فوری / عیدی ویژه دولت در حساب سرپرستان خانوار | واریز یارانه جدید 100 هزار تومانی امشب

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: با دستور رئیس‌جمهور، ۱۰۰ هزار تومان یارانه طرح حمایت معیشتی تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه واریز می‌شود.

فوری / عیدی ویژه دولت در حساب سرپرستان خانوار | واریز یارانه جدید 100 هزار تومانی امشب
کدخبر : 5120
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال زمان واریز یارانه نقدی است  و از یارانه جدید خبری نیست و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز می شود..در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: برحسب دستور ریاست محترم جمهوری، آیت الله دکتر رئیسی و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به حساب سرپرستان دهک های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه واریز می شود.

 امید حاجتی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها با تبریک چهل و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از پرداخت مبلغ یک میلیون ریال طرح یارانه حمایت معیشتی به ازای هر یک از اعضای خانواده و به حساب سرپرستان دهک های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور  در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: این مبلغ به جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  و برحسب دستور ریاست محترم جمهور، دکتر آیت الله رئیسی به حساب این سرپرستان واریز می شود

این مرحله از واریز یارانه براساس دهک‌های شناسایی شده و اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت می‌شود.

یارانه جدید

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تاکید کرد که حذف یارانه دهک‌های پر درآمد متاثر از نظام توزیع یارانه است. مستمر باید دهک بندی خانوار‌ها بروزرسانی شود.

وی افزود: معمولا در این شرایط پرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این مسئله طبیعتاً تابع مجلس خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی از سوی مجلس برای این قسمت صورت می‌گیرد یا نه.

منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این دو یارانه نیز حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که از ابتدا هم قرار نبود تغییری در این مبالغ ایجاد شود،  فقط پیش بینی این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی،  منابع جدیدی ایجاد و به این یارانه‌ها اضافه شود که در مجموع می توانست مبلغ یارانه یک خانوار را به حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

 با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده می‌شود؛ مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

آنچه که در ماه‌های اخیر در مورد افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح بود، به این موضوع برمی گشت که دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتواند بخشی از منابع ناشی از آن را جهت پرداخت یارانه های نقدی اختصاص دهد که در این صورت مبلغ یارانه نیز افزایش پیدا می کرد.

اگرچه دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی در مورد ادامه روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ نداشت و تصور می کرد که این موضوع در مجلس نیز رای آورد اما بررسی های کمیسیون تلفیق با عدم موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده است چراکه نمایندگان معتقدند دولت برنامه مدون و مشخصی برای حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی و مدیریت تبعات تورمی آن ارائه نکرده و در نهایت با حذف مخالفت کرده‌اند.

آن طور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه پیش از این اعلام کرده بودند قرار بود بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین جمعیت یارانه بگیران معیشتی که به حدود ۶۰ میلیون  نفر می رسند، از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پرداخت کنند، اما با توجه به این که حذف ارز ۴۲۰۰ منتفی اعلام شده است، در نهایت موضوع پرداخت یارانه های جدید نیز فعلا منتفی خواهد شد، چراکه دیگر منابع جدیدی ایجاد نمی شود که دولت بخواهد از محل آن یارانه اضافه ای پرداخت کند و پرداخت از محل دیگر نیز امکان ندارد مگر یارانه‌ پنهان دیگری حذف شود. 

وعده پرداخت یارانه نقدی جدید زمانی جدی تر شد که معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر آذرماه اعلام  کرد که یارانه جدید را از اوایل دی ماه پرداخت خواهند کرد و حتی افزایش مبلغ  تا ۸۰۰ هزار تومان را هم تخمین زده بود. این وعده نیز نه تنها در دی ماه بلکه در بهمن هم محقق نشد و با این مصوبه تلفیق به نظر می رسد فعلا  هم برنامه ای برای اجرای آن نباشد چراکه اگر دولت بخواهد در این رابطه اقدام کند، باید منابع جدیدی پیش بینی کند که بعید به نظر می رسد چنین منابع مازادی در اختیار داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه