یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

حذف یارانه نقدی جدی شد | یارانه نقدی این افراد قطع می شود

​نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

حذف یارانه نقدی جدی شد | یارانه نقدی این افراد قطع می شود
کدخبر : 5596
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

نمایندگان مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی کلیه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

همچنین در بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌­شود.

یارانه نقدی

یارانه نقدی  ۴۵ هزار تومانی امروز اساسا دردی از خانوار دوا نمی کند و مصرفی هم ندارد؛  به مرور زمان توان دولت برای پرداخت یارانه کم می شود. چون در این وضعیت اقتصادی تولیدی، مالیاتی وجود ندارد. 

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یارانه ۴۵ هزار تومانی امروز اساسا دردی از خانوار دوا نمی کند و مصرفی هم ندارد. به مرور زمان توان دولت برای پرداخت یارانه کم می شود.

عوامل متعددی در ایران روی بازارهای مالی تاثیر می گذارند. یکی از آنها اتفاقات حوزه سیاست خارجی است. به طور کلی واکنش بازار و قیمت‌ها نسبت به احتمالات برجامی طی سال های اخیر بسیار تاثیر گذار بوده است. طی روزهای اخیر و درست زمانی که به پایان اولین سال ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی نزدیک می شویم؛ صحبت از توافقات جدی می‌شود و این گمانه زنی ها علاوه بر تاثیراتی که به طور مستقل روی اقتصاد کشور می گذارد احتمالاتی را درخصوص بازگشت پول های بلوکه شده ایران را هم قوی تر می کنند. 

جبار کوچکی‌نژاد ، با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت باید حمایت‌های دیگری در سال آینده از مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه داشته باشد، اظهار داشت: دولت هنوز به صورت شفاف به ما اعلام نکرده است که بعد از حذف ارز ترجیحی، چه برنامه‌هایی برای حمایت از مردم دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره راهکار جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: دولت یا باید یارانه بیشتری برای تامین کالاهای اساسی تخصیص دهد و یا آنکه باید یارانه نقدی را افزایش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، دولت باید بگوید که می‌خواهد به چه نحوی پولی را که از این طریق به دست می‌آورد، هزینه کند.

وی ادامه داد: معمولا دولتمردان می‌گویند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باز هم یکسری برنامه‌های حمایتی را در دستور کار دارند، اما هنوز سازوکار آن را به صورت شفاف به مجلس اعلام نکردند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: هنوز شیوه بازپرداخت ارز ۴۲۰۰ و نحوه حمایت از طبقات پایین جامعه برای ما مشخص نیست. دولت باید به ما بگوید که آیا می‌خواهد مجددا این منابع را به همه دهک‌های یارانه بگیر دهد و یا آنکه برخی از دهک‌ها حذف می‌شوند.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: همه ما موافق ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم اما باید نحوه انجام این کار و راهکار جایگزین آن برای ما شفاف باشد. همچنین لازم است دولت، قبل از حذف ارز ترجیحی، زیرساخت‌های این کار را فراهم کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما و در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید به چه نحوی از مردم حمایت معیشتی کند، گفت: دولت یا باید یارانه بیشتری برای تامین کالاهای اساسی تخصیص دهد و یا آنکه باید میزان یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه