دریافت بیمه بیکاری | شرایط بیمه بیکاری

شرایط بیمه بیکاری تغییر می‌کند؟ |جزئیات پرداخت و مبلغ حقوق بیمه بیکاری

از نظر قانون، بیکار به شخصی گفته می شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده است و آماده به کار می باشد. بر همین اساس، اگر بیمه شده ای بنا به هر کدام از دلایل زیر، بیکار شناخته شود، می تواند از قانون بیمه بیکاری استفاده نماید.

شرایط بیمه بیکاری تغییر می‌کند؟ |جزئیات پرداخت و مبلغ حقوق بیمه بیکاری
کدخبر : 5377
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 برای اشخاص مجرد و متاهل در قانون و وضع مقررات، تفاوت هایی وجود دارد که یکی از آشکار ترین این تفاوت ها به بیمه شدن آنها و به خصوص بیمه بیکاری می باشد.

 

تشخیص ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری برای شخص بیمه شده به عهده سازمان اداره کار و امور اجتماعی می باشد که بر همین اساس یک کمیته تشخیص تشکیل شده است.

شرایط اخذ بیمه بیکاری:

بیکاری غیر ارادی

دارا بودن تابعیت ایرانی

تابع قانون کار بودن

دارای سابقه بیمه

داشتن پایان خدمت برای آقایان

اشخاصی که واجد شرایط بیمه بیکاری نیستند:

صاحبان مشاغل آزاد

اتباع خارجی

ترک کار اختیاری

بازنشستگان و از کار افتادگان

رد درخواست از جانب اداره کار به هر دلیلی

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل:

بر اساس ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دو عامل تعیین کننده برای مدت زمان و مبلغ بیمه بیکاری وجود دارد که یکی از آنها مجرد و متاهل بودن افراد و دیگری میزان سابقه بیمه شخص می باشد.

بنابراین می توان گفت مبلغ بیمه بیکاری برای افراد مجرد و متاهل با توجه به این دو فاکتور متغیر می باشد و دارای نوسان است. در زیر می توان این دو گروه را با هم مقایسه نمود.

بیمه بیکاری

بجز مدت زمان پرداخت، مبلغ پرداخت نیز برای دو گروه اشخاص متاهل و مجرد با یکدیگر متفاوت می باشد که به این نحو است که افراد متاهل به ازای هر شخصی که تحت تکفل داشته باشند، ۱۰ درصد به مقرری آنها اضافه می شود.

نکته: البته این موضوع دارای سقف می باشد و نمی توان ۴ نفر بیشتر را تحت تکفل خود داشت که در این صورت ۴۰ درصد به مقرری شخص اضافه می شود.

باید توجه داشت که میزان بیمه بیکاری دریافتی شخص نمی تواند بیشتر از ۸۰ درصد متوسط حقوق او شود و همچنین نمی تواند از حداقل حقوق و دستمزد سال نیز پایین تر باشد.

شخص بیمه شده چه زن باشد و چه مرد، همسر وی که جز افراد تحت تکفل باشد، ۱۰ درصد بیشتر به مقرری دریافتی اضافه می شود.

فرزند دختر تا قبل از ازدواج تحت تکفل قرار دارد.

فرزند پسر زیر ۱۸ سال، مشغول به تحصیل و یا تحت مراقبت پزشک تامین اجتماعی نیز تحت تکفل قرار دارد.

پدر و مادر ۶۰ ساله و یا از کار افتاده می تواند تحت تکفل قرار گیرد.

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری زن و شوهر:

در برخی مواقع ممکن است که زوجی همزمان و یا با فاصله زمانی کمی از یکدیگر بیکار شوند که در این حالت هم زن و هم شوهر می تواند مستمری دریافت نماید و تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

نکته: در این صورت تنها ۱۰ درصد افزایش مبلغ به یک نفر از آنها تعلق می گیرد و برای هر کدام از آنها جداگانه محاسبه نخواهد شد.

کمک هزینه ازدواج در بیمه بیکاری:

کمک هزینه ازدواج در تامین اجتماعی در واقع هدیه ای می باشد که از طرف سازمان تامین اجتماعی به افرادی که تازه ازدواج می کنند، اعطا می گردد و معمولا مبلغ آن حداقل حقوق یک ماه قانون کار است.

اخیرا این امکان فراهم شد که افرادی که بیکار هستند و مستمری بیکاری دریافت می کنند نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند و برای این کار لازم است که افراد به شعب ادارات تامین اجتماعی شهر خود مراجعه کنند.

خدمات درمانی افراد تحت تکفل در بیمه بیکاری:

یکی از مزایای پرداخت حق بیمه استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی می باشد که هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

بنابراین با توجه به تبصره ۵ ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، افراد تحت تکفل می توانند از خدمات درمانی و مزایای آن استفاده نمایند.

بازنشستگی در بیمه بیکاری:

بر اساس قانون، اگر شخصی پس از سن ۵۵ سالگی بیکار شود، مقرری بازنشستگی وی وصل خواهد شد و به میزانی مقرری بیمه بیکاری را دریافت می کند که شرایط بازنشستگی را کسب نماید.

در این راستا بایستی شخص به محض بیکاری و یا اخراج شدن به اداره کار مراجعه نماید و پس از بررسی شرایط وی و در صورت تایید، به سازمان تامین اجتماعی معرفی گردد.

همچنین بر اساس قانون بیمه تامین اجتماعی شخص مورد نظر باید در طی دوره بیکاری خود به موسسات آموزشی مراجعه نماید و در خصوص شغل خود کسب مهارت کند.

بیمه بیکاری و سابقه بیمه:

یکی از مسائل مهمی که در بیمه بیکاری مطرح می شود این است که آیا جز سابقه بیمه محسوب می شود یا خیر؟ بر اساس قانون مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز جز سوابق شخص محسوب می گردد و برای بازنشستگی نیز می توان آن را در سوابق محاسبه نمود.   

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه