حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق جدید برای بازنشستگان

مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی کشوری بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان کشوری تخصیص داده می شود.

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق جدید برای بازنشستگان
کدخبر : 5809
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان رامیخوانید.

حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعتقاد داریم و همسان‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم اجرا خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قواعدی که در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال اجراست.

 بر این اساس مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی کشوری بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان لشکری.

سیدحسن هاشمی (رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان)  با اشاره به ادامه مذاکرات مزدی ۱۴۰۱، گفت: «بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه سال موظف است حداقل میزان مزد و مزایای کارگران شاغل را بر اساس نرخ واقعی تورم که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و هزینه‌های زندگی در سراسر کشور مشخص و تعیین نماید.» 

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان، از شایعه احتمال افزایش پلکانی معکوس حقوق‌ها برای سال آینده اظهار نگرانی کرد و از تاثیر آن بر مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و یادآور شد که اگر این تصمیم قطعی شود، به ضرر کارگران شاغل و بازنشسته بازنشسته است.

وی افزود: «بر همین اساس و مستند به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل مزد بازنشستگان و بازماندگان نیز تابع افزایش‌های شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار است. بنابراین هر میزان حقوقی که شورای عالی کار بر اساس ماده ۴۱ مشخص و اعلام نماید باید به مستمری حداقل‌بگیران سازمان تامین اجتماعی نیز اضافه شود.» 

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان تصریح کرد: «ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز هرگونه قید و شرطی مبنی بر افزایش پلکانی معکوس و اقداماتی از این قبیل را خلاف قانون نامبرده است و سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف است بر اساس هزینه‌های زندگی و نرخ واقعی تورم که امروز بانک مرکزی حدود ۴۲ درصد اعلام کرده که البته نرخ واقعی تورم به مراتب بیشتر از این عدد است، مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را بدون هیچ قید و شرطی اضافه کند.» 

وی با بیان اینکه دولت قصد دارد طرح افزایش پلکانی معکوس را در این مورد اجرا کند، یادآور شد: «بدین ترتیب حداقل افزایش حقوق را به حداکثربگیران پرداخت می‌کنند و با افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر، این دو گروه را به هم نزدیک و البته به زیر خط فقر سوق می‌دهند.» 

حقوق بازنشستگان

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران کلانشهر اصفهان ادامه داد: «دولت دوازدهم، سال گذشته لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را به مجلس داد، اما شنیده شده دولت سیزدهم این طراح را از مجلس بازپس گرفته است.» 

وی با اشاره به مخالفت‌ها با بازپس گیری لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از سوی دولت سیزدهم، گفت: «در حالی که همسان‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری بعد از تصویب بلافاصله اجرا شد، که در تامین اجتماعی هنوز منتظر اجرای این مصوبه و پیچ و خم‌های موجود در مسیر آن هستیم.» 

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان، افزود: «در حال پیگیری چرایی بازپس گیری لایحه همسان‌سازی بودیم که شندیم قرار است افزایش پلکانی معکوس حقوق‌ها به مشکلات جاری کشور اضافه شده است. با چنین طرحی ضمن تثبیت حقوق‌های بالا به زیر خط فقر، حقوق‌های پایین هم منجمد نگه داشته می‌شوند و در یک فشار معکوس بیشتر از گذشته به زیر خط فقر هل داده می‌شوند.» 

به گفته هاشمی «دولت باید تلاش کند که قدرت خرید این افراد کمتر نشود. زیبنده‌ی نظام اسلامی نیست که قشر بازنشسته و مستمری بگیر که اغلب زیر خط فقر هستند و کهولت سن دارند، سفره‌های‌شان کوچک‌تر شده و برای دریافت مطالباتشان به خیابان بیایند.» 

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان تاکید کرد: «افزایش حقوق پلکانی معکوس سبب فقیرتر شدن و کوچک‌تر شدن سفره کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود. باید یادآور شوم که از ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق اجتماعی که در سال گذشته مصوب شد، ۷۸ هزار میلیارد تومان آن در قالب سهام در ردیف پرداخت قرار گرفت.» 

وی افزود: «در نتیجه امیداریم در قبال بازنشستگان کارگری، تصمیم بهتری گرفته شود؛ به نحوی که هم افزایش مستمری بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی متناسب با افزایش سالیانه مستمری و هزینه‌های زندگی اعمال شود و هم اینکه ۲۵ درصد باقی مانده سنوات پرداخت شود.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه