خبر مهم نماینده مجلس درباره یارانه نقدی و معیشتی

مقرر شد کمیته‌ای میان دولت و مجلس درخصوص ارز ترجیحی، چه برای حذف و چه برای ابقای آن، تشکیل شود که نتیجه نهایی را به محض رسیدن به مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق به اطلاع مردم خواهیم رساند.

خبر مهم نماینده مجلس درباره یارانه نقدی و معیشتی
کدخبر : 4495
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است ،زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای به غیر از آنچه که در لایحه دولت درباره یارانه معیشتی و نقدی آمده، نداشته‌ایم و به محض تصمیم‌گیری درباره میزان یارانه، آن را اعلام می‌کنیم.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز (سه شنبه) کمیسیون تلفیق را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تاکنون رقم دقیق یارانه سال آینده بیان نشده است؟، گفت: این موضوع در تبصره ۱۴ بررسی می‌شود، لذا هنوز بررسی آن آغاز نشده است. ضمن آنکه کمیسیون تلفیق بودجه تاکنون هیچ مصوبه‌ای به غیر از آنچه که در لایحه دولت درباره میزان یارانه معیشتی و نقدی آمده، نداشته است البته شاید برخی همکاران نظرات و محاسبات شخصی خود را بیان کرده باشند اما به محض تصمیم‌گیری در این خصوص نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی بیان کرد: مقرر شد کمیته‌ای میان دولت و مجلس درخصوص ارز ترجیحی، چه برای حذف و چه برای ابقای آن، تشکیل شود که نتیجه نهایی را به محض رسیدن به مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درخصوص نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی، گفت: روز گذشته پس از برگزاری نشست خبری، دو اصلاحیه درخصوص اوراق مالی اسلامی که براساس آن به شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه آن اجازه داده خواهد شد با تأیید وزارت کشور مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند و همچنین به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کنند. پیش از این، رقم مذکور ۸ همت بود.

 رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

یارانه نقدی

 رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند. همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

وی گفت: در مصوبه دیگری، به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی مصارف بودجه خود تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند. به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به آن ها جهت توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تایید وزارت کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که سهام دولت به دستگاه های دولتی واگذار شود که برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد؛ همچنین موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد. پیشنهاد برخی از اعضای تلفیق این بود دولت این بدهی را تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید پرداخت کند اما در نهایت این موضوع نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارسال شد.

زارع در پایان درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت:هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه