امیکرون ترسناک‌تر شد! | حقایق وحشتناک جدید از امیکرون

شیوع بالای اُمیکرون و سرعت انتشار بالای آن باعث شده سوالات زیادی در مورد این سویه وجود داشته باشد؛ از جمله اینکه قدرت انتقال این بیماری تا چه حد است، معمولا افراد به چند روز قرنطینه نیاز دارند و مبتلایان با تست منفی تا چه حد می توانند ناقل و خطرناک باشند.

امیکرون ترسناک‌تر شد! | حقایق وحشتناک جدید از امیکرون
کدخبر : 5917
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

با توجه به اینکه گفته شده نشانه‌های اُمیکرون  بیشتر شبیه سرماخوردگی است؛ این سوال برای بعضی‌ها مطرح می‌شود  پس چرا در عده‌ای نشانه‌های دیگری وجود دارد و بیماری شدیدتر است.

 آیا قدرت انتقال بیماری و سرایت‌پذیری هم پس از ۵ روز که معمولا به عنوان مدت زمان قرنطینه این سویه در نظر گرفته شده، کم خواهد شد؟ مبتلایان تا چند روز می‌توانند بیماری را به اعضای خانواده که در ارتباط بیشتری با آنها هستند منتقل کنند؟

قرنطینه اُمیکرون ۵ روز نیست

دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی و رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان می‌گوید: «اُمیکرون فرقی با سویه‌های دیگرندارد. ضمن‌آنکه تعداد ویروس‌هایی که در ابتدای بیماری ایجاد می‌شود و همچنین قدرت انتقال آنها  بسیار بالاست.

در حال حاضر که قرنطینه واریانت اُمیکرون را ۵ روز عنوان کرده‌اند. اما دلیل اصلی آن به خاطر وضعیت اقتصادی آمریکا و کشورهای دیگر است که آنها را مجبور به انجام  این کار کرده است. اما به آن معنا نیست که قدرت انتقال آن هم فقط ۵ روز باشد .البته می توان گفت بیشترین قدرت انتقال آن در ۵ روز اول بیماری است.»

به گفته شکوهی، بهتر است مبتلایان به طور مشخص ۱۴ روز پس از ابتلا به بیماری در کنار خانواده حضور داشته باشند. ضمن آنکه برای حضور در محل کار هم بهتر است همین مدت یا حداقل ۱۰ روز در نظر گرفته شود. البته مبتلایان همچنان باید کلیه موارد پیشگیری از بیماری هم رعایت کنند.

بنابراین قرنطینه اُمیکرون  به هیچ وجه ۵ روز نیست. پزشکان زیادی هم در آمریکا به این موضوع  اعتراض و مدت زمان لازم را برای دور ماندن افراد مبتلا به خصوص در محیط خانه ۱۴ روز اعلام کرده‌اند.

شمارش روزهای قرنطینه

شکوهی می‌گوید برای شمارش ۱۴ روزی که افراد مبتلا به اُمیکرون باید در قرنطینه بمانند روز اول، روز نخست علائم بیماری به حساب؛ نه تب و لرز.

با توجه به انتقال بالای این ویروس هم اغلب افراد خانوادگی مبتلا می شوند چون قدرت انتقال بیماری معمولا چند روز قبل از شروع علائم است.  البته برای افرادی که بیماری آنها منجر به بستری در بیمارستان نشده باشد؛ در غیر این صورت، مدت قرنطینه افرادی که اکسیژن خون آنها کاهش پیدا کرده و نیاز به بستری داشته باشند  ۲۰ روز است.

سهل‌انگاری مردم

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، مردم هم در این روزها کمتر رعایت موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری را می‌کنند و در بسیاری موارد هم داشتن نشانه‌های بیماری را به آلرژی، سرماخوردگی یا سینوزیت  نسبت می‌دهند. به همین خاطر با حضور در اجتماع، دیگران را هم مبتلا می‌کنند.گاهی پزشکان هم با تشخیص نادرست بیشتر به این موضوع  دامن می‌زنند.

شکوهی می‌گوید در حال‌حاضر که در پاندمی قرار داریم، برای تشخیص این بیماری هیچ نیازی به تست کرونا وجود ندارد. چون در بسیاری موارد، جواب تست به اشتباه و به دلایل زیاد منفی می‌شود و ثابت کردن ابتلای  چنین افرادی که تست آنها منفی شده  هم بسیار سخت  و باعث انتقال بیشتر بیماری خواهد شد.  

توجه داشته باشیم در زمان پاندمی و با سرعت بالای انتقال اُمیکرون افراد با داشتن هر نشانه ای از بیماری باید بنا را برای ابتلا بدانند و حتما خود را قرنطینه کنند.

اُمیکرون پایان پاندمی نیست

شکوهی می‌گوید در حال‌حاضر  نمی‌توان با قاطعیت گفت که به پایان پاندمی رسیده‌ایم، چون تزاید ویروس به مقدار زیاد نمی‌تواند دلیل قاطعی برای پایان یافتن تغییر شکل ویروس باشد. چون رفتارهای این ویروس هم در این مدت خلاف آن را ثابت کرده است. چون جهش‌های مختلف آن باعث ورود به سویه‌های بعدی خواهد شد؛ همان‌گونه که در این مدت هم این گونه بوده است. ضمن آنکه رفتار مردم و مسوولان هم به گونه‌ای نیست که بتوان به  قطع زنجیره انتقال این بیماری امیدوار بود.  

انتقال بیماری یکنواخت نیست

 مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد مدت زمان لازم برای قرنطینه اُمیکرون می‌گوید: «به این سوال نمی‌توان پاسخ ساده و قاطعی داد. چون همه بیماران از نظر  انتقال ویروس و میزان آلوده شدن متفاوت هستند. مثلا تست بعضی افراد بدون هیچ علامتی مثبت شده؛ نشانه بعضی بیماران دیگر بسیار خفیف است و عده ای هم با داشتن علائم سنگین‌تر و به مدت طولانی‌تری بستری می‌شوند. بنابراین پیچیدن یک نسخه واحد برای همه کار راحتی نیست. ضمن‌ آنکه در هرکدام از این گروه‌ها هم  افراد تفاوت زیادی با هم دارند.»

به گفته یونسیان، انتشار ویروس  هم به شکل یکسان و یکنواخت نیست که بتوان گفت افراد از روز نخست انتقال ویروس می‌توانند تعداد ثابتی ویروس را به دیگران منتقل کنند. بنابراین هر جامعه‌ای با توجه به تمام جوانب و شرایط می‌توانند نقطه ای را برای خود در نظر بگیرند. ضمن آنکه انتقال بیماری هم همیشه به صورت یکنواخت نیست.

بنابراین با توجه به این عوامل؛ توصیه سازمان جهانی ‌بهداشت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مرتبط این است که هر جامعه‌ای باید با توجه به شرایط خود از جمله شرایط اقتصادی و بهداشتی تعداد روزهای مشخصی را برای  قرنطینه بیماران در نظر بگیرد.

به گفته یونسیان برای اطمینان قطعی نسبت به ابتلا به اُمیکرون هم می‌توان تست داد. البته که با داشتن علائم بهتر است بنا را بر ابتلا به این سویه دانست. ضمن آنکه افراد مبتلایی که با داشتن نشانه های بیماری تست آنها منفی شده؛ نمی‌توانند قدرت انتقال زیادی داشته باشند و به نظر نمی‌رسد بتوانند خطر زیادی برای جامعه و انتقال ویروس توسط آنها داشته باشد.  

به گفته این اپیدمیولوژیست، این تصمیمات را ستاد ملی مبارزه با کرونا باید بگیرد و در همه این موارد به نظر قطعی، جامع و کاملی برسد.

ضمن‌آنکه ممکن است افراد بدون هیچ نشانه‌ای هم ناقل باشند. بنابراین تنوع انتقال ویروس و ابتلا به بیماری زیاد است.

منبع: همشهری آنلاین -یکتا فراهانی

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه