یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید چگونه واریز می‌شود؟ | ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود؟

چند سالی است که افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی هم درخواست مردم است و هم وعده ثابت مسئولان؛ در دولت جدید و باتوجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، چگونگی پرداخت یارانه نقدی به مساله‌ای مهم تبدیل شده است؛ اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه و ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود و آیا اصلا یارانه جدید وجود دارد یا خیر، ارائه نشده است.

یارانه جدید چگونه واریز می‌شود؟ | ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود؟
کدخبر : 3769
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در چند ماه اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید با وعده رییس جمهور در مورد پرداخت یارانه جدید،در موعد پرداخت یارانه ها این گمانه زنی ها پیش می آید که یارانه پرداختی با کمی تغییرات و افزایش همان یارانه جدید دولت رییسی باشد . رییسی وعده یارانه جدید را در آذر ماه داده بود که این وعده عملی نشد و محسن رضایی از 2 برابر شدن یارانه در دی ماه خبر داد که توسط وزیر اقتصاد در مورد زمان پرداخت تکذیب شد. جدیدا یک مسئول هم در مورد  یارانه جدید گفت که اختصاص بنزین به همه افراد است .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

این روزها زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی موضوع بحث مسئولان است؛ حال با این اوضاف این نگرانی ایجاد می‌شود که تکلیف یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی چه خواهد شد؟

چند سالی است که افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی هم درخواست مردم است و هم وعده ثابت مسئولان؛ در دولت جدید و باتوجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، چگونگی پرداخت یارانه نقدی به مساله‌ای مهم تبدیل شده است؛ اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه و ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود و آیا اصلا یارانه جدید وجود دارد یا خیر، ارائه نشده است. 

حال در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی‌های مردم نیز به تبع آن برای اینکه یارانه نقدی چه طور خواهد بود و اینکه آیا یارانه نقدی افزایش خواهد داشت یا خیر، افزایش داشته است. طبیعتا در این رابطه دنبال کردن بحث مسئولان شاید بتواند کمکی برای اینکه وضعیت پرداخت یارانه نقدی چه طور خواهد بود، بکند. اما در روزهای گذشته اعلام شد که احتمالا ارز ترجیحی حذف شود؛ با این اوصاف هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی مسئولان در رابطه با اینکه یارانه جدید به چه صورت خواهد بود را خواهید دید.

هر یک از مسئولان پاسخ‌های متفاوتی در مورد یارانه جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در بین همه این گفته‌ها، اینکه پرداخت یارانه جدید قطعی است، نقطه مشترک صحبت‌هاست. برای مثال، قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری اعلام کرد که ارز ترجیحی حذف خواهد شد و کارت اعتباری ۱۰۰هزار تومانی، برای هفت دهک اول در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی، رییس کمیسیون عمران نیز درباره شیوه پرداخت یارانه جدید اظهار داشت: مجلس به دنبال تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی است. به جای ارز ترجیحی، به مردم کارت اعتباری و سرانه مصرف دهیم. کارت اعتباری موضوعی است که غالب نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: تردیدی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و اعطای کارت اعتباری یکی از پینشهادات است.

یارانه جدید

البته تناقضات در مورد یارانه جدید هم بسیار زیاد است؛ هنوز نه مشخص است که یارانه جدید، یک یارانه نقدی است یا اعتباری! نه مشخص است که از چه زمانی پرداخت خواهد شد. مثلا در ابتدا رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور گفت که یارانه‌ها از ابتدای دی ماه دو برابر خواهند شد؛ اما خاندوزی، وزیر اقتصاد، ادعای دو برابر شدن یارانه نقدی که توسط محسن رضایی مطرح شده بود را رد کرد و مشخص نیست چرا وزیر اقتصاد و معاون رییس جمهور هر یک مباحث کاملا متفاوتی را در مورد یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

فارغ از اینکه یارانه نقدی جدید به چه صورت خواهد بود، اقناع مردم در این باره امری ضروری است. همانطور که گفته شد، احتمالا ارز ترجیحی در روزهای آتی حذف شود و طبیعتا افزایش قیمت کالاها نیر اتفاق خواهد افتاد. وقتی هیچ تصمیم روشنی درمورد جایگزین ارز ترجیحی اعلام نشده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با برنامه ریزی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت باید مبلغ یارانه نقدی را افزایش دهد.

کاوه زرگران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: در صورتی که دولت ارز ترجیحی پنج قلم کالای اساسی را حذف کند، باید برای هر ایرانی ماهانه یارانه‌ای ۱۵۰ هزار تومانی برای جبران واریز کند.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی در وزارت کشاورزی با فعالان بخش خصوصی، توضیح داد: بر اساس صحبت‌های مطرح شده در این جلسات، دولت اعلام کرده که از اول دی ماه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد و به بخش خصوصی در این زمینه آماده باش داده شده است.

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، ‌ در صورت اجرای برنامه دولت، نهاده‌های دامی، روغن و دانه‌های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهند شد.

زرگران با بیان اینکه کار دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی بزرگ و مهم است، توضیح داد: فعالان بخش خصوصی از همان زمان که این ارز رسما تخصیص یافت، مخالفت خود را با چند نرخی شدن ارز و لزوم اصلاح این فرایند اعلام کرده بودند. حتی ما معتقدیم با توجه به کمتر بودن فاصله ارز نیمایی و ارز ترجیحی، بهتر بود که دولت قبل این اقدام را انجام می‌داد اما به هر حال کار دولت قطعا بزرگ و مهم است و بخش خصوصی تلاش می‌کند در اجرای آن، در کنار دولت باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی در هفت ماهه سال جاری بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی از سوی دولت تخصیص یافته که میزان یارانه پرداختی آن را به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان می‌رساند. یعنی برای هر ایرانی حدود ۴۰۰ هزار تومان در این حوزه‌ها هزینه شده است. ما معتقدیم که ارز گندم نیز باید حذف شود زیرا باز هم امکان نشت آن به بازار آزاد و ایجاد رانت و فساد وجود خواهد داشت و اگر بناست که این یارانه همچنان پرداخت شود، لااقل باید به آرد تعلق بگیرد نه گندم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه جلب رضایت مردم در اجرای این طرح اهمیت فراوانی دارد، گفت: نظر ما این است که اگر بنا باشد همچنان گندم و دارو، حمایت مستقیم دولتی بگیرند، برای حذف سایر کالاها، باید مبلغ یارانه به ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش یابد تا هم فشار جدیدی به مردم وارد نشده و رضایت آنها جلب شود و هم فضای رانت و فساد مسدود شود. اگر دولت به این نگرانی‌ها توجه نکند و مردم ناراضی شوند، طرح از رسیدن به اهداف خود جا خواهد ماند.

یارانه جدید

جزییات جدید از تخصیص یارانه بنزین به این افراد

سرپرست منطقه آزاد کیش با با اشاره به اجرای طرح "بنزین برای همه" در جزیره کیش،گفت: در این طرح به مردم سهمیه ۲۰ لیتری تعلق می‌گیرد.

محمدرضا لواسانی اظهار کرد: محمد رضا لواسانی خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست و با تاکید بر این که تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس است گفت: در بودجه ۱۴۰۱ اشاره ای به افزایش قیمت بنزین  و سهمیه سوخت نشده است.

وی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق می گرفت.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می گیرد، میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه ی خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد .

 لواسانی با تاکید بر این که تمام دارندگان کد ملی که بیش از یک سال در کشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌ خود برخوردارند و هیچگونه تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و گازوییلی ایجاد نمی‌شود، و اعضای  خانواده‌ هایشان  نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌شوند.

وی  ابراز امیداوری کرد اجرای طرح جدید تخصیص یارانه بنزین به الگویی در سطح کشور تبدیل شود.

یارانه جدید

ماجرای یارانه بنزین چیست؟

سخنگوی دولت در توضیح طرح یارانه بنزین اعلام کرد : طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده شود و مابه‌التفاوتی دریافت شود این مستقیماً برود سراغ کسانی که از بنزین استفاده نکردند.

علی بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا به افرادی که خودرو ندارند هم سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: اساسا مبنای طرح همین بود. تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می‌کرد که مدل ناعادلانه‌ای بود به این دلیل که بخشی از مردم اساسا خودرو ندارند و چیزی به این‌ها تخصیص پیدا نمی‌کرد. 

وی افزود: مسئله دیگر این بود که بخشی از مردم چند خودرو دارند و طبیعتاً چندبرابر کسی که یک خودرو دارد از این یارانه استفاده می‌کردند. برای اینکه یارانه توزیع عادلانه‌تری داشته باشد، طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: سرپرست خانوارها به نوعی متوجه هدایت متولی هدایت یارانه بنزین هستند. بحث البته یارانه بنزین است نه اختصاص خود بنزین. 

بهادری جهرمی تاکید کرد: الان ما یک بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی داریم و یک بنزین ۳ هزارتومانی داریم. وقتی این بنزین ۳ هزار تومانی فروش می‌رود تا تفاوت ۱۵۰۰ تومانی کجا می‌رود؟ به حساب هدفمندی یارانه‌ها می‌رود تا بیاید و بازتوزیع شود. یعنی در در حقیقت در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی گفت: طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده شود و مابه‌التفاوتی دریافت شود این مستقیماً برود سراغ کسانی که از بنزین استفاده نکردند. یعنی یک عده از یارانه بنزین در مقام خریدن بنزین استفاده می‌کنند و یک عده که از این یارانه استفاده نمی‌کنند خود یارانه به آنها تقدیم می‌شود.

اگرچه هنوز دولت اعلام رسمی درباره جزئیات یارانه دو برابری در دی ماه نداشته است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در ماه آینده افزایش پرداخت برای ۶۰ میلیون دریافت کننده کمک معیشتی انجام می‌شود که ۳۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دیگر تا ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

 افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی وعده‌ای بود که قرار شد از آذرماه اتفاق بیفتد ولی اینگونه نشد، یارانه‌ای که به حذف ارز ۴۲۰۰ و منابع ناشی از آن برمی‌گردد.این در حالی است که امروز محسن رضایی- معاون اقتصادی رئیس جمهوری- اعلام کرد که قرار است از ابتدای دی‌ماه، یارانه‌ها دو برابر شده و مثلا یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان دریافت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه