کارت ماشین | پیگیری کارت ماشین

صفر تا صد پیگیری کارت خودرو | استعلام کارت ماشین با کدملی

شاید برای شما هم پیش آمده که خودرویی خریداری کرده‌اید اما بنا به دلایل مختلف کارت ماشین را دریافت نکرده‌اید و به دنبال علت نیامدن آن هستید؛ استعلام کارت خودرو به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

صفر تا صد پیگیری کارت خودرو | استعلام کارت ماشین با کدملی
کدخبر : 4220
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

امیدواریم اگر در حال انتظار برای دریافت کارت ماشین خود و تجربه آن حس شگفت‌انگیز هستید، این مطلب بتواند راهنمای مناسبی برای حل مشکل شما باشد. همان‌طور که می‌دانید، اطلاعات مربوط به خودرو در کارتی ثبت می‌شود که با آن، مالکیت شما نسبت به ماشین خریداری‌شده اثبات می‌شود. اگر تابه‌حال خودرویی را خریداری کرده باشید، حتما می‌دانید که وقتی کارت ماشین را برای اولین ‌بار در دست می‌گیرید، چه حس لذت‌بخشی را تجربه می‌کنید؛ اما زمانی‌که در پروسه گرفتن کارت وقفه‌ای بیفتد یا کارت دیر به ‌دست شما برسد، قطعا حس خوشایندی نخواهید داشت و مجبور خواهید شد از روش‌های متعددی برای استعلام کارت ماشین استفاده کنید.

پیگیری کارت خودرو یکی از مواردی است که در خرید خودرو با آن مواجه می‌شوید. این کارت به محل سکونت مالک خودرو ارسال خواهد شد. گاهی ممکن است کارت ماشین به دستتان نرسد در این صورت کارت ماشین برگشتی محسوب می‌شود. برای استعلام کارت خودرو روش ‎های متعددی وجود دارد؛ مثلا می‌توانید به سایت اداره پست مراجعه و یا از کد دستوری USSD استفاده کنید.

کارت خودرو چیست؟

قبل از رهگیری کارت خودرو، می‌خواهیم استارت این مقاله را با آشنایی کلی با کارت خودرو بزنیم. کارت ماشین، نشان‌دهنده مالکیت شما است که باید همیشه آن را به‌همراه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید، این کارت شامل تمام اطلاعات و مشخصات خودرو، ازجمله موارد زیر است:

شماره پلاک

شماره VIN خودرو

نوع و مدل خودرو

رنگ و مشخصات فنی

مشخصات مالک ازجمله نام، کد ملی، نام پدر و کدپستی

به‌همراه‌داشتن دائمی کارت ماشین باعث می‌شود تا شما در هر لحظه قادر به احراز هویت خودرو و مالک آن باشید. زمانی ‌که تخلفی صورت گرفته است و پلیس از شما می‌خواهد تا مدارک ماشین را ارائه دهید، نداشتن کارت ماشین، قطعا دچار دردسر خواهید شد. درصورتی‌که خودرو توقیف و به پارکینگ فرستاده شود، برای ترخیص نیز خودرو ارائه کارت ماشین الزامی ‌است. 

اما این کارت مهم بلافاصله پس از خرید خودرو صادر نمی‌شود و برای این‌که به‌دست مالک برسد، باید مراحلی را طی کند. در ادامه، به ‌نحوه‌ پیگیری کارت خودرو خواهیم پرداخت.

کارت خودرو

مدت زمان صدور کارت خودرو

شاید کارت ماشین شما هم با تاخیر صادر شده است و به‌دنبال مواردی هستید که می‌تواند علت تاخیر در صدور کارت خودرو باشد. مرکز صدور این کارت  تقریبا در مدت ده روز کارت را صادر می‌کند. گاهی ممکن است به دنبال پیگیری صدور این کارت باشید اما کارت شما صادر گردیده باشد و باید دنبال پیگیری کارت ماشین باشید نه پیگیری صدور آن. تجربه نشان داده است که حتی امکان دارد پروسه رسیدن کارت ماشین به دست مالک، تا دو ماه هم طول بکشد.

نحوه استعلام کارت خودرو

این مساله خصوصا برای کسانی ‌که برای اولین ‌بار صاحب خودرو شده‌اند، دغدغه مهمی است. در ادامه، راه‌های پیگیری آن را شرح می‌دهیم:

پیگیری کارت ماشین از اداره پست

اولین روش برای پیگیری کارت ماشین ، سایت اداره پست است. ارسال آن توسط اداره پست انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود تا داده‌های بانک اطلاعاتی پلیس راهور نیز تصحیح و تایید شود. به‌ همین دلیل، موظف هستید برای دریافت آن، اطلاعات دقیقی از محل سکونت خود را ثبت کنید. اگر بپرسید که بهترین راه برای دریافت آسان کارت ماشین چیست، باید بگوییم که درج دقیق و بی‌نقص اطلاعات شخصی در فرم درخواست، بهترین راه برای جلوگیری از هر دردسری است.

زمانی‌‌که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید، باید اطلاعاتی شامل آدرس محل سکونت و کدپستی را در فرم درخواست کارت خودرو وارد کنید. باید آدرس را بدون کوچک‌ترین اشتباه و ابهامی، با ذکر دقیق خیابان، کوچه، پلاک و کدپستی درج کنید. تا بعدا برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک با مشکل مواجه نشوید. در این مراکز، خریدار باید هزینه پست را پرداخت کند تا کارت را در آدرس پستی خود دریافت دارد.پیگیری از طریق اداره پست

شاید فکر کنید که برای پیگیری کارت ماشین لزوما باید به اداره پست مراجعه کنید؛ اما صبر کنید! قبل از این‌که برای رفتن به اداره پست آماده شوید، یک امکان دیگر نیز مهیا است؛ اداره پست مدت زیادی است که فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات اینترنتی آغاز کرده ‌است. برای استفاده از این خدمات، باید وارد سایت اداره پست شوید. در این سایت، خدمات زیادی ازجمله پیگیری کارت خودرو ارائه می‌شود.

وقتی وارد این سایت می‌شوید، در قسمت راست صفحه و در ستون «خدمات الکترونیکی پست» باید روی «رهگیری مرسولات سازمانی» کلیک کنید. از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی، می‌توان موارد زیادی مثل کارت سوخت، گواهی‌نامه، شناسنامه، ابلاغیه‌ها و مرسولات مختلف را پیگیری کرد. پس از ورود به سامانه، در قسمت جست‌وجو باید گزینه «کارت خودرو» را انتخاب کنید. مرحله بعدی، واردکردن شماره پلاک خودرو است که با درج آن و ثبت کد کپچا (کد امنیتی) می‌توانید از روند ارسال کارت ماشین خود مطلع شوید.

کارت خودرو

پیگیری کارت خودرو از طریق تماس با اداره پست

پیگیری تلفنی کارت ماشین نیز امکان‌پذیر است. گر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت اداره پست نسبت به پیگیری کارت اقدام کنید، می‌توانید با برقراری تماس وارد عمل شوید. شماره تلفن پیگیری 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست تماس بگیرید و اقدام به پیگیری کارت ماشین کنید.

پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری USSD

روش دیگر پیگیری کارت خودرو، از طریق USSD است. می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد دستوری #110*، اقدام به پیگیری آن از طریق پلیس 10+ کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک(SMS)

اگر شما هم دنبال شماره‌ای هستید تا از طریق ارسال پیامک بتوانید پیگیری کارت ماشین را انجام دهید، باید بدانید که چنین شماره‌ای وجود ندارد. برای انجام خدمات زیادی مانند استعلام خلافی خودرو شماره پیامکی اعلام شده‌است؛ اما برای پیگیری کارت ماشین چنین شماره‌ای وجود ندارد. درنتیجه، برای انجام این کار باید یکی از روش‌های موجود را انتخاب کنید.

برگشت‌خوردن کارت خودرو

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم، حتما در ثبت آدرس و اطلاعات خود بسیار دقت کنید تا بسته پستی بدون دردسر به ‌دست شما برسد؛ اما درصورتی‌که کارت  به هر دلیلی به ‌دست مالک آن نرسد، چه خواهد شد؟ در این حالت، کارت ماشین برگشت می‌خورد. اگر آدرس‌ پستی دقیق نباشد یا زمانی‌‌که مامور پست به آدرس مربوطه مراجعه می‌کند، شخصی در محل حضور نداشته باشد، پستچی موظف است 3 مرتبه مرسوله را به ‌همان آدرس ببرد. اگر بسته بعد از سه بار ارسال باز هم برگشت بخورد، کارت ماشین تا 3 ماه در اداره‌ پست نگه‌داری خواهد شد. در این مدت، مالک باید فقط با مراجعه حضوری به باجه‌های‌ اداره‌پست، نسبت به دریافت کارت ماشین اقدام کند. اگر در این مدت سه‌ماهه کارت دریافت نشود، اداره پست دیگر پاسخگو نخواهد بود و مالک باید مراتب را از طریق ناجا پیگیری کند. برای این‌کار، وی باید به یکی از ادارات پلیس+10 مراجعه کند و از وضعیت کارت ماشین مطلع شود.

مطابق گفته‌های معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا، اگر از زمان صدور سند کمتر از 6 ماه گذشته باشد، کارت خودرو مجددا چاپ و توسط پست به آدرس مربوطه ارسال می‌شود؛ اما چنان‌چه این زمان بیشتر از 6 ماه باشد، باید مالک یا نماینده قانونی او به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. (در گذشته؛ این کار از طریق مراجعه به شهرک آزمایش انجام می‌شد.) در زمان مراجعه به این مراکز، مالک باید وسیله نقلیه و مدارک مالکیت و احراز آدرس خود را به‌همراه داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه