‌ای است که در حال کپی کردن آن است و سپس دوباره به جایی که متوقف شده، متصل می‌شود. اگر سلول میزبان ویروس، دارای دو نوع کروناویروس متفاوت باشد، آنزیم می‌تواند بارها و بارها از یکی به دیگری بپرد و عناصر مختلف هر ژنوم را برای ایجاد یک ویروس ترکیبی ترکیب کند.

پل هانتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیا شرقی می‌گوید: «این جهش در جوامعی که سطوح بالایی از مصونیت در برابر سویه‌های امیکرون و دلتا را ایجاد کرده‌اند نباید خطر زیادی ایجاد کند». کارشناسان هم می‌گویند: چندین نوع «نوترکیب» در همه‌گیری شناسایی شده است، اما منجر به شیوع جدی نشده است به ندرت اتفاق می‌افتد که نوترکیب‌ها خطرساز باشند، این جهش‌ها عموما کم‌خطر از دیگر نمونه‌ها هستند و به راحتی از رقابت خارج می‌شوند. 

کارشناسان می گویند خیلی زود است که در مورد دلتاکرون نگران باشیم. به گفته «ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا  در مقایسه با انواع قبلی، مانند دلتا و امیکرون، این گونه جدید  بعید به نظر می‌رسد به راحتی گسترش یابد. سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید تا زمانی که این نوترکیب موارد زیادی از ابتلا را به دنبال نداشته باشد جای نگرانی وجود ندارد. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند، یادآور شده «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه