اتفاق مهم در بازار دلار | پیش بینی مهم قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار در روز شنبه 18 دی ماه با دو روش مبنایی و تکنیکال نشان از تغییر رویکرد جدی بازار دارد.

اتفاق مهم در بازار دلار | پیش بینی مهم قیمت دلار
کدخبر : 4169
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پیش بینی قیمت دلار در روز شنبه 18 دی ماه با دو روش مبنایی و تکنیکال نشان از تغییر رویکرد بازار دارد، زیرا دو مولفه افزاینده قیمت دلار هر دور باعث کاهش قیمت ارزهای خارجی خواهند شد. غالب تحلیلگران معتقدند که اثر اخبار سیاسی ناشی از مذاکرات وین بر قیمت دلار و به تبع آن سایر ارزهای خارجی زیاد است که البته این گزینه را نمی توان رد کرد، اما تناقض هایی مانند یک ماه اخیر را هم نمی توان با این منطق توجیه کرد. 

میز اقتصاد تحریریه معتقد است که مهندسی سنگین بازار ارز توسط ذی نفعان رانتی گیرنده دلار 4200 تومانی بیش از اخبار سیاسی ناشی از مذاکرات وین بر قیمت ارزهای خارجی اثر دارد و به عنوان مهمترین شاهد مثال می توان شهریور، مهر و آبان 1399 را مثل زد که باوجود حجم نقدینگی 2500 هزار میلیارد تومانی، قیمت دلار به 33 هزار تومان رسید و دو برابر نسبت خطی میزان نقدینگی در 20 سال گذشته ارزشگذاری شد که نشان می دهد در زمان همراهی بانک مرکزی با ذی نفعان رانتی، عنان بازار ارز کشور را در اختیار گرفته بودند که هنوز هم در اختیار دارند. 

قیمت دلار

از منظر تکنیکال، قیمت دلار فردا شنبه 18 دی ماه باید بین 28150 تا 28570 تومان نوسان داشته باشد، اما شدت یافتن اخبار سیاسی به خصوص مواضع صریح کره ای ها درباره لزوم آزادسازی فوری منابع ایران و حضور پرتحرک تیم کره ای در مذاکرات وین نشان می دهد که آزادسازی منابع مسدودشده ایران در این کشور(7 تا 9 میلیارد دلار) در حال نهایی شدن است. 

در عراق نیز پول فروش گاز ایران پرداخت شده و می تواند برای مصارف مشخص در دستورکار قرار گیرد که البته پیش از این نیز مشکلات مبنایی نداشت، اما دولت حسن روحانی ترجیح می داد از منابع مسدود شده در عراق به بهانه های مختلف استفاده نکند. 

اما در بعد  داخلی و متغیر درونی موثر بر قیمت دلار، مخالفین حذف ارز ترجیحی در مجلس توان جدی برای ابقای این رانت سنگین میلیاردها دلاری ندارند و به همین دلیل موثرترین عنصر بر دستکاری قیمت ارز نیز آینده ای در اقتصاد کشور ندارد و تلاش های رسانه ای و لابی های سیاسی گیرندگان دلار 4200 تومانی تاکنون به جایی نرسیده و انتظار می رود که این بمب ساعتی بازار کشور پس از 4 سال ویرانگری و نابودی 70 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور خنثی شود. 

اگر این متغیر را فعالان اقتصاد به صورت کلان؛ و فعالان میدانی، به طور قطعی فهم کرده باشند، انتظارها برای رسیدن دلار به پایینتر از 28 هزار تومان در معاملات روز نخست هفته آینده در دسترس است. به خصوص اینکه بانک مرکزی دلار نیما را به 25 هزار تومان افزایش داده تا سریعتر بتواند قیمت دلار را تک نرخی کند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه