فیلم حمله وحشیانه طالبان به ایران

فیلم گستاخی طالبان در درگیری با مرزبانان ایرانی ! / توپخانه های ایران آنها را به توپ بستند !

فیلم حمله وحشیانه طالبان به ایران
کدخبر : 3192
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حوادث رکنا: نیروهای مرزبانی ایران با طالبان در حوالی روستای شغالک شهرستان هیرمند در پی ایجاد مزاحمت طالبان برای کشاورزان ایرانی درگیر شدند.

به گزارش رکنا، بنابر اخبار واصله ، نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران پس از مشاهده ایجاد مزاحمت چند تن از عناصر طالبان برای کشاورزان ایرانی ، اقدام به گشودن آتش بر روی نیروهای متخاصم کردند.

گفته می شودهم اکنون نیرو های پشتیبانی در حال اعزام به مناطق درگیر هستند.

یگان های توپخانه ای مرزبانی در حال شخم زنی مواضع عناصر متخاصم هستند.

 بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

  پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

 گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

 یک مقام مطلع  تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

واکنش طالبان

متعاقبا دولت طالبان طی بیانیه‌ای با تایید اینکه امروز در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای ایرانی و افغان درگیری رخ داده است، تاکید کرد که این حادثه ناشی از یک سوءتفاهم بوده و اکنون با تفاهم دو طرف وضعیت تحت کنترل در آمده است.

در ادامه این بیانیه طالبان اعلام کرده که دستورات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین سوءتفاهماتی به نیروهای تحت امر خود داده‌اند.

داعش خراسان می آید؟

دیپلماسی ایرانی: اتحادی که طالبان را در افغانستان به پیروزی رساند، تحت فشار اختلافات داخلی در حال فروپاشی است و اگر جناح های رقیب طالبان نتوانند در فرایند رویارویی با واقعیت‌های حکومت بر یک کشور آشفته، اختلاف‌هایشان را کنار گذارند، بقا و ماندگاری این گروه به مخاطره خواهد افتاد.

در بستر بحران اقتصادی و فاجعه انسانی، اختلاف‌ها بین دو شخصیت ارشد طالبان بروز کرده است: عبدالغنی برادر، رهبر سیاسی که پایگاه قدرتش در قندهار است و سراج الدین حقانی، تروریست تحریم‌شده که رهبری شبکه حقانی را به عهده دارد و به القاعده نزدیک است.

به گفته‌ منابع امنیتی و دانشگاهی، در حالی که جناح‌های مختلف طالبان درگیر نزاع داخلی هستند، شاخه محلی داعش در حال جذب نیروهای ناامید از جهت‌گیری‌های سیاسی طالبان است. 

در هنگامه‌ جنگ قدرت داخلیِ رهبران ارشد طالبان و تلاش داعش برای جذب نیرو، نشانه‌هایی از اتحاد گروه‌های جهادی کوچکتر، به رهبری سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، مشاهده می‌شود که در حال جذب عناصر ناراضی، حتی از میان تندروترین جناح‌های حاکم بر افغانستان، هستند.

به گفته‌ یک منبع اطلاعاتی که در فرایند شناسایی گروه اتحاد دعوت اسلامی (Islamic Invitation Alliance) مشارکت دارد، این گروه طبق سندی که به رویت فارین پالیسی رسید، در سال 2020 توسط داعش و با هدف تضمین پیروزی طالبان تشکیل شد و اکنون با تقویت افراط‌گرایی در سراسر افغانستان در پی بی‌ثبات کردن طالبان است.

پیدایش اتحاد دعوت اسلامی که به گفته‌ منابع مختلف برای تشکیلات اطلاعاتی آمریکا شناخته شده است، چشم‌انداز سیاسی ناهموار افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه متحدان پیشین افغانستان در تقلای یافتن راهی برای تعامل با یک دولت تحت کنترل تروریست‌های تحریم‌شده و وابسته به القاعده هستند.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین وزارت اطلاعات افغانستان، می‌گوید شکاف بین ملابرادر و حقانی عمیق‌تر شده و اختلاف آنها بر سر تقسیم قدرت باعث می‌شود سربازان طالبان به داعش پناه ببرند و به این ترتیب کنترل طالبان بر افغانستان به چالش کشیده می‌شود و ثبات کشور و در نتیجه صلح منطقه به مخاطره می‌افتد.

نبیل با اشاره به کنترل طالبان بر تولید و قاچاق هروئین می‌گوید: «نبرد چریکی با تکیه بر قاچاق مواد مخدر، آسانتر از مدیریت یک کشور است. طالب‌ها در حال حاضر با چالش‌های گوناگونی روبه رو هستند و اختلافات داخلی آنها در حال افزایش است.»

ویدا مهران، کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه اگستر انگلیس، می‌گوید: «از قبل هم می‌دانستیم که طالبان گروهی یکپارچه‌ نیست. با این حال، اکنون شاهدیم که خشونت بین جناح‌های رقیب بیش از پیش در حال نمایان شدن است.» در حملات مربوط به این برادرکشی که برای رسیدن به سلطه و برتری انجام می شود، داعش احتمالا یک «سپر بلای مناسب» است.

در حمله اخیر به بیمارستان نظامی کابل، حمدالله مخلص، یکی از متحدان حقانی، کشته شد. شاهدان اعلام کردند که مهاجمان شعار «زنده باد طالبان» سرداده بودند و از حمله به بخش‌هایی که محل درمان رزمندگان طالبان بود، خودداری کردند. داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

مهران با اشاره به این گونه حملات می‌گوید: «جناح برادر می‌تواند در دو جبهه سود ببرد – البته اگر هوشمند بازی کند: آنها می‌توانند از طریق این حملات چشمگیر بر رقبای داخلی‌شان پیروز شوند و همچنین به غرب نشان دهند که علیه داعش خراسان فعالیت می‌کنند و به این ترتیب در برخورد با تروریست‌های تازه، حمایت غربی‌ها را جلب کنند.»

توانمندی‌های داعش خراسان نگرانی وزارت دفاع آمریکا را برانگیخته است، سازمانی که باور دارد این گروه می‌تواند در کمتر از یک سال تهدیدی جدی علیه آمریکا باشد. جذب نیرو توسط داعش خراسان به این نگرانی‌ها دامن زده است. کولین کاهل، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، ماه گذشته به کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد که ایالات متحده مطمئن است که هم داعش خراسان و هم القاعده «قصد» حمله به خاک آمریکا را دارند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که داعش خراسان در پرهیز از حملات تلافی‌جویانه‌ طالبان و همچنین کسب درآمد به دنبال جذب اعضای نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان هستند.

با توجه به اینکه سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به تلاش برای حفظ اهرم‌هایش علیه طالبان و کنترل جهاد منطقه‌ای ادامه می‌دهد، داعش خراسان و القاعده همچنان بخشی از یک موزاییک سیاسی پیچیده خواهند بود. طبق یک سند پژوهشی غیرعلنی، هر دو گروه زیر چتر اتحاد دعوت اسلامی رفته اند.

طبق این سند، اتحاد دعوت اسلامی حاصل حمایت سازمان اطلاعات نظامی پاکستان از گروهی به نام «کاروان ابو عبیده» است که پس از امضای توافق ترامپ و طالبان در فوریه 2020 از شبکه حقانی جدا شد. در این سند آمده است که گروه کاروان ابو عبیده شامل آن دسته از پیروان حقانی بود که از عدم اقدام شبکه حقانی در برابر مذاکره‌ برادر و سایر رهبران طالبان با آمریکا ناراضی بودند.

طبق این سند، کاروان ابوعبیده روی حملات هدفمند علیه روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و مخالفان قوانین اسلامی و همچنین حامیان توافق با آمریکایی‌ها و متحدانشان در افغانستان متمرکز بود. در ادامه‌ این سند آمده که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان در ابتدا، این گروه را در سال 2020 و با هدف گسترش کارزار ترور بکار گرفت که تاثیری ویرانگر روی دولت، جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان داشت.

بنا بر این سند، سازمان اطلاعات نظامی پاکستان سپس تصمیم گرفت تا نفوذش روی فعالان غیرطالبانی را گسترش دهد و برای سرنگونی دولت اشرف غنی تلاش کند با این هدف که یک نیروی جهادی سهمگین ایجاد شود تا بتواند در صورت پیروزی طالبان از آن نیروی جهادی به عنوان یک ابزار سیاسی قهری استفاده کند.

در طول سال 2020، اتحاد دعوت اسلامی، همچنین بستری شد برای بازگشت گلب الدین حکمتیار به صحنه. در این سند آمده است که «حکمتیار، جنگ سالار پیشین که در سال 2016 برای بازگشت از تبعید توافق صلحی را با غنی امضا کرده بود، سرخورده و ناامید به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان نزدیک شد تا در از سرگیری آشوب‌ها همکاری کند.» طبق این سند، اهداف اصلی اتحاد دعوت اسلامی که شمار اعضایش به 4500 رزمنده می‌رسد، عبارتند از «زنده نگه داشتن جنبش جهادی در افغانستان» و «اقدام به عنوان ابزار فشار سازمان اطلاعات نظامی پاکستان» علیه طالبان برای تضمین حفاظت از منافع اسلام آباد.

در پایان سند آمده که اتحاد دعوت اسلامی وظیفه انتقال سرمایه از سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به اعضای گروه را بر عهده دارد و همچنین به داعش خراسان کمک می‌کند تا مسئولیت حملات انجام شده توسط سایر گروه‌های حاضر در این اتحاد را به عهده بگیرند. این باعث می‌شد تا داعش خراسان تصویری از «یک سازمان رو به رشد» را از خود در افغانستان ارائه دهد.

افغانستان دیگر نمی خواهد زنان خود را ببیند

تحصیل دختران و کار زنان دو موضوع اصلی اختلاف برانگیز بین طالبان و سایر نقاط جهان است. به نظر می رسد هیچ کشوری حاضر نیست از رژیمی استقبال کند که فرزندان خود را از تحصیل و زنان خود را از درآمد و تحصیل، توامان محروم کند!

دیپلماسی ایرانی: زنان فقیر بی سواد انکار، محو و حذف شده افغانستان، همانند زنان تحصیلکرده ثروتمند این کشور به قرون وسطی برمی گردند. پس از این که به تمام کارمندان زن دستور داده شد به دلایل امنیتی در خانه بمانند، طالبان مجبور شدند اصول خود را با واقعیت تطبیق دهند. از بیست و هفتم اوت، به پزشکان اجازه کار داده شد، تصمیمی که به دلیل کمبود پزشک اتخاذ شد. اما این برای اطمینان خاطر زکیه، جراح، کافی نبود. او دفاع از زنان کتک خورده یا آزار دیده را در منطقه خود به یک هدف تبدیل کرده است.

 زنان بی سواد برای کارهای اداری خود به یک نویسنده عمومی نیاز دارند. اکثر آنها بیوه و بیکار هستند.

در منطقه مزارشریف با وجود این که بیشتراز ولایات پشتون نشین شرق و جنوب مصون مانده است، زنان شاغل در اداره بدون اخطار اخراج شدند.

مدیر یکی از مکاتب خصوصی که می خواهد نامش فاش نشود، می گوید: «ما در دو ماه بیش از نیمی از کارکنان خود را از دست داده ایم.» در پایان ماه اوت، طالبان به مؤسسه او آمدند تا قوانین جدید را وضع کنند. او توضیح می‌دهد: «ما پسران را از دختران جدا کرده‌ایم، اما امکانات برای تنظیم برنامه‌های متفاوت و دو برابر کردن تعداد کارکنان برای داشتن معلمان زن و مرد در هر درس  را نداریم.»

رهبران طالبان تهدیدهای تروریستی را مطرح می کنند. به گفته آنها، امنیت مدارس دخترانه بسیار پیچیده تر خواهد بود، زیرا آنها توسط داعش هدف قرار می گیرند. اینها همان طالبانی هستند که ادعا می کنند داعش وجود ندارد یا یک مشت جاسوس سیا و مخالفان پنجشیر هستند. 

مسئولان جدید همچنین از کارهای توسعه ای لازم برای تکمیل تفکیک جنسیتی صحبت می کنند. این پروژه ها برای دولتی که امکاناتی برای پرداخت حقوق معلمان و برای بازسازی مدارس تخریب شده در جنگ ندارد، بسیار بزرگ به نظر می رسند.

تحصیل دختران و کار زنان دو موضوع اصلی اختلاف برانگیز بین طالبان و سایر نقاط جهان است. به نظر می رسد هیچ کشوری حاضر نیست از رژیمی استقبال کند که فرزندان خود را از تحصیل و زنان خود را از درآمد و تحصیل، توامان محروم کند!

عمر عبدی، استاد دانشگاه، که مانند بسیاری از افغانستانی‌ها از آینده می‌ترسد و از فرار عظیم مغزهای کشورش ابراز تأسف می‌کند، به ما می‌گوید: «اگر ما را از زندگی بازدارند، اگر مانع یادگیری کودکانمان شوند، مردم اسلحه به دست خواهند گرفت.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه