یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

خبر بد برای یارانه‌بگیران | یارانه نقدی این افراد حذف می شود

یک نماینده مجلس با بیان اینکه دولت سعی دارد با برنامه حمایتی برای ۵ دهک اول جامعه بخشی از تورم حذف ارز ترجیحی را جبران کند، گفت: دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند.

خبر بد برای یارانه‌بگیران | یارانه نقدی این افراد حذف می شود
کدخبر : 4273
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است ،زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یکصد و سی و یکمین یارانه نقدی دیشب پرداخت شد.

 مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار سال جاری خبر داد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اضافه کرد: حسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی صورت‌گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر  شد.

 سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده گفت: ارز ترجیحی از سال ۹۷ وارد اقتصاد شد و برای تمام اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد. البته طی سال‌های گذشته این رویه اصلاح شد و طی دو سال گذشته ارز ترجیحی فقط هفت قلم کالا مانند گندم، جو، سویا، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، دارو و بخشی از تجهیزات پزشکی را در بر می‌گرفت.

یارانه نقدی

وی ادامه داد: حدود ۴سال است که با افزایش قیمت ارز در کشورمان، ارز ۴۲۰۰ تومانی به یکی از رانت‌های بزرگ تبدیل شده است و کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند، متناسب با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: طبیعی است که بعد از حذف ارز ترجیحی بعضی کالاها افزایش قیمت پیدا کنند و دولت هم که در لایحه‌ بودجه چنین پیشنهادی داده، از تبعات تورمی این اقدام آگاه است اما سعی دارد با برنامه حمایتی ریالی که برای ۵ دهک اول جامعه در نظر گرفته، بخشی از این تورم را جبران کند.

حسینی با بیان اینکه دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم در کشور ۷.۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ها هم معتقد هستند که بخشی از این افزایش تورم توسط خرید دهک‌های پردرآمد جامعه برمی‌گردد که حدود ۶.۹ درصد است. افزایش تورم باعث می‌شود پول بیشتری از بازار جمع شود و پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و در واقع پایه پولی اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت برای اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، ادعا می‌کند که برای هر نفر از پنج دهک کم درآمد جامعه بین ۹۰ هزار تومان تا ۱۲۶ هزار تومان پرداخت می‌کند. از طرفی اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود دولت حدود ۱۸ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. ۱۰۰ همت از این پول برای اختصاص به ۵ دهک پیش‌بینی شده اما مشخص نیست بقیه پول توسط دولت در کجا هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، گفت: در مورد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها از جمله دارو، کالاهای پزشکی و گندم باید تدبیر بیشتری برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود. در ابتدای توزیع ارز ترجیحی کنترل خاصی صورت نگرفت و سبب ایجاد رانت‌های زیادی شد. لذا با توجه به تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد باید با یک شیب ملایمی حذف ارز ترجیحی اجرایی شود.

از سال ۱۳۸۹ تاکنون، سالهاست که در بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شود که تعدادشان به ۷۸ میلیون نفر در ماه می‌رسد. از آبان ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین یارانه جدیدی تحت عنوان کمک معیشتی به چرخه یارانه‌ای ایران وارد شد و در دهم هر ماه مبلغ متفاوتی بنا به تعداد خانوار پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی

اما در چند ماه اخیر که دولت بر برنامه خود برای اصلاح وضعیت یارانه‌های پنهان تاکید داشته و ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، از سوی چند مرجع دولتی اعلام شد که یارانه جدیدی در ازای این حذف ارزی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

میرکاظمی –رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفته بود که حمایت نقدی بین ۹۰ تا حدود ۱۲۰ هزار تومان است، پورمحمدی، معاون وی نیز بر پرداخت نقدی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تاکید کرده بود، ‌اواخر آذرماه رضایی-معاون اقتصادی رئیس جمهوری- از پرداخت یارانه نقدی در اوایل دی ماه خبر داد و گفت که مبلغ یارانه تا دو برابر رشد می‌کند اما ظاهرا زمان را مناسب اعلام نکرده بود و در ادامه خاندوزی-وزیر اقتصاد- یارانه را رد نکرد ولی زمان آن را هم تائید نکرد.

پیگیری‌ها نشان داده بود که دولت در نظر دارد یارانه جدید را بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت کند که برای ۳۰ میلیون نفر رقم ۹۰ هزار و ۳۰ میلیون نفر دیگر ۱۲۶ هزار تومان است.

به نظر می‌رسد یکی از علت‌هایی که دولت در پرداخت یارانه جدید دست نگه داشته این است که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را در مجلس نهایی کند. اگر دولت از یک سو یارانه جدید را قبل از حذف نهایی ارز ترجیحی واریز کند و از سوی دیگر نمایندگان با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت نکنند، پرداخت یارانه جدید یک تکلیف دیگر روی دوش دولت می‌گذارد.

در واقع دولت برای پرداخت یارانه جدید مصمم است اما شرط پرداخت آن را حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌داند، چرا که با کسری بودجه و افزایش هزینه‌ها، نقدینگی ندارد که با اتکای به آن یارانه جدیدی بدهد.

بنابراین کسانی که منتظر دریافت یارانه جدید هستند، احتمالا پس از تصویب نهایی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس، این یارانه را دریافت کنند.

آنطور که گفته شد، احتمالا واریز یارانه جدید در نیمه دوم دی ماه نیز انجام نشود و پرداخت آن به بهمن ماه موکول شود.

این یارانه به ۷۸ میلیون نفر داده می‌شود و مبلغ آن به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. همچنین حدود ۲۱ میلیون خانوار یارانه‌بگیر مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که هر ماه یک قسط آن را از طریق یارانه پرداخت می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه