قیمت دلارامروز ۶ خرداد ۱۴۰۳ | دلار ۲۵۰۰ تومان ارزان شد!

قیمت دلار امروز 6 خرداد با کاهش همراه بود

 قیمت دلارامروز ۶ خرداد ۱۴۰۳ |  دلار ۲۵۰۰ تومان ارزان شد!
کدخبر : 26042
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار در شروع معاملات نخستین روز هفته با نوسان افزایشی محدودی بازگشایی شد، اما در ادامه معاملات کاهش محدودی پیدا کرد و در روند رنج قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط اغمای اقتصادی قرار داریم و در چنین موقعیتی تقاضا به صفر می‌رسد و تصمیم‌گیری‌های مالی به تعویق می‌افتد.

قیمت دلار در اولین روز هفته با افزایش محدودی بازگشایی شد، اما در ادامه معاملات با کاهش ۳۰۰ تومانی به منطقه قیمتی هفته گذشته برگشت. اسکناس آمریکایی روز شنبه در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم بسته شد.

بازار ارز در انتظار انتخابات نشسته است

بررسی معاملات بازار ارز حکایت از کاهش محدود تقاضا دارد. معامله‌گران شرایط بازار را رکودی و انتظاری می‌دانند و معتقدند بازارها تا انتخابات ریاست‌‌جمهوری به حالت تعلیق درآمده‌اند. فعالان بازار ارز ترند لاین صعودی را ازدست‌رفته می‌دانند و معتقدند کف قیمت اسکناس دلار کانال چهارم از کریدور پنجم است.

قیمت دلار و طلا

تحلیلگران اقتصادی شرایط فعلی را به اغمای اقتصادی تعبیر می‌کنند و می‌گویند در این حالت تقاضا به صفر می‌رسد و تصمیم‌گیری‌های مالی به تعویق می‌افتد؛ در نتیجه این رفتار، حجم معاملات در بازارها به کمترین حالت ممکن می‌رسد و عملاً کل اقتصاد در حالت رکودی و نسبتاً تعطیل قرار می‌گیرد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند بازار ارز همچنان با سیاست نهاد تصمیم‌گیر کنترل می‌شود و رشد تورم  و نقدینگی در بلندمدت بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که به گفته تحلیلگران بازارها، در صورتی که اخبار خاصی روانه بازار نشود، دیگر از پرش‌های قیمتی خبری نیست. آنها روندی آهسته و پیوسته در پله‌های هفت و هشت کریدور پنجم را برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند.

درهم یک پله عقب‌نشینی کرد

گفتنی است قیمت درهم روز شنبه ۵ خرداد با رقم ۱۵ هزار و ۷۴۰ تومانی معامله شد و نسبت به روز پنجشنبه ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. تتر با افزایش ۱۰۰ تومانی با رقم ۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس کاهش ۴۵۰ تومانی داشت و در کف کانال ۷۳ هزار تومانی معامله شد، یورو نیز روی رقم ۶۲ هزار و ۵۸۰ تومانی ایستاد  و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت دلار

شایان ذکر است اسکناس و حواله دلار همانند هفته گذشته تغییر قیمت پیدا نکرد. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۸۱۱ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۸۴۰ تومان عرضه شد.

دلار ۲۵۰۰ تومان ارزان شد / قیمت جدید دلار را ببینید

آمارها نشان می دهد با وجود آنکه یک هفته از شهادت رئیس جمهور و هیات همراهش درسانحه سقوط بالگرد می گذرد، بازارها در ثبات کامل به سر می برند و بازار ها با تلاطم مواجه نشده اند. مقام معظم رهبری در همان روز نخست فرمودند: هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی آید.

یکشنبه هفته گذشته خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراهش فضای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داد و همه را شوکه کرد. اهمیت این خبر به قدری بود که تحولات مرتبط با آن می توانست فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

قیمت دلار

خبر حتی جنبه های بین المللی زیادی داشت و واکنش کشور های مختلف جهان را نیز در پی داشت. درچنین شرایطی انتظار می رفت خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور بازارها را دستخوش تغییر کند اما این اتفاق به مدد مدیریت های کلان برای اداره کشور و سیستم مدیریتی که در دوره شهید ابراهیم رئیسی به اجرا درآمده اتفاق نیافتاد و بازارها در ثبات کامل به سر بردند.

به بیان دیگر مدیریت و کنترل بازار و ساختار یکپارچه اقتصاد کشور که به صورت سیستماتیک اداره می شود اجازه بروز تلاطم در بازارها را گرفت به طوری که همان روز نیز مقام معظم رهبری فرمودند: مردم مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی آید.

ثبات در بازارها

آن طورکه آمارها نشان می‌دهد در روز یک‌شنبه که خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور، کشور را تحت تاثیر همه‌جانبه قرار داد. در ابتدا قیمت هر دلار آمریکا اندکی رشد کرد و به ۶۱ هزارو ۱۰۰ تومان رسید اما این رشد اندک فقط چند ساعت دوام داشت و قیمت هر دلار آمریکا خیلی زود تحت تاثیر سیاست های کنترلی شروع به نزول کرد و به محدوده قبل بازگشت.

قیمت دلار و طلا

این روند نزولی در روزهای بعد هم ادامه یافت به طوری که قیمت هر دلار آمریکا از یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت تاکنون با ۲ هزارو ۵۰۰ تومان کاهش معادل ۴.۱ درصد به محدوده ۵۸ هزارو ۶۰۰ تومان رسیده است.

ثبات دربازارها فقط محدود به بازار ارز نماند و با کنترل هایی که در بازار ارز انجام شد قیمت انواع سکه نیز تغییری نکرد و حتی قیمت سکه طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب با افت ۳ و ۲.۱ درصدی مواجه شدند.

قیمت ربع سکه نیز در این روزها ۲.۶ درصد و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵.۱ درصد کاهش یافته است.

کنترل بورس

بروز سانحه هوایی برای بالگرد رئیس جمهوری در همان ساعات اولیه این گمانه را ایجاد کرد که انتشار این خبر منجر به افت سنگین بورس خواهد شد اما با تدابیری که سازمان بورس اندیشیدند روز بعد از حادثه یعنی در روز دوشنبه بورس تعطیل شد و در روز سه شنبه نیز که معاملات از سر گرفته شد دامنه نوسان سهام از ۷ درصد به ۲ درصد محدود شد و این موضوع زمینه کنترل شاخص را فراهم کرد.

آن طور که آمار ها نشان می دهد اجرای این سیاست ها نوسان های شاخص را محدود کرد و مانع از نزول بورس شد./تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه