موج جدید گرانی میوه و سبزی به بهانه کرونا

به گزارش همشهری، شروع فصل پاییز غیراز بحران قیمت گوجه که از تابستان شروع شد، افزایش قیمت سیب‌زمینی و برخی دیگر از محصولات را هم به همراه داشت.

موج جدید گرانی میوه و سبزی به بهانه کرونا
کدخبر : 5302
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت شلغم در مغازه‌های میوه‌‌فروشی تهران از کیلویی 25هزار تومان گذشته، هر عدد کدو حلوایی متوسط بین 35 تا 40هزار تومان شده و هر کیلو لیموترش هم کمتر از 20هزار تومان قیمت ندارد. موج جدید افزایش قیمت سبزی و صیفی مخصوصا محصولات پرمصرف فصل زمستان در حالی است که میوه‌های فصلی هم قیمت بسیار بالایی دارند و برخی از آنها نه‌تنها در ابتدای فصل پاییز بلکه بعد از عبور از نوبرانگی و تا همین امروز که حرف از بازار میوه شب عید میان آمده، قیمت‌شان همچنان رو به افزایش است.

در زمینه میوه‌های زمستانه به‌رغم صحبت‌های مسئولان صنفی مبنی بر فراوانی تولید سیب و مرکبات، قیمت‌ها در مغازه‌های سطح شهر از گرانی حکایت داشت. لیموشیرین از همان ابتدا با قیمت حدود 15هزار تومان به بازار آمد و امروز تا 30هزار تومان رسیده، پرتقال و سیب باکیفیت در بعضی مغازه‌ها تا کیلویی 38هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر مناطق مختلف سطح شهر و کیفیت‌ متوسط میوه را هم درنظر بگیریم، میانگین قیمت سیب، به، پرتقال و نارنگی تا امروز هیچ‌گاه از کیلویی 25هزار تومان پایین‌تر نیامده است. اما گرانی‌ محصولات پرمصرف زمستانی از کجا ریشه می‌گیرد؟ 

به‌نظر می‌رسد شیوع موج تازه کرونا و گرانی گوشت و برنج، به افزایش تقاضا و رشد نرخ سبزی و صیفی منجر شده است. چنان‌که شلغم در پی موج تازه شیوع کرونا، جدیدترین سوژه گرانی در بازار میوه و سبزی است. این محصول که تا 2هفته قبل ۵هزار تومان فروخته می‌شد، امروز به ۲۵هزار تومان رسیده و در میادین میوه و تره‌بار هم کیلویی 13هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران این افزایش قیمت را مقطعی دانسته و گفته است: «باید دوره خود را طی کند و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.» اسدالله کارگر، دلیل افزایش قیمت شلغم را شیوع سویه جدید کرونا و افزایش تقاضا اعلام کرده و گفته هجوم برای خرید شلغم باعث 5برابر شدن قیمت آن شده است. تابستان امسال نیز با شیوع سویه دلتا، تقاضا برای مصرف هویج بالا رفت و قیمت آن تا کیلویی 40هزار تومان هم رسید. 

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری بارش برف و باران در برخی مناطق را هم به دلایل گرانی شلغم اضافه کرد. به‌گفته دارایی‌نژاد، با مساعدشدن هوا عرضه این محصول به بازار بیشتر می‌شود و با افزایش عرضه قیمت این محصول اندکی کاهش می‌یابد. درباره گوجه، خیار و سیب‌زمینی هم کاهش تولید و وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی عامل گرانی اعلام شده، گفته می‌شود حتی در استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی هم بازار این محصول آشفته است. به‌صرفه بودن صادرات سیب‌زمینی باعث شده عرضه این محصول در میادین کاهش یابد، با این شرایط به‌نظر نمی‌رسد قیمت سیب‌زمینی درآینده نزدیک هم کاهش محسوسی داشته باشد. گوجه در میادین میوه و تره‌بار کمیاب است و حتی در نرخ‌نامه این سازمان هم تنها برای گوجه‌های گلخانه‌ای قیمت تعیین شده است. افزایش هزینه تولید برای کشاورزان و باغداران در 2سال اخیر قیمت محصولات را هم به‌شدت بالا برده است، اما عوامل دیگری نیز در آشفتگی بازار میوه و سبزی تأثیرگذارند. برف و باران و سیلاب و سرما و کرونا شاید برای گرانی شلغم و کدوحلوایی و لیموشیرین بهانه خوبی باشد اما برای گرانی پرتقال، نارنگی، سیب و سیب‌زمینی، با وجود وعده‌های داده‌شده برای تأمین بازار با قیمت مناسب، به‌نظر می‌رسد سوءمدیریت در توزیع و عرضه مهم‌ترین عامل گرانی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه