اخبار روز| واکسن کرونا| عوارض واکسن

عوارض واکسن کرونا تا چند روز ادامه دارد؟

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره مدت زمان بروز عوارض واکسن کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

عوارض واکسن کرونا تا چند روز ادامه دارد؟
کدخبر : 2695
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دکتر شیرین افهمی در پاسخ به این سؤال که تا چند روز پس از تزریق واکسن کرونا ممکن است عوارض واکسن بروز پیدا کند، اظهار داشت: حدوداً تا سه روز پس از تزریق واکسن کرونا، علائم تب، درد محل تزریق، احساس سرماخوردگی، کسالت و... طبیعی است.

وی افزود: اگر این علائم بیشتر از سه روز ادامه پیدا کند باید فرد به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است کسی به کرونا مبتلا شده باشد و از ابتلای خود خبر نداشته باشد و واکسن را در مرحله اول ابتلایش به کرونا تزریق کرده باشد و چند روز پس از تزریق واکسن علائم بیماری‌اش بروز پیدا کند؛ به همین دلیل گفته می‌شود که بروز عوارض در پی تزریق واکسن کرونا به طور معمول تا سه روز پس از تزریق، طبیعی است و اگر بیشتر از آن شود نمی‌توان آن را به تزریق واکسن مربوط دانست و باید فرد از لحاظ ابتلا به کرونا بررسی شود؛ درواقع اگر علائم تب و سرماخوردگی و ... بیش از سه روز طول بکشد، می‌توان گفت که این بروز علائم به واسطه تزریق واکسن کرونا نیست بلکه به دلیل همزمانیِ تصادفی شروع علائم ابتلا به کرونا با تزریق واکسن است.

احتمال بروز لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: لخته خون، عارضه معمول واکسن‌های کرونا نیست و در واکسن آسترازنکا به ازای هر یک میلیون دوز، ممکن است در 6 نفر از افراد لخته خون رخ دهد که به همین منظور بهتر است افرادی که این این واکسن را تزریق می‌کنند تا چهار هفته پس از تزریق، تحت نظر و پایش از نظر ترمبوز باشند.

نداشتن عوارض واکسن به چه معناست؟

هر دارو و فرآورده بیولوژیکی مانند واکسن، ممکن است عوارضی دربرداشته باشد؛ این روزها با افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور، ممکن است این سؤال در ذهن دریافت‌کنندگان واکسن ایجاد شود که آیا عدم بروز عوارض جانبی، به معنای بی‌اثر بودن واکسن کروناست؟ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که عوارض گزارش‌ شده از واکسن‌های کووید۱۹، عمدتاً خفیف تا متوسط و کوتاه‌مدت بوده و شامل تب، احساس خستگی، درد عضلانی، سردرد، لرز، اسهال و درد محل تزریق است.

واکسن، سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کند تا از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند؛ این روند گاهی اوقات می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند اما الزاماً همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌گوید بروز عوارض جانبی واکسن کرونا، نمی‌تواند منعکس کنننده میزان پاسخ ایمنی بدن شما به واکسن باشد؛ بنابراین اگر واکسن زده‌اید و عوارض جانبی نداشته‌اید، بدین معنا نیست که واکسن ایمنی‌زایی نداشته است، چرا که ایمن شدن در مقابل بیماری کرونا با تزریق واکسن، منوط به بروز عوارض جانبی واکسن کرونا نیست و در بسیاری از افراد ممکن است این عوارض بروز پیدا نکند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه