یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

تیر خلاص مجلس به یارانه نقدی | مبلغ جدید یارانه نقدی چقدر شد؟

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد حذف ارز ترجیحی را داده بود، گفت: با بررسی‌های که در کمیسیون انجام شد با این موضوع مخالفت شد و برای واردات کالاهای اساسی در سال آینده کمیسیون تلفیق 9 میلیارد مصوب کرد.

تیر خلاص مجلس به یارانه نقدی | مبلغ جدید یارانه نقدی چقدر شد؟
کدخبر : 4948
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است ،زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: کمیسیون تلفیق بودجه با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده است و این مصوبه کمیسیون باید در صحن علنی پارلمان بررسی شود.

وی با بیان اینکه نظر دولت دادن یارانه کالایی پس از حذف ارز 4200 تومانی به مردم بود، افزود: پیشنهادی که دولت ارائه کرده بود این بود که یارانه قبلی 45 هزار تومانی و معیشتی محفوظ بماند و یارانه کالایی پس از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های مختلف پرداخت شود.

نماینده تبریز در مجلس با اعلام اینکه یارانه 45 هزار پانصد تومانی در سال آینده بدون افزایش پرداخت خواهد شد، ادامه داد: یارانه معیشتی نیز همچون گذشته به خانوارهای که دریافت می کردند پرداخت خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس با بیان اینکه باید در صحن علنی نیز درباره حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری شود، عنوان کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه با حذف ارز ترجیحی مخالفت شده است البته  مصوبات کمیسیون باید در صحن علنی پارلمان به رای نمایندگان گذاشته شود.

یارانه نقدی

در پاسخ به این سوال باید گفت افزایش مبلغ یارانه نقدی برای این ماه و همینطور اسفندماه بعید به نظر می‌رسد. چند دلیل هم برای این موضوع وجود دارد. در ابتدا اینکه یارانه نقدی وقتی قرار بود اضافه شود که ارز ترجیحی حذف شود و با توجه به اینکه فعلا کمیسیون تلفیق با حذف ارز 4200 تومانی مخالفت کرده و خبری از حذف ارز ترجیحی نیست؛ بنابراین واریز یارانه جدید منطقی نیست.

پیشتر گفته شده بود حتی اگر ارز ترجیحی حذف شود و دولت تصمیم بگیرد بودجه‌ای که برای ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد را به واردکننده ندهد و به زنجیره آخر یعنی مصرف‌کننده بدهد؛ در این صورت ممکن است یارانه جدید پرداخت شود که باز هم زمان آن سال آینده خواهد بود.

اما هفته گذشته خبری مطرح شد که پرداخت یارانه جدید را قوت می‌بخشد و آن صحبت‌های سبحانیان است. وی از آماده شدن کارت یارانه تا پایان سال خبر داد و گفت: تا انتهای امسال کارت یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد، بنابراین با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای معتقدیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد خواهد بود. دولت از نظر تامین مالی مشکلی برای تامین ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده ندارد اما از منظر اقتصادی مهمترین شرط حذف ارز ۴۲۰۰ وجود کارت‌ یارانه‌ای است.

ولی هنوز کسی واکنشی به صحبت‌های او نشان نداده و مشخص نیست منظور وی چیست و آیا ارز ترجیحی حذف می‌شود یا خیر و در صورت حذف ارز ترجیحی تنها سیاست حمایتی دولت کارت یارانه است؟ بنابراین طبق معمول باید منتظر اخبار جدید از سوی مسئولان بود و دید یارانه جدید به چه صورت است و آیا اصلا وجود دارد یا خیر.

هادی سبحانیان ، درباره تصمیم مجلس مبنی بر حفظ ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده اظهار داشت: مجلس و دولت برای ارز ترجیحی و 4200 تومانی باید به یک تصمیم مشترک برسد. طبق اخبار منتشر شده تا به این لحظه مجلس تصمیم گرفته است که ارز 4200 تومانی تا سقف 9 میلیارد دلار در بودجه سال آینده بماند.

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت اعتباری و یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد.

هادی سبحانیان ، درباره تصمیم مجلس مبنی بر حفظ ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده اظهار داشت: مجلس و دولت برای ارز ترجیحی و 4200 تومانی باید به یک تصمیم مشترک برسد. طبق اخبار منتشر شده تا به این لحظه مجلس تصمیم گرفته است که ارز 4200 تومانی تا سقف 9 میلیارد دلار در بودجه سال آینده بماند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز حفظ ارز 4200 تومانی تا به این لحظه پیشنهاد مجلس است و هنوز در صحن هم تصویب نشده است، گفت: ابقای ارز 4200 تومانی تصمیم نهایی مجلس نیست و تا به این لحظه هم به صورت قطعی تصویب نشده است اما در صورت تصویب ارز 4200 تومانی تا سقف 9 میلیارد دلار در بودجه سال آینده، دولت برای تامین این عدد و رقم مشکلی ندارد.

یارانه نقدی

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: هر چند که دولت از نظر تامین مالی مشکلی برای تامین 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای سال آینده ندارد اما از منظر اقتصادی مهمترین شرط حذف ارز 4200 وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای است. با زحمات و همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت اعتباری و یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد، بنابراین با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای معتقدیم حذف ارز 4200 تومانی به نفع اقتصاد خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که امسال میزان استفاده مازاد از ارز 4200 تومانی چقدر بوده است؟ گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داده بود که برای سال 1400 تا سقف هشت میلیارد دلار از ارز ترجیحی استفاده کند اما با اتمام هشت میلیارد دلار مصوب در بودجه 1400 دولت توانست مجوز استفاده از ارز ترجیحی تا سقف حدود 14 میلیارد دلار را بگیرد البته اعداد دقیق در این باره را بانک مرکزی باید اعلام کند.

سبحانیان با بیان اینکه معتقدم حذف ارز 4200 تومانی معنای دقیقی از برنامه‌ دولت برای حمایت از قشرهای هدف و ضعیف را منعکس نمی‌کند گفت: قرار نیست چیزی از یارانه و حمایت‌های مردمی کم شود بلکه فقط دولت به دنبال تغییر روش حمایت از مردم و حمایت به صورت مستقیم است، معتقدیم این شیوه فعلی غیرموثر بوده و اختصاص ارز 4200 تومانی به برخی از کالاها نه تنها نتوانست مانع از افزایش قیمت‌ها شود بلکه به ایجاد تورم پایدار در اقتصاد کشور دامن زد.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد تاکید کرد: قرار نیست تغییر شیوه حمایت از مردم و ارایه کارت اعتباری و یارانه‌ای باعث افزایش قیمت‌ها شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب ابقای 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده، این تصمیم آیا اثرات تورمی خواهد داشت اظهار داشت: اگر 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی تامین نشود و منجر به کسری بودجه نباشد، آثار تورمی نخواهد داشت اما آنجایی که به تورم دامن می‌زند که از ذخایر بانک مرکزی برای تامین آن استفاده شود و تخصیص آن به کالاهای اساسی باعث کسری بودجه سال آینده باشد.

سبحانیان  با بیان اینکه با حذف ارز 4200 تومانی می‌توانیم منافعی را به دست بیاوریم که این منافع مستقیما به قشر مورد حمایت اصابت کند گفت: از طریق این روش نه تنها به صورت مستقیم می‌توانیم از مردم حمایت کنیم و جلوی تورم پایدار را در کشور بگیریم بلکه به تولید داخل برخی از اقلام مانند دانه‌های روغنی کمک خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه