هشدار پلیس درمورد کلاهبرداری شب یلدا

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نسبت به کلاهبرداری با استفاده از انتشار آگهی جعلی جشنواره فروش شب یلدا به شهروندان هشدار داد.

هشدار  پلیس درمورد کلاهبرداری شب یلدا
کدخبر : 3644
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 سرهنگ دوم علی‌ محمد رجبی گفت: با توجه به نزدیکی شب یلدا افراد کلاهبردار با سوءاستفاده از این مناسبت و با انتشار آگهی‌های جعلی تحت عناوینی مانند جشنواره‌ فروش شب یلدا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زنند.

 وی به شیوه کلاهبرداران در این خصوص اشاره کرد و گفت: کلاهبرداران سایبری با تقلید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر، اقدام به ایجاد فروشگاه‌های جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام می کنند و با درج تصاویری از انواع اجناس با تخفیفات چشمگیر و شیوه‌های اغواکننده توجه کاربران را جلب ‌نموده و آنها را به سمت دام‌های خود هدایت می‌کند.

سرهنگ دوم رجبی افزود: در اکثر این کلاهبرداری‌ها پس از خرید و واریز وجه، کالایی برای مشتریان ارسال نمی‌شود و کلاهبردار نیز دیگر پاسخگو نمی‌باشد.

وی به روش دیگری از کلاهبرداری در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: برخی فروشنده‌ها نیز با سوءاستفاده از این روز کالاهای قدیمی خود را به‌ راحتی بفروش می‌رسانند به طوری که کالای تبلیغ‌ شده در فضای مجازی با کالای تحویل داده ‌شده به مشتری، از نظر کیفیت و جنس کالا بسیار متفاوت است. برخی دیگر از فروشندگان نیز قیمت کالاهای خود را آنقدر بالا می‌برند که با اعمال تخفیف‌های ویژه بر روی آنها باز هم به سود خود می‌رسند.

سرهنگ دوم رجبی با اشاره به برخی راهکارهای پیشگیرانه در این خصوص به شهروندان توصیه کرد: به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند؛ از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، اقدام به خرید کنند. هنگام پرداخت اینترنتی وجه هم به آدرس درگاه پرداخت اینترنتی که با https آغار و با shaparak.ir به پایان می رسد، دقت کنند.

وی گفت: هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و همچنین جدیدترین شگردهای مجرمانه مطلع شده و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه