افزایش شدید اقساط وام مسکن | دریافت وام مسکن غیر ممکن شد؟

در پی افزایش شدید قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در روزهای اخیر و رسیدن میانگین نرخ این اوراق در معاملات چند روز گذشته به ۱۱۳ هزار تومان که در تعدادی از معاملات، برخی نمادهای زیرمجموعه «تسه» تا ۱۲۰ هزار تومان هم فروخته شد، بانک عامل بخش مسکن تصمیم گرفت تا برای ساماندهی هزینه‌های دریافت این تسهیلات تمهیدات جدیدی بیندیشد.

افزایش شدید اقساط وام مسکن | دریافت وام مسکن غیر ممکن شد؟
کدخبر : 3545
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

با توجه به اینکه هزینه دریافت این تسهیلات از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن در حالت فعلی برای متقاضیان استفاده از وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن که سقف این تسهیلات بوده و به زوجین تهرانی اختصاص دارد، از آنجایی که نیاز به خرید ۹۶۰ برگه داشت، تا حدود ۱۱۰ میلیون تومان رسیده بود، لذا بانک عامل بخش مسکن تصمیم گرفت تا شرایطی فراهم کند که نیمی از این تسهیلات از محل اوراق تسهیلات مسکن و نیمی دیگر از محل منابع داخلی بانک (از محل منابع تسهیلات بدون سپرده) پرداخت شود.

مقایسه اقساط تسهیلات مسکن در دو حالت با خرید اوراق و بدون خرید اوراق

۱. در حالت دریافت همه تسهیلات از محل اوراق: ۸.۷ میلیون تومان

با توجه به اینکه وام مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله است، مبلغ اقساط تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است.

تسهیلات ۸۰ میلیون تومان جعاله مسکن نیز با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ سال محاسبه می‌شود که درنتیجه رقم اقساط آن ماهانه ۲ میلیون و ۳۱ هزار تومان است.

مجموع اقساط این تسهیلات ۸ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان است.

وام مسکن

۲. در حالت دریافت نیمی از تسهیلات از محل اوراق و نیمی از منابع داخلی بانک: ۹.۳ میلیون تومان

در صورتی که متقاضی دریافت تسهیلات خرید مسکن بخواهد از طرح جدید بانک تخصصی بخش مسکن استفاده کند، برای نیمی از تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) باید ۴۰۰ برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کند که با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله محاسبه می‌شود؛ رقم اقساط این تسهیلات ماهانه ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خواهد بود.

همچنین نیم دیگر این تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) از محل منابع داخلی بانک (بدون سپرده)، با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۸ ساله اعطا می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه ۳ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان است.

وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله مسکن هم در دو وضعیت نیمی با اوراق و نیمی از منابع داخلی بانک (وام بدون سپرده) است که البته هر دو وام با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله اعطا می‌شوند که رقم اقساط این تسهیلات مانند حالت خرید با اوراق ماهانه ۲ میلیون و ۳۱ هزار تومان است.

مجموع اقساط پرداختی از سوی دریافت کننده این وام برای کل وام (۴۸۰ میلیون تومان) ماهانه ۹ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه