ثبت نام مسکن ملی | خرید خانه مسکن ملی

متقاضیان مسکن ملی بخوانند | مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن کی به پایان می رسد؟

محمود محمودزاده با اشاره به ثبت‌نام 3 میلیون و 180 هزار متقاضی در نهضت ملی مسکن،‌اظهار کرد: تاکنون برای 3 میلیون متقاضی (95 درصد) پالایش فرم ج، عدم مالکیت خصوصی و تاهل انجام شده است.

متقاضیان مسکن ملی بخوانند | مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن کی به پایان می رسد؟
کدخبر : 5020
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح نهضت ملی مسکن برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع نهضت ملی مسکن باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف نهضت ملی مسکن کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح نهضت ملی مسکن می پردازیم.

نهضت ملی مسکن

 

معاون وزیر راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۳۲۰ هزار مجرد برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: مهلت ثبت‌نام آقایان مجرد ۲۰ بهمن به اتمام می‌رسد.

وی با بیان این‌که لیست افراد پالایش شده برای بررسی شرط سابقه سکونت به کارتابل استان‌ها ارسال شده است، ادامه داد: استان‌ها در حال پالایش شرط سابقه سکونت حداقل 5 سال یا ثبیت سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن هستند که نتایج بررسی را ثبت و به ستاد اعلام خواهند کرد.

وی بیان کرد: برای آن دسته‌ای از متقاضیان که شرط چهارم آنها احراز شود از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. در ادامه افراد واجد شرایط به شکل الکترونیکی به بانک معرفی می‌شوند تا برای آنها حساب باز شود و مراحل خود را طی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعداد ثبت‌نام مردان مجرد بالای 23 سال سن نیز اعلام کرد: تاکنون 320 هزار نفر از مردان مجرد بالای 23 سال سن در سامانه ثمن ثبت‌نام کردند. چنانچه با تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای برای تمدید مواجه بشویم احتمال تمدید وجود دارد. در غیر این صورت لیست ثبت‌نام 20 بهمن ماه بسته خواهد شد.

محمودزاده در خصوص ثبت‌نام خودمالکان و معرفی آنها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: تقاضای بیش از 58 هزار مالک برای دریافت تسهیلات خودمالکی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت و به بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات معرفی شده‌اند.

نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۰۹ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن از افتتاح بیش از ۶۰۰ پروژه کلان مسکن و حمل‌و نقل با اعتبار بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: اجرای نهضت ملی مسکن در زمانبندی مقرر در حال انجام است.

«رستم قاسمی» روز ۱۷ بهمن‌ماه و هم‌زمان با یوم‌الله دهه فجر در آیین آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۰۹ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی و آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی حوزه مسکن با اعلام اینکه خط مشی دولت سیزدهم و مجموعه دولت خدمتگزاری برای مردم است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم دو اقدام کلان را در دستور کار دارد که این دو اقدام در حوزه تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی و همچنین تحول در زمینه حمل و نقل در تمامی حوزه‌های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته اقدامات موثری برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور انجام شده و ساخت تعدادی از واحدها در سراسر کشور آغاز شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اظهار امیدواری برای تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در زمان‌بندی مقرر اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در زمان‌بندی مقرر با تأمین به موقع زمین و شروع هم‌زمان واحدها در حال انجام است.

قاسمی با تشکر از مقامات استانی در استان‌های زنجان، فارس، سیستان‌وبلوچستان و کرمان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و آغاز بیش از ۲۰۹ هزار واحد طرح نهضت ملی بر تحول در بخش‌های مسکن و حمل و نقل استان‌ها و رفع موانع تاکید کرد.

وی در عین حال توجه به مناطق محروم و محرومیت‌زدایی از برخی از استان‌ها را دستور کار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و توضیح داد: مذاکراتی با شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص ساماندهی حاشیه‌نشینی و بازآفرینی محلات فرسوده و هدف بازآفرینی با مدیرعامل شرکت انجام شده است.

قاسمی تاکید کرد: به منظور محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه بلوچستان اقدامات موثری در دستور کار است. تمهیداتی در خصوص توسعه آزادراه‌ها و ساماندهی حاشیه‌نشینی در آن منطقه در دستور کار است.

خلیل محبت خواه اظهار کرد: 82 هکتار زمین جهت الحاق به محدوده در پلاک 141 اصلی (موسوم به بازارک رباط کریم) با حضور استاندار تهران در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی تصویب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از الحاق ۸۲ هکتار زمین به محدوده شهرستان رباط کریم برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن خبر داد.

وی دامه داد: در مرحله بعدی پس از استعلامات در کمیته کار و سایر کمیسیون های تخصصی تراکم سطح اشغال و سرانه ها مشخص خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از ظرفیت ساخت 4 هزار واحد مسکونی در طرح جهش تولید مسکن در پلاک 161 رباط کریم خبر داد.

نهضت ملی مسکن

اگرچه دولت، مجلس و شهرداری، آستین‌ها را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بالا زده‌اند آمار و ارقام می‌گوید با گذشت حدود هفت ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، مهمترین برنامه اقتصادی رییس‌جمهور، یعنی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که باید و شاید پیش نرفته است. البته پروژه در بخشهایی از کشور توسط بنیاد مسکن و برخی سازندگان بخش خصوصی در حال اجرا است اما خلاء همراهی تمام قد بخش خصوصی که تردیدهایی برای ورود به این طرح دارد کماکان احساس می‌شود.

سه‌گانه دولت، مجلس و شهرداری‌ها برای به گردش درآمدن چرخ ساخت‌وساز در قالب پروژه نهضت ملی مسکن دارد تشکیل می‌شود و اگرچه سرعت اجرای پروژه در هفت ماه اخیر به دلایلی همچون کمبود منابع، همراهی نکردن بخش خصوصی، عدم پرداخت به موقع تسهیلات و طولانی بودن روند اخذ پروانه، چندان مطلوب نبوده، شهرداری تهران به تشکیل قرارگاه مسکن اقدام کرده و قول داده روند اخذ پروانه را کوتاه کند.

قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم، به اذعان بسیاری از کارشناسان در صورت اجرای مناسب می‌تواند اثرات مثبتی در بازار ایجاد کند. دولت برای ساخت چهار میلیون طی چهار سال واحد برنامه ریزی کرده که وزارت راه و شهرسازی، این برنامه را به دو بخش دو میلیون واحدی تا سال ۱۴۰۴ تقسیم کرده است.

تا کنون به طور کلی بیش از ۳.۸ میلیون نفر برای «طرح اقدام ملی» که توسط دولت دوازدهم در حال اجرا بود و «نهضت ملی مسکن» به عنوان طرح دولت سیزدهم ثبت نام کرده‌اند. دولت هر دو پروژه مذکور را در قالب نهضت ملی مسکن با یکدیگر تلفیق کرده است. اما آمار واریز وجه توسط افراد واجد شرایط چندان امیدوارکننده نیست؛ به طوری که تا روز ۸ بهمن ماه مجموعا برای دو طرح مذکور حدود ۲۹۰ هزار نفر برای این واحدها افتتاح حساب و فقط ۱۸۶ هزار نفر معادل یک بیست و یکم ظرفیت پروژه واریز وجه داشتند.

از ابتدای ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۲۸ مهرماه تا ۱۱ بهمن ماه در شهرهای جدید ۱۲۱۳ نفر افتتاح حساب و ۱۱۱ نفر قسط اول این واحدها به میزان ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده‌اند. این در حالی است که قرار است ۶۰۸ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود و ۶۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

با توجه به پایین بودن توان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، انتظار می‌رفت تمامی بانکها که در کل موظف به پرداخت سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن هستند با این پروژه همراهی کنند اما آنچه عملا تا کنون اتفاق افتاده پرداخت ۹۴۸ میلیارد تومان بوده که آن هم فقط توسط بانک مسکن پرداخت شده و سایر بانکها هیچ عملکردی در این خصوص ارایه نداده‌اند.

اوایل دهه ۹۰ حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با محوریت بخش خصوصی تولید می‌شد که سال گذشته به حدود نصف رسید و دقیقا برای ۴۹۰ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی، پروانه صادر شد. اما گفته می‌شود به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، نگاه درآمدی دستگاه های خدمات رسان به حوزه ساخت و ساز و طولانی شدن فرآیند صدور پروانه، آمار ساخت و ساز در شهر تهران طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال ۱۸ درصد کاهش یافته و در مقایسه با سال ۱۳۹۰ افت ۸۰ درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد با توجه به عدم همراهی تمام قد بخش خصوصی با طرح نهضت ملی مسکن و کمبود منابع، پروژه با دست انداز مواجه شده باشد. وزارت راه و شهرسازی در ابتدای ثبت نام با فراخوان گسترده خانوارها را برای این پروژه دعوت می‌کرد و گفته می شود تا کنون برای ۷۶۰ هزار واحد تامین زمین شده اما به اذعان مسئولان این وزارتخانه ممکن است تمام ۷۶۰ هزار واحد به مرحله اجرا نرسیده باشد و در مراحل مختلف قرار دارد.

اما گزارشهای میدانی و پیامهایی که از مخاطبان در سراسر کشور دریافت می‌شود نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن از حد کلنگ زنی فراتر نرفته و اغلب به عملیات اجرایی نرسیده است.

روز ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب، برخی آمارهای کلان اقتصادی در دهه ۹۰ را ناخرسند کننده خواندند و فرمودند آمار و میزان «رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تأمین ماشین آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسند کننده نیست و ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه