عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی بازنشستگان افزایش یافت؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزون بر مبلغ عیدی پایان سال ۱۴۰۰ به بازنشستگان و مستمری بگیران بپردازد.

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی بازنشستگان افزایش یافت؟
کدخبر : 5392
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به اظهارت افراد مختلف به عنوان کارشناس در مورد عیدی کارگران و ارتباط عیدی بازنشستگان با عیدی کارگران، گفت: «این روزها افراد مختلف، در قالب صدا و تصویر در قواره‌ی کارشناس، در مورد عیدی بازنشستگان صحبت می‌کنند و میان عیدی کارگران و بازنشستگان ارتباط برقرار می‌کنند! لازم به توضیح است که عیدی بازنشستگان به تاسی از عیدی کارگران پرداخت نمی‌شود؛ حتی کارگران شاغل و بازنشسته به تاسی از مواد ۴۱ قانون کار و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی از دولت، عیدی دریافت نمی‌کنند و اساسا عیدی ارتباطی با مواد مندرج در قوانین کار و تامین اجتماعی ندارد که عده‌ای در مقام کارشناس آن‌ها را به هم مرتبط می‌کنند.» 

وی افزود: «قبل از اینکه متنی به نام «قانون کار» تصویب شود، شورای انقلاب، در یک «اقدام انقلابی» اقدام به محاسبه زمان و عدد برای عیدی کارگران اقدام کرد. این مصوبه همچنان ادامه داشت تا قانون کار شکل گرفت و پس از آنهم استمرار پیدا کرد. توجه داشته باشید که «قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار» مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است و اساسا قانونی متاخرتر محسوب می‌شود. بر اساس ماده واحده این قانون، کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روزحداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.» 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه عیدی کارگران زمانی که عرف شد، از قانون هم مسجل‌تر و محکم‌تر بود، گفت: «سال‌ها کارگران این پول را دریافت می‌کردند اما در زمانی که آقای کرباسیان، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بودند، تصمیم گرفته شد که اولین عیدی که ۵ هزار تومان بود را به بازنشستگان بپردازند؛ این اتفاق مربوط به نیمه اول دهه ۷۰ است؛ این یعنی قانونی برای پرداخت عیدی به بازنشستگان وجود نداشت اما بازنشستگان در جریان پیگیری‌های خود با همراهی آقای کرباسیان مواجه شدند. عیدی از آن زمان به بازنشستگان پرداخت شد تا عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وارد مصوبات دولت شد.» 

صادقی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ با پیگیری آقای سالاری مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی و همراهی آقای محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر مبلغ عیدی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به طور ثابت به تمام بازنشستگان پرداخت شد، گفت: «سال ۱۳۹۹ بنا نبود که این کمک به گونه‌ای به بازنشستگان پرداخت شود، که میان آن‌ها فرق گذاشته شود؛ یعنی هرآنچه به کف بگیر و حداقل‌بگیر پرداخت کردند، به میانه‌بگیران و سقف‌بگیران هم پرداخت کردند؛ تا کمکی باشد به آن‌ها؛ البته آقای سالاری منابع پرداخت این کمک را با گذاشتن وثیقه بانکی آزاد کرد. این ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان علاوه بر عیدی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سال گذشته بود. به هر صورت با اصرار و پیگیری‌های ما این عیدی واریز شد.» 

عیدی بازنشستگان

وی با بیان اینکه از سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم که این ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را مجدد به بازنشستگان پرداخت کند تا در شب سال نو بازنشستگان هرچند به میزانی اندک راضی‌تر باشند، گفت: «این کمک، هم باید علاوه بر پرداخت عیدی در نظر گرفته شود؛ چراکه خود مبلغ عیدی بر پایه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رقمی محسوب نمی‌شود که بتواند کمک حال بازنشستگان در پایان سال باشد. امیدوارم این پول به صورت برابر به تمامی بازنشستگان پرداخت شود تا قدری ناچیز از مشکلات معیشتی آنها حل شود. نباید از نظر دور داشت که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان این پول را به تمام بازنشستگان پرداخت کند.» 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه معاونت بیمه‌ای سازمان به گونه‌ای عمل می‌کند که سازمان دیگر نیاز به فراهم کردن کسری بودجه خود از محل استقراض از بانک رفاه کارگران نداشته باشد، گفت: «کاری که آقای قریب به عنوان معاون بیمه‌ای سازمان به کمک همکارانشان انجام می‌دهند، توانسته سازمان را از دست بردن به بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه‌ی ماهیانه حدود ۵ هزار میلیارد تومانی در سال جاری، بی‌نیاز کند. بنابراین سازمان می‌تواند مجدد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هر بازنشسته پرداخت کند.»

ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه