وضعیت بازار مسکن/ پیش بینی بازار مسکن

گرانی مسکن در راه است؟/ متوسط قیمت مسکن در تهران چند؟

بازار مسکن در آبان امسال رشد قابل توجه معاملات را تجربه کرده است و جالب اینکه در منطقه‌ای پر مشتری تهران کاهش قیمت مسکن رخ داده است! این اتفاقات بازار به چه معناست و بازار به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

گرانی مسکن در راه است؟/ متوسط قیمت مسکن در تهران چند؟
کدخبر : 3277
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 معاملات مسکن در آبان امسال افزایش قابل توجهی داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی، در آبان ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است. 

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۷.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل  و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در حالی که بیشترین معاملات آبان امسال مربوط به منطقه پنج تهران بوده اما در این منطقه اندکی کاهش قیمت اتفاق افتاده است. 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۱۳.۸ درصد از کل معاملات آبان ماه مربوط به این منطقه بوده‌ اما این منطقه در این ماه نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش ۰.۳ درصدی را تجربه کرده‌است. 

تورم مسکن از تورم عمومی جا ماند

به جز این بررسی روند افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نیز حاوی نکات قابل توجه است. 

آمار این گزارش نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷.۷ درصد افزایش یافته‌است. این در حالی است که میانگین افزایش قیمت‌های همه کالاها در این مدت برابر با ۳۵.۶ درصد بوده‌است. همچنین قیمت مسکن در هشت ماه ابتدایی امسال در حالی رشد ۵.۷ درصدی را ثبت کرده که میانگین قیمت‌های کل اقتصاد در این مدت بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته‌است. 

باید توجه داشت در هشت ماه ابتدایی سال در حالی تورم کلی اقتصاد حدود ۳۴ درصد بود که قیمت مسکن در این مدت رشد ۷۴ درصدی را تجربه کرد. بنابراین هر چند قیمت مسکن همچنان صعودی است اما افزایش قیمت در این بازار متاثر از فضای تورمی کشور بوده و حتی از میانگین افزایش قیمت‌ها هم کم‌تر بوده‌است. 

نگاهی به قیمت دلاری مسکن نیز نشان می‌دهد که در پایان آبان ماه، قیمت دلاری هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران حدود یک هزار و ۱۴۸ دلار بوده که نسبت به میانگین بلندمدت یعنی یک هزار و ۱۵۷ دلار، تفاوت معناداری ندارد.

همچنین اینکه بررسی روند رشد قیمت مسکن نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت مسکن تهران، در ماه‌‌‌های اخیر، به حدود یک‌هشتم میانگین سرعت افزایش قیمت در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ رسیده است. 

در فاصله ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه، متوسط قیمت واحدهای مسکونی در تهران، تنها  ۴.۹ درصد رشد کرد و این نرخ برای هشت‌ماه اول سال، رقمی معادل ۵.۷ درصد شد. این در حالی است که متوسط رشد قیمت در ۸ ماه اول سال‌های ۹۷ تا ۹۹، بالای ۴۰ درصد بود.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن درباره دلیل رشد یکباره معاملات در بازار مسکن به اقتصاد آنلاین می‌گوید: علت رشد یکباره قیمت مسکن در آبان امسال این است که در دو سال گذشته به دلیل جهش قیمت مسکن بسیاری از تقاضاهای خرید ملک انباشته شده و فنر تقاضای مسکن در مقطعی به ناگهان آزاد می‌شود. بنابراین این رشد ناگهانی قیمت مسکن رفتار طبیعی بازار بوده و در شرایطی که رکود طولانی است، به صورت مقطعی رخ می‌دهد.

البته این موضوع به معنی خروج بازار از رکود نیست. بررسی حجم معاملات مسکن در آبان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که هر چند آبان ماه با جهش معاملات همراه بوده اما تعداد معاملات آبان  امسال نسبت به آبان سال ۹۵ که سال شروع دوره تورمی بازار مسکن بود، حجم معاملات بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.

بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟

بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن درباره دلیل کاهش قیمت مسکن در پرمشتری‌ترین منطقه تهران هم توضیح می‌دهد: کاهش قیمت مسکن در منطقه پنج تهران بسیار جزئی و در حد ۰.۳ درصد بوده که این میزان قابل اعتنا نیست و در واقع این نوسانات جزئی در بازار مسکن معنادار نیست.

این کارشناس مسکن درباره چشم‌انداز آینده بازار مسکن هم توضیح می‌دهد: برای آینده بازار مسکن دو سناریو وجود دارد که البته نتیجه هر دو سناریو افزایش قیمت مسکن بوده منتها در یک حالت کمتر و در حالت دیگر میزان افزایش قیمت بیشتر است.

ستاریان ادامه می‌دهد: اگر برجام احیا شود از آنجا که چشم‌انداز توسعه ایجاد می‌شود و بازار مسکن یکی از بسترهای توسعه است، افزایش قیمت همراه با رونق بازار و افزایش تقاضا خواهد بود. چنان که در دوره‌های گذشته این اتفاق افتاد اما اگر برجام احیا نشود و ورودی ارز به کشور محدودتر شده و رشد نقدینگی ادامه داشته باشد، باز هم رشد قیمت مسکن اتفاق می‌افتد اما این رکود بازار تداوم خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه