وام مسکن ارزان شد

قیمت وام مسکن بالاخره پس از چند روز صعود بی‌وقفه و رکوردشکنی، نزولی شد و امروز میانگین هر برگه اوراق وام مسکن به حدود ۱۱۴ هزار و ۸۱۰ تومان رسید.

وام مسکن ارزان شد
کدخبر : 4669
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت اوراق مسکن در هفته‌های اخیر خبرساز بود و مدام رکوردهای جدید قیمت را به ثبت می‌رساند. تا جایی که بهای هر برگه وام به بالاترین قیمت خود یعنی حدود ۱۲۷ هزار تومان رسید اما امروز قیمت وام مسکن بعد از چند روز صعود بی‌وقفه، سرانجام نزولی شد. 

هم اکنون متوسط قیمت اوراق وام مسکن ۱۱۴هزار و ۸۱۰ تومان است. با توجه به اینکه هر برگه وام مسکن ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دارد یک زوج تهرانی برای در دریافت سقف وام مسکن چقدر باید هزینه کند؟

سقف پرداخت وام برای زوجین تهرانی ۴۵۰ میلیون تومان است و یک زوج تهرانی برای دریافت سقف ۴۵۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۹۰۰ برگه اوراق خریداری کنند. با قیمت امروز، بهای خرید وام مسکن برای زوجین تهرانی حدود ۱۰۳ میلیون تومان تمام می‌شود. 

همچنین مجردهای ساکن تهران این امکان را دارند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند. از این ۲۸۰ میلیون تومان، ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است. متقاضیان برای دریافت این وام باید در مجموع ۵۶۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند و با قیمت فعلی هر برگه اوراق مسکن، بهای خرید وام مسکن برای مجردهای ساکن تهران حدود ۶۴ میلیون تومان است.

وام مسکن

رشد قابل توجه قیمت اوراق وام مسکن در حالی رخ داده است که افزایش سقف وام مسکن با هدف افزایش قدرت خرید مردم اتفاق افتاد اما حالا با این روند عجیب صعود قیمت اوراق وام مسکن بسیاری از مردم ناچار هستند حدود یک چهارم وام خود را صرف خرید این اوراق کنند. 

چندی پیش میانگین قیمت اوراق مسکن از مرز ۱۲۷ هزار تومان گذر کرد. اوراقی که تا دو سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت داشت. در همین زمینه بانک مسکن با هدف جلوگیری از روند صعودی قیمت اوراق وام مسکن طرحی را عرضه کرد که بر مبنای آن افراد می‌توانند وام مسکن را با نصف قیمت بخرند اما در عوض باید سود بیشتر بدهند و وام را در زمان کوتاه‌تری تسویه کنند.

میزان سود اوراق وام مسکن ۱۷.۵ درصد و مدت زمان تسویه آن ۱۲ ساله است اما در طرح جدید بانک مسکن افراد در ازای خرید نیم بهای وام مسکن، باید سود ۱۸ درصد بپردازند و وام را ۸ ساله تسویه کنند. 

البته بانک مسکن تاکید کرده است که طرح خرید نیم بهای وام مسکن موقت است مهلت این طرح تا پایان بهمن ماه بود که تا اسفند ۱۴۰۰ تمدید شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه