اخبار کرونایی| ویروس کرونا/ سندروم بعد از کرونا؛

همه چیز درباره سندروم پس از کرونا

سندروم بعد از کووید ۱۹ به اشکال مختلفی بروز می‌کند و علایم متفاوتی در افراد دارد.

همه چیز درباره سندروم پس از کرونا
کدخبر : 2671
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افرادی که به نوع دلتاویروس کرونا مبتلا شدند ممکن است با احساس ضعف، آبریزش بینی و مشکلات بینایی روبرو شوند. پس از نوع اول ویروس افراد مبتلا شاهد ریزش مو بودند اما در حال حاضر سندروم بعد از کووید به شکل دیگری بروز می‌کند. اکنون ریزش مو دیده نمی شود اما همه این افراد احساس ضعف، مشکلات بینانی، خواب آلودگی شدید و آبریزش بینی دارند. همه آنها دچار گرفتگی بینی هستند. این موارد در همه بیماران مشاهده شده است.

کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این‌باره گفت: عوارض کرونا محدود به دوره بیماری نیست و حدود یک‌سوم مبتلایان تا مدت‌ها و گاه تا ۶ ماه بعد از بهبودی ظاهری، دچار سندروم خستگی مزمن، اختلال خواب، تغییرات خلقی و کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.

او افزود: با وجود اینکه تعداد زیادی از افراد علامت دار مبتلا به کرونا دو تا سه هفته بعد از بهبودی به زندگی عادی برمی گردند، تعداد دیگری از بهبودیافتگان کرونایی تا مدتها بعد از آن از مشکلات فیزیکی و حرکتی رنج می‌برند. در واقع برگشت به وضعیت عادی فیزیکی و شغلی برای عده ای از مبتلایان به کووید ۱۹ طولانی تر از حد انتظار است. کاهش یا پیشگیری از این مشکلات و برگشت به زندگی نرمال بستگی به علل زمینه ای آن دارد. در این خصوص می توان عوامل مختلفی از جمله عوارض طبی و طولانی مدت کرونا را مطرح کرد. این مشکلات می‌تواند هزینه‌های اقتصادی و فشارهای بیشتری را برفرد و سیستم بهداشت و درمان وارد کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: تعدادی از مبتلایان به کرونا ماه‌ها بعد از بهبودی علائمی شبیه آنچه به آن سندروم خستگی مزمن می‌گوییم از خود نشان می‌دهند. در واقع گاهی به دنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی یا استرس های طولانی مدت سندروم خستگی مزمن رخ می‌دهد.

وی افزود: این افراد علاوه بر خستگی شدید در طول روز، از درد و کوفتگی در بدن و اختلال خواب رنج می برند. این نوع خستگی که شیوع آن در خانم ها بیشتر از آقایان است معمولا با فعالیت جسمی و ذهنی افزایش یافته اما با استراحت کاهش نمی‌یابد. خستگی ناتوان‌کننده اصطلاحی است که در توصیف این نوع خستگی به کار برده می‌شود و علاوه بر جسم بر سلامت ذهنی و حتی اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار است.

آزما ادامه داد: تشخیص این سندروم از طریق رد سایر علل خستگی امکانپذیر است و با توجه به اینکه برای رسیدن به این تشخیص باید بیمار به مدت 6 ماه این علایم و نشانه‌ها را داشته باشد، هنوز زود است که در مورد میزان وقوع این سندروم به دنبال عفونت با کووید ۱۹ صحبت کرد. روش های مختلف روانشناسی و رفتاری کاهش استرس و دوری از شرایط استرس زا، تغییر سبک زندگی، حمایت خانوادگی، توجه به رژیم غذایی و بهبود کیفیت خواب و داروهای مسکن درد در کاهش این نوع خستگی موثر است.

در کنار مسائلی نظیر احساس تنگی نفس، بیماران کرونایی ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها بعد از بهبودی از خشکی مفاصل، ضعف عضلانی، خستگی بیش از حد و احساس کمبود انرژی یا کاهش آمادگی جسمانی شاکی باشند تا حدی که فعالیت‌های روزمره زندگی آنها مختل می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه