عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

ابهام در پرداخت عیدی بازنشستگان | میزان عیدی بازنشستگان مشخص شد؟

در حالی که بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته، در ۱۶ بهمن ماه عیدی سال ۱۴۰۰ خود را دریافت کردند اما امسال هنوز تکلیف زمان پرداخت عیدی و میزان آن روشن نیست.

ابهام در پرداخت عیدی بازنشستگان | میزان عیدی  بازنشستگان مشخص شد؟
کدخبر : 5089
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان

در حالی که بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته، در ۱۶ بهمن ماه عیدی سال ۱۴۰۰ خود را دریافت کردند، امسال هنوز تکلیف زمان پرداخت عیدی و میزان آن روشن نیست.

بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۲۰ روز از بهمن ماه گذشته از هیئت وزیران به دلیل‌ عدم تصویب میزان عیدی خود گلایه‌مند هستند. 

آن‌ها با اشاره به اینکه سال گذشته در همان روز ۱۶ بهمن که هیئت وزیران میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را مصوب کرد آن را دریافت کردند، یادآور شدند که آن‌ها به مبالغ عیدی خود نیاز دارند و انتظار دارند که پیش از مستمری بهمن ماه خود آن را دریافت کنند تا در اوایل و اواسط بهمن ماه که هنوز گرانی‌های انتهای سال، اعمال نشده‌اند، مایحتاج خود را تامین کنند. 

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی مستمری بازنشستگان از روز ۲۰ بهمن آغاز می‌شود و مطابق انتظار بازنشستگان باید پیش از این تاریخ مبالغ عیدی تعیین و واریز می‌شد. 

عیدی سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود؛ این در حالی است که بازنشستگان تامین اجتماعی در زمان اشتغال بر مبنای حاصل جمع دو حقوق ماهیانه محاسبه می‌شود. به همین دلیل، عیدی کارگران در هنگام بازنشستگی به عیدی بازنشستگان و کارکنان دولت می‌رسد. 

اینکه این عیدی حداقلی چه زمانی پرداخت می‌شود، پرسش بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی و هیئت وزیران است؛ البته معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که «تصور می‌کنم تا پایان بهمن ماه این اتفاق بیفتد؛ هر زمان که مصوبه برسد ما آمادگی لازم را برای پرداخت داریم.»

عیدی بازنشستگان

 معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفته که تمهیدات لازم برای پرداخت «عیدی‌»ها فراهم شده است و به محض دریافت مصوبه هیات وزیران، عیدی مستمری بگیران را در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهیم کرد. 

بر اساس اعلام معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی شرط پرداخت عیدی بازنشستگان دریافت مصوبه از سوی هیات وزیران است.

او در خصوص زمان واریز عیدی گفت، تصور می‌کنم تا پایان بهمن ماه این اتفاق بیفتد؛ هر زمان که مصوبه برسد ما آمادگی لازم را برای پرداخت داریم.

​ واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه آغاز می‌شود.

مبلغ احتمالی برای عیدی امسال بازنشستگان و کارمندان دولت حدود ۱٫۵ میلیون تومان است که در مقایسه با پارسال افزایش نداشته و مردم نسبت به آن معترض هستند.

با این که چهار روز به شروع واریز حقوق باقی مانده اما هنوز میزان عیدی بازنشستگان مشخص نشده است.

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران میزان عیدی تعیین می شود. طبق مصوبه هیات وزیران برای امسال ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ۳۰۴۸ ریال است، در این حالت عیدی برای سال جاری یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان خواهد بود.

زمزمه‌هایی که از دولت به گوش می‌رسد نیز همان رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نکته اینجاست که معمولا میزان عیدی نسبت به سال گذشته رقم بیشتری است. به عنوان مثال در بودجه سال گذشته میزان عیدی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد اما دولت به آن افزود و مبلغ ۱٫۵ میلیون تومانی را مصوب کرد.

براساس این رویه دولت باید مبلغ عیدی امسال را افزایش دهد. اگر دولت تصمیم بگیرد میزان افزایش مبلغ عیدی هم‌پای تورم باشد، با نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی مبلغ عیدی بیش از دو میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در این خصوص گفته است: تلاش می‌کنیم که عیدی بازنشستگان در موعد مقرر پرداخت شود، هر چند مبلغ آن هنوز اعلام نشده و دولت باید مصوب کند که بعد از طی همه این مراحل، آن را اعلام می‌کنیم.

 طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان عیدی کارکنان دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در جلسه هیات دولت نیز مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری به تصویب نهایی می‌رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه