اخبار روز| اخبار اقتصادی| حقوق کارگران

خبر خوش برای کارگران| این کارگران پاداش می‌گیرند

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی گفت: زمانی که کارگاه به نقطه سود برسد بر اساس توافق پاداش تولید به کارگران داده می‌شود.

خبر خوش برای کارگران| این کارگران پاداش می‌گیرند
کدخبر : 2963
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی درباره اعتراض به رای اداره‌ کار گفت: وقتی کارگر از کارفرما شکایت و اداره‌ی کار رای صادر می‌کند دو طرف ۱۵ روز فرصت دارند که به این رای اعتراض کنند.

وی بیان کرد: اگر کارفرما و یا کارگر نسبت به رای صادره ظرف ۱۵ روزه کاری اعتراض کنند این اعتراض وارد است و در هیات بررسی می‌شود ورود دادخواست مجدد مشروط بر این است که در بازه‌ی زمانی تعریف شده انجام شود.

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی درباره‌ی تسویه سنوات با قرارداد موقت بیان کرد: یکی از مباحثی که مطرح شد این بود که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر این بود که سنواتی که قبلا به کارگران قراردادی پرداخت شده است با استناد به ماده ۳۱ قانون کار علی‌الحساب محسوب شود، ولی ظاهرا کارفرمایان به این مسئله اعتراض کردند.

قربانی با بیان این‌که سنوات علی‌الحساب فقط برای قرارداد‌های یک ساله و بیش‌تر است تصریح کرد: موضوعی که اتفاق افتاده این است که اگر کارگری در یک مجموعه‌ای قراردادش یک سال و بیش‌تر باشد در آن صورت سنوات علی‌الحساب محسوب می‌شود در غیر این صورت نحوه محاسبه‌ی سنوات همان سالی است که محاسبه شده و علی‌الحساب محسوب نخواهد شد.

پاداش تولید به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی اظهار کرد: پاداش تولید به استناد ماده ۴۷ قانون کار یک بحث کاملا قانونی است و طرفین قرارداد می‌تواند کارگر و کارفرما یا نماینده‌ی آن‌ها باشد.

ماده ۴۷ قانون کار چه می‌گوید: به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیش‌تر، کیفیت بهتر، تقلیل ضایعات و افزایش علاقه‌مندی و بالا بردن سطح درآمد کارگران طرفین قرارداد دریافت و پرداخت افزایش تولید را مطابق که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود منعقد می‌نمایند.

قربانی بیان با اشاره به قانون ۴۷ قانون کار بیان کرد: استناد ماده ۴۷ قانون کار بر این است که برای ایجاد انگیزه در کارگر و همچنین بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی که همه‌ی کارفرمایان به دنبال آن هستند پاداش تولید پرداخت شود، چون که ما یک سری هزینه‌ی ثابت و متغیر تولید داریم و هر چقدر کارفرما بتواند میزان تولیدات را افزایش دهد به همان اندازه سودش بیش‌تر می‌شود.

وی افزود: در یک کارخانه یا شرکت یک نقطه سر به سر را برای تولید انتخاب می‌کنند مثلا ۱۰۰ واحد تولید کنند می‌شود نقطه سر به سر در آن نقطه کارفرما به جایی می‌رسد که دیگر زیان نیست و سودی هم نیست بعد از آن نقطه می‌شود سود حالا کارفرما‌ها با کارگران یا نمایندگان آن‌ها قرارداد می‌بندند که اگر به نقطه سود رسیدند یک درصدی بر اساس توافق بین طرفین به کارگران آن مجموعه داده می‌شود.

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی با بیان این‌که در هیچ جا از قانون کارفرما را به بستن قرارداد طولانی مدت با کارگری که سابقه کاری بالایی دارد اجبار نکرده است گفت: مدتی تشکل‌های کارگری دنبال این مسئله بودند که کارگرانی که بیش از ۱۰ سال در یک مجموعه‌ای کار می‌کنند قرارداد آن‌ها دائمی یا بلند مدت شود، ولی این موضوع محقق نشد.

بازنشستگی پدر به فرزندان ذکور تعلق می‌گیرد؟

قربانی درباره تعلق حقوق بازنشستگی پدر به پسر تصریح کرد: نکته اساسی این است که حقوق بازنشستگی به فرزندان ذکور تعلق نمی‌گیرد فقط در دو حالت خاص فرزند پسر می‌تواند مستمری پدر را دریافت کند حالت اول این است که به سن قانونی نرسیده باشند و یا اشتغال به تحصیل داشته باشند در غیر این صورت به هیچ وجه حقوق بازنشستگی پدر به پسر تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: شرط دوم این است که بر اساس نظر کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی فرزند پسر از کار افتاده باشد و توان کار کردن نداشته باشد در این حالت هم مستمری پدر به پسر تعلق می‌گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران درباره این که کارفرما می‌تواند با ادعای ترک کار کارگر مقرری بیکاری او را قطع کند ادامه داد: کارفرمایان هیچ دخل و تصرفی در صندوق بیمه بیکاری ندارند مرجع تشخیص این که فرد مستحق دریافت مستمری بیمه بیکاری هست یا نیست مراجع حل اختلاف اداره کار است.

قربانی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار منعقد شده است مبنی بر این که اگر فرد پایان قرارداد باشد و نامه‌ی عدم نیاز هم از کارفرما دریافت کند می‌تواند درخواست بیمه بیکاری دهد.

وی افزود: کارفرما به هیچ وجه نمی‌تواند دخل و تصرفی در موضوع بیمه بیکاری داشته باشد چرا که تشخیص این موضوع که فرد خودش استعفا داده است و رفته یا این که بیکار شده تنها با مراجع حل اختلاف است./ باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • عل
    0

    سلام..من به علت نرفتن به مآمریت کا ی ازکار معلق شده ام .الان یک هفته درخانه مانده ام تا خبرم کنند تابروم سر کار .ولی هنوز خبری نشده است چند بار زنگ زدم شرکت ولی مرا یه جورایی ازسر خود بازم می کنند .۲۵ سال در این شرکت سابقه دارم ۲سال هم تا بازنشستگیم نمانده .مشکلات من
    ۱.بیماری همسرم
    ۲دختر بزرگم عقدشده
    ۳دخترکوچکم محصل وآماده می شود برای کنکور
    ۴ بدهی نزدیک به۴میلیون تومان هربرج که همه اش قسط می باشد من بااین همه مشکلات چه باید بکنم بعد

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه