اخبار سلامت/ افسردگی/ درمان افسردگی؛

این دارو برای درمان افسردگی حاد نتیجه‌بخش است!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند داروی بیهوشی «کتامین» و داروی مرتبط با آن به نام «اسکتامین» برای درمان افسردگی‌های حاد بی‌خطر هستند.

این دارو برای درمان افسردگی حاد نتیجه‌بخش است!
کدخبر : 2743
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که دوزهای پایین کتامین، که تحت عنوان داروهای ضدالتهاب هم استفاده می‌شوند و شامل «K» و «K ویژه» هستند، اثرات ضدافسردگی سریع را به همراه دارند، و معمولا خلق و خو را در عرض ۲۴ ساعت تا هفت روز بهبود می‌بخشند.

مزایای مشابهی در مورد اسکتامین گزارش شده است؛ نسخه‌ای از دارو که اخیراً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در بیماران مبتلا به افسردگی که به داروهای ضدافسردگی استاندارد پاسخ نمی‌دهد، تأیید شده است.

حتی اگر کتامین هنوز برای درمان افسردگی تأیید نشده باشد، برخی پزشکان آن را برای این منظور تجویز می‌کنند. با این حال، نگرانی‌های بالقوه ای در مورد تفکر و حافظه در مورد کتامین وجود دارد.

برای ارزیابی ایمنی شناختی کتامین و اسکتامین، محققان برزیلی ۱۴ مطالعه را مورد بررسی قرار دادند که شامل بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان بود که یا کتامین یا اسکتامین دریافت کرده بودند.

در این مطالعات، گروهی از بیماران در یک مطالعه به مدت ۴۴ هفته اسپری بینی اسکتامین دریافت کردند، هفت مطالعه که در آن، بیماران یکبار تزریق داخل وریدی کتامین دریافت کردند و شش مطالعه که بیماران شش تزریق کتامین طی دو یا سه هفته دریافت کردند.

مطالعه اسکتامین هیچ تغییری در عملکرد شناختی نشان نداد و پنج مطالعه مربوط به کتامین در واقع بهبود حافظه، سرعت پردازش (زمان لازم برای انجام یک کار ذهنی) یا انعطاف پذیری شناختی (توانایی تغییر بین کارها یا افکار ذهنی) را گزارش کردند.

برخی از عملکردهای شناختی هفت تا ۱۳ روز پس از تزریق مکرر کتامین بهبود یافتند.

به گفته محققان دانشگاه فدرال باهیا برزیل، «شواهد فعلی نشان می‌دهد که کتامین و اسکتامین به نظر نمی‌رسد تأثیرات مخرب عصبی شناختی شدیدی در افسردگی مقاوم به درمان داشته باشند.»/ LIV

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه