یارانه معیشتی | واریز یارانه معیشتی

خبر خوش برای یارانه بگیران | پرداخت یارانه معیشتی و نقدی همچنان ادامه دارد

سیدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه مجلس تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه 1401 نسبت به یارانه ها گرفته گفت: یارانه نقدی و معیشتی به مبلغ 74 هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

خبر خوش برای یارانه بگیران | پرداخت یارانه معیشتی و نقدی همچنان ادامه دارد
کدخبر : 6000
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

یارانه معیشتی

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به یارانه ها گرفته است گفت: پرداخت یارانه نقدی و معیشتی به مبلغ ۷۴ هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

 

وی افزود: یارانه ای که برای سوبسید کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی و دامی و گندم اختصاص می یافت در قالب ارز ترجیحی بود اما در سال 1401 قرار شده که دولت معادل ریالی آن را حساب کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد، 161 هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی و همچنین 71 هزار میلیارد تومان هم برای واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان است. برای شمول بیمه سلامت افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند 6 هزار میلیارد تومان اضافه شده تا افراد جا مانده تحت پوشش قرار بگیرند. 25 هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده تا داروها بدون فرانشیز به آن ها داده شود و هزار میلیارد تومان هم برای بیمه تکمیلی جانبازان در نظر گرفته شد.

همت قلیزاده، کارشناس اقتصادی بودجه و یارانه ها با اشاره به اینکه کل مبلغ یارانه ها 600 هزار میلیارد تومان است گفت: قیمت انرژی در اروپا و آمریکا 36 درصد گران شده و تورم هم به دو سه برابر افزایش یافته است اما این یک درس بزرگی برای ماست که انرژی را در این سالها تا 1500 درصد گران کردیم اما متاسفانه خیلی ها همچنان معتقدند تورم ربطی به انرژی ندارد.

وی بر این باور است که گران شدن انرژی خارج از مدار کارشناسی، اقتصاد کشور را به رکود عمیقی خواهد کشاند. مبنا قرار دادن قیمت انرژی بر اساس قیمت های جهانی در بودجه های سنواتی یک اشتباه راهبردی و یک خطای سنگین در حوزه اقتصاد است چراکه اقتصاد و صنعت کشور را تخریب می کند.

قلیزاده با بیان اینکه سالانه حدود 50 میلیارد دلار واردات انجام می شود و میانگین تعرفه های کالاهای وارداتی هم 10 درصد است گفت: تبدیل ارزش دلاری تعرفه ها به ریال توسط دولت بر اساس ارز 4200 تومان است اما مجلس اصرار دارد که این تعرفه نزدیک بازار آزاد شود درصورتیکه با این کار، 10 هزار میلیارد تومان هزینه واردات زیاد می شود و منجر به تورم وارداتی خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست دو نرخی شدن باعث تشکیل بازار سیاه و مفسده می شود افزود: البته این سیاست دو نرخی و بازار سیاه فقط مختص ایران نبوده و در هر جای دنیا که چنین سیاستی اعمال شود بازار سیاه هم شکل خواهدگرفت.

این کارشناس بودجه با بیان اینکه یارانه 45 هزار و 500 تومانی از تأثیرگذاری بر زندگی مردم حذف شده گفت: بر اساس محاسباتی که بنده انجام دادم یارانه 45 هزار و 500 تومانی که در سال 1386 پرداخت می شد الان معادل هزار تومان است و هیچ تأثیری بر بخش عمده زندگی مردم ندارد.

حجت اله عبدالملکی، وزیر رفاه گفت: در جلسه شورای عالی رفاه به دستور رییس جمهور همه دستگاه ها مکلف شدند که اطلاعات برخط را در اختیار وزارت رفاه قرار دهند. 

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سه ماه از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف می‌شود طبق دهک بندی‌ها، یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند.

مهدی طغیانی نماینده مجلس یازدهم افزود: الآن ۷۸ میلیون نفر یارانه هدفمندی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند. 

وی گفت: ممکن است از این تعداد کسانی باشند که واقعاً مستحق دریافت یارانه نیستند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایگاه رفاه ایرانیان، ممکن است با آن مطلوب فاصله داشته باشد، ولی ابزار قابل قبولی است و داده‌هایی در داخل آن است و اعتراض‌ها را بر همین اساس رسیدگی می‌کنند، ولی می‌تواند تکمیل‌تر شود.

 طغیانی افزود: وزارت مربوطه دنبال تکمیل آن است و باید پالایش مجددی این ۶۰ میلیون و ۸۷ میلیون بشوند و حداقل ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران هدفمندی حذف می‌شوند و کسانی که در نوبت هستند، مستحق می‌باشند یا به اشتباه حذف شده اند؛ در هر دو مورد یا یک مورد حذف شده باشند می‌توانند جایگزین بشوند.

وی در مورد این که متغیر‌های این پالایش چیست؟ گفت: داده‌های مختلفی است مثل درآمد، گردش‌های مالی حساب بانکی و وام‌هایی که اشخاص می‌گیرند و خود وزارتخانه موظف به این دهک بندی است.

نمایندگان مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی کلیه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه