سن بازنشستگی | شرایط بازنشستگی

افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1401 | شرایط جدید بازنشستگی برای زنان و مردان

از سال آینده حداقل و حداکثر سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت؛ این پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1401  | شرایط جدید بازنشستگی برای زنان و مردان
کدخبر : 3418
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است.

بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.

همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

آیین‌نامه اجرایی مورد نیاز این قانون که در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه به تصویب هیات وزیران رسیده و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

بازنشستگی

یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است بر این اساس قرار است سن بازنشستگی برخی از کارمندان حداقل دو سال افزایش پیدا کند. اما چه کسانی مشمول قانون جدید می‌شوند و چه کسانی نه؟

در این بخش از بودجه آمده: «به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.»

البته در ادامه ذکر شده که حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین زن و مرد به هر میزان سابقه خدمت در صندوق تامین اجتماعی، دو سال افزایش پیدا می‌کند. احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

بر این اساس می‌توان گفت افزایش سن بازنشستگی شامل کارکنانی می‌شود که حداقل مدرک آنها کارشناسی باشد و این افراد حق بیمه بازنشستگی خود را به صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و یا تامین اجتماعی واریز کنند.

دلیل افزایش سن بازنشستگی چیست؟

در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود. اما در ایران سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است.

اما این در حالی است که سن امید به زندگی در ایران بین ۷۲ تا ۷۴ سال است. این یعنی افزاد خیلی زود از بازار کار خارج می‌شوند و خیلی زود وارد لیست مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند.

این مسئله سبب می‌شود که تعداد بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کند و تعداد مستمری‌بگیران آن افزایش پیدا کند. در چنین حالتی تعادل منابع و مصارف صندوق‌ها به هم می‌خورد و صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران می‌شوند.

البته در ایران کار از بحران گذشته و جز صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، بقیه صندوق‌ها ورشکسته هستند و به بودجه دولت وابسته‌اند. حالا به نظر می‌رسد در بودجه سال ۱۴۰۱، قرار است سن بازنشستگی افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی هستند، دو سال افزایش می‌یابد.

بازنشستگی

شرایط بازنشستگی برای زنان و مردان

برای مشخص شدن افرادی که شامل بیمه بازنشستگی هستند، دو عامل، داشتن سن مقرر در قانون و احراز سابقه وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  برای مشخص شدن افرادی که شامل بیمه بازنشستگی هستند، دو عامل وجود دارد. داشتن سن مقرر در قانون و احراز سابقه، دو عامل شرایط بازنشستگی می‌باشند. توجه کنید که اگر فردی سال‌های زیادی را کار کرده باشد و  یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، شامل بازنشستگی نمی‌شود.

شرایط بازنشستگی برای آقایان

بازنشسته شدن آقایان شرایطی دارد که به شرح زیر است:

آقایان برای بازنشستگی خود، باید به سن ۶۰ سالگی برسند و حداقل سابقه ۲۰ سال کار داشته باشند.

مرد‌ها هم می‌توانند در مشاغل سخت، با ۲۰ سال خدمت و بدون شرایط سنی بازنشسته شوند؛ همچنین اگر آسیبی ببینند، حتی می‌توانند زودتر بازنشسته شوند.

در صورتی که مرد‌ها به حالت طبیعی معلولیت داشته باشند، پس از ۲۰ سال سابقه خدمت و سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند. حال اگر این افراد جانباز یا مجروح جنگ باشند با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی بازنشسته خواهند شد.

در حقیقت، بند اصلی بازنشستگی برای آقایان ۳۵ سال سابقه خدمت را در نظر می‌گیرد که بعد از گذراندن سال‌های خدمت، بازنشستگی امکان پذیر است و می‌توان از خدمات و مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کرد.

نکته: در بیمه تامین اجتماعی آقایان می‌توانند دو سال از خدمت سربازی خود را جزو سابقه در نظر بگیرند و متناسب با آن سال‌های دیگر خدمت را پر کنند.

شرایط بازنشستگی برای خانم‌ها

خانم‌ها مانند آقایان دارای یکسری قوانین خاص هنگام بازنشستگی هستند که به شرح زیر می‌باشد:

خانم‌هایی که حداقل ۴۲ سال سن داشته و ۲۰ سال سابقه خدمت دارند مشمول بیمه بازنشستگی خواهند شد.

افرادی که ۵۵ سال سن دارند و حداقل ۱۰ سال خدمت کرده‌اند، مشمول بازنشستگی ده ساله خواهند شد. (در صورتی که کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری به صورت یکجا باشد.)

با داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال خدمت و سابقه پرداخت حق بیمه، شرایط بازنشستگی امکان پذیر است.

خانم‌هایی که ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بدون شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند.

با داشتن ۲۰ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی، بازنشستگی امکان پذیر است.

۲۵ سال متناوب سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی، بازنشستگی را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند.

با داشتن حداقل ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه خدمت و بیمه عادی می‌توان بازنشستگی داشت و از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شد.

در شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ جانبازان با سن بالاتر از ۵۰ سال نیز بازنشسته می‌شوند، اما حقوق آن‌ها درست مانند افراد عادی واریز می‌شود.

بازنشستگی

شرایط بازنشستگی

الف) شرایط بازنشستگی برای مردان:

۱- داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه. { (سابقه کار سخت و زیان آور  ضرب در  یک و نیم) + سابقه کار عادی}

۲-داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه. { (سابقه کار سخت و زیان آور  ضرب در  یک و نیم) + سابقه کار عادی}

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی برای زنان:

۱-داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه. {سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در  یک و نیم)  + سابقه کار عادی}

۲-داشتن ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه. {سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در  یک و نیم)  + سابقه کار عادی}

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

۴- داشتن ۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن، با ۲۰ روز حقوق بازنشسته می‌شوند.

افرادی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت وزیان آور هستند بدون شرط سنی می‌توانند تقاضای خود را ارائه کنند.

سن بازنشستگی

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه