یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

خبر مهم نماینده مجلس در مورد یارانه نقدی | یارانه نقدی چه کسانی افزایش یافت؟

قادری نماینده مجلس افزود: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند.

خبر مهم نماینده مجلس در مورد یارانه نقدی | یارانه نقدی چه کسانی افزایش یافت؟
کدخبر : 3535
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی اعطای کمک مالی روی یک کالا یا خدمتی است که به مردم داده می‌شود. یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی جامعه پرداخت می‌شود. یارانه‌ نقدی داخلی کشورها کمکی است که به صورت غیرمستقیم به مردم پرداخت می‌شود. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی آذر ماه حرف و حدیث های زیادی بوده است ،چون رئییسی وعده افزایش یارانه را در آذر ماه داده بود. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

قادری افزود: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه جدیدی پرداخت می‌کند، پس عملا تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت:‌ در بخش مالیات‌ها، دولت معافیت‌های مالیاتی را افزایش داده و مافیات مالیاتی برای کارکنان ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، پس از نظر مالیاتی فشاری بر مجموعه و گروهی وارد نمی‌شود.

وی درباره طرح مباحثی پیرامون حذف وام ازدواج گفت: با توجه به قانون جمعیت دولت می‌خواهد بحث وام ازدواج را پیش ببرد پس موضوع حذف وام ازدواج مطرح نیست و همچون سال‌های گذشته پرداخت می‌شود و منعی برای آن وجود ندارد.

یارانه نقدی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه اظهار کرد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جز گندم و دارو حذف کرده است، پس قیمت نان و دارو تغییر نمی‌کند. درست است که نانوا آرد را با قیمت آزاد خریداری می‌کند اما عملا با قیمت قبلی می‌فروشد و مابه‌التفاوت را از دولت می‌گیرد پس تفاوتی به حال مصرف‌کننده ایجاد نشده و فقط از اتلاف گندم و نان و روانه شدن آن به سمت دامداری‌ها جلوگیری می‌شود.

قادری افزود: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

وی مجددا گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده اما به جای آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود پس نگرانی از بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، چون دولت آن را در جای دیگر پرداخت می‌کند و قدرت خرید مردم حفظ می‌شود.

یارانه نقدی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره فروش نفت گفت: دولت پیش‌بینی فروش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه به قیمت حدود ۶۰ دلار را کرده است اکنون قیمت نفت در بازار ۷۰ دلار است از طرفی قیمت ارز هم ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد در این حد امکان فروش نفت وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال برقراری انضباط مالی در بودجه است، گفت:‌ دولت تا آنجایی که توانسته انضباط مالی را رعایت کرده، همچنین تلاش کرده در جاهایی انضباط برقرار کند، طبیعتا اگر خلاءها و مشکلاتی باشد مجلس ورود کرده و اصلاحاتی در بودجه اعمال خواهد کرد.

قادری درباره احتمال کسری بودجه در سال آینده گفت:‌ بخشی از منابع دولت از طریق اوراق اسناد خزانه و اوراق قرضه تأمین می‌شود که ما آن را به عنوان کسری بودجه در نظر می‌گیریم. مهم این است که دولت تلاش کرده میزان استقراض و فروش اسناد خزانه را کم کند منتها پیش‌بینی شده اگر امکان فروش نفت یا فروش سهام در واحدهای تولیدی فراهم نشود دولت کسری را از طریق انتشار اسناد خزانه تأمین کند.

وی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: طبیعتا دولت می‌توانست بودجه‌ای با اشکالات و ایرادات کمتر به مجلس ارائه کند ولی در مجموع این بودجه به عنوان بودجه دولت سیزدهم در سال اول کاری‌اش قابل دفاع است. مجلس هم اشکالات و ایرادات آن را رفع می‌کند.

یارانه نقدی

جزئیات پرداخت یارانه در سال ۱۴۰۱

در جدول یارانه‌‌ها در پیش‌نویس لایحه آمده که دولت مبلغ ۷۳٫۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است. اگرچه در بودجه یارانه‌ای تغیری ایجاد نشده اما به نظر می‌رسد دولت تصمیم جدی برای حذف یارانه‌بگیران گرفته است.

قرار است دولت امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس ببرد. در پیشنویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که امروز منتشر شده مبلغ بودجه پرداخت دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی تغییر نکرده اما به نظر می‌رسد دولت برای حذف یارانه‌بگیران در سال آینده تصمیم جدی دارد.

در جدول یارانه‌‌ها در پیش‌نویس لایحه آمده که دولت مبلغ ۷۳٫۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است.

یارانه نقدی

اگرچه به صورت تفکیک شده بودجه هر یارانه اعلام نشده اما براساس بودجه سنوات گذشته بودجه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی معادل ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

مبلغ این یارانه تغییر نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفری که از ابتدا تصویب شده، در سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

یارانه معیشتی بنزین

همچنین برای پرداخت یارانه معیشتی بنزین که ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند و مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

یارانه نقدی

اما در متن بودجه آمده، وزارت تعاون، کار و رفاه با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پش از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه یارانه نقد و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل صرف پردخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارها تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

در بخش دیگری از این تبصره آمده که سرپرستان خانورهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسطط کمیته امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه‌ها آنها مجددا برقرار گردد.

کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارتخانه مذکور هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه