آسپرین برای این افراد سم است! | در چه مواردی باید آسپرین استفاده کرد؟

آسپرین یکی از پرکاربردترین داروها در جهان، برای طیف گسترده ای از موارد کاربرد دارد اما مصرف بدون مشورت و تجویز پزشک این دارو برای برخی افراد بسیار خطرناک است

آسپرین برای این افراد سم است! | در چه مواردی باید آسپرین استفاده کرد؟
کدخبر : 26008
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مصرف روزانه آسپرین با دوز کم برای همه بی خطر نیست و بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا میتوانید آسپرین مصرف کنید یا خیر. در برخی افراد، آسپرین می‌تواند پوشش معده را تحریک کند و در نتیجه باعث درد، حالت تهوع، استفراغ یا خونریزی شود

دیگر افرادی که مصرف آسپرین برای آن‌ها خوب نیست

علاوه بر موارد بالا، مصرف آسپرین در شرایط زیر نیز توصیه نمیشود:

حساسیت به دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی

اگر به آسپرین یا سایر دارو‌ها از دسته دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارید، از مصرف آسپرین خودداری کنید. اگر اختلال انعقادی مانند هموفیلی دارید یا اخیراً خونریزی روده یا معده را تجربه کرده اید، از مصرف آسپرین اجتناب کنید.

آسپرین

نوجوانان و کودکان تب دار

نوجوانان و کودکان تب دار هرگز نباید آسپرین مصرف کنند چراکه ممکن است یک بیماری تهدید کننده به نام سندرم ری ایجاد شود. سندرم ری به مغز و کبد آسیب می‌رساند و می‌تواند به سرعت منجر به مرگ شود. این امر به ویژه در صورت ابتلا به آبله مرغان یا آنفولانزای احتمالی بیشتر است.

در صورت ابتلا به نقرس، آلرژی فصلی، آسم، آسپرین را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

در صورت وجود پولیپ بینی؛ زخم معده؛ یا هر بیماری کلیه، کبد یا سیستم قلبی عروقی (از جمله فشار خون بالا) آسپرین را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

همراه با ایبوپروفن

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از آسپرین برای جلوگیری از سکته‌های مغزی یا حملات قلبی بیشتر استفاده کنید، از ایبوپروفن استفاده نکنید، مگر در صورت تجویز و دستور پزشک.

آسپرین

آسپرین در بارداری و شیردهی

در دو سه ماهه اول بارداری یا در دوران شیردهی از آسپرین استفاده نکنید، مگر اینکه این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و فواید آن بیشتر از خطرات آن باشد. به خصوص در دوز‌های بالاتر، آسپرین و سایر NSAID‌ها را نباید در سه ماهه سوم بارداری مصرف کرد، زیرا می‌توانند باعث مشکلات قلبی و وزن کم برای جنین و خونریزی و سایر عوارض زایمان و زایمان شوند.

قرص آسپرین چیست و چرا مصرف می‌شود؟

قرص اسپرین یا همان ASA، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو عموما برای تسکین درد، کاهش التهاب و تب استفاده می‌شود. اما در حال حاضر یکی از داروهایی است که می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم مصرف قرص آسپرین به چه کسانی توصیه می‌شود و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند. همچنین در مورد عوارض و فواید قرص ASA با شما صحبت می‌کنیم.

قرص اسپرین برای کاهش درد و جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می‌شود.

کاربرد و فواید مصرف قرص آسپرین را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

کاهش دردهای خفیف تا متوسط که می‌توانند به دلیل میگرن، سیکل ماهانه، آنفلوآنزا و سرماخوردگی باشند. اگر درد شدت داشت، در کنار آن داروهای مسکن دیگری نیز تجویز می‌شود.

آسپرین

کاهش تب

تب روماتیسمی (Acute Rheumatic Fever). این بیماری به دلیل عفونت باکتریایی گلو ایجاد می‌شود. بروز این بیماری در کودکان ۵ تا ۱۵ سال شایع است. تب روماتیسمی باعث التهاب قلب، بافت پیوندی، بافت زیر پوستی، مفاصل و رگ‌های خونی اندام‌های مختلف می‌شود.

روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) نوعی بیماری خود ایمنی ( Autoimmune disease ) است، یعنی بدن سلول‌های سالم خود را مهاجم تشخیص داده و به آنها حمله می‌کند. این بیماری بیشتر مفاصل کوچک مانند انگشتان دست، مچ دست و پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون

کاهش خطر حمله ایسکمیک گذرا (TIA) که معمولا آن را با عنوان سکته مغزی خفیف می‌شناسند. این سکته به دلیل انسدادهای جزئی در شریان‌های مغز رخ می‌دهد که باعث آسیب‌های شدید و دائمی نمی‌شود.

جلوگیری از تشکیل لخته خون

پیشگیری از سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد، Myocardial infarction)

کاهش ریسک بروز سکته مغزی

جلوگیری از سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال، Colorectal cancer)

اگر برای جلوگیری از لخته خون این قرص را مصرف می‌کنید با دکتر متخصص خون و آنکولوژی هماهنگ کنید حتی می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشک خون و انکولوژی این موضوع را در میان گذاشته و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

آسپرین

عوارض قرص آسپرین چیست؟

از رایج‌ترین عوارض مصرف قرص اسپرین به موارد زیر اشاره شده است:

ناراحتی معده

این دارو منجر به رقیق شدن خون می‌شود به همین دلیل خونریزی‌ها راحت‌تر از حالت عادی رخ می‌دهند.

سوزش سردل

خواب آلودگی

سردرد‌های خفیف

نکته: برای به حداقل رساندن ناراحتی معده قرص آسپرین را همراه غذا، یک لیوان پر آب، شیر یا داروهای ضد اسید مصرف کنید. این نکته برای قرص‌های پوشش دار کاربرد ندارد.

اگر مشکلات گوارشی شما دارای علائم آزار دهنده‌ای بود بهتر است در اولین فرصت به متخصص گوارش یا پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید.

عوارض جدی زیر بسیار نادر هستند، اما دور از انتظار نیستند:

آسپرین

  • زنگ زدن گوش
  • توهم گیجی
  • تنفس سریع
  • تشنج
  • وجود خون در سرفه، استفراغ، ادرار یا مدفوع
  • زردی پوست و سفیده چشم
  • دردناک شدن مفاصل بدن
  • تورم در دست و پاها
  • ناراحتی معده از عوارض شایع مصرف قرص آسپرین است.

چند نوع قرص آسپرین داریم؟

این دارو به شکل‌های زیر عرضه می‌شود:

  • قرص جویدنی ۱۰۰ میلی‌گرمی
  • قرص روکش‌دار ۸۰، ۱۰۰، ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی‌گرمی
  • قرص جوشان ۳۲۵ میلی‌گرمی
  • قرص‌های تک شیار ۳۲۵ میلی گرمی
  • شیاف ۳۲۵ میلی گرمی

چه کسانی باید اسپرین مصرف کنند؟

آسپرین

  1. مصرف اسپرین به بیماران زیر توصیه می‌شود:
  2. افرادی که ریسک بروز سکته‌های قلبی و مغزی در آنها بالاست.
  3. کسانی که جریان خون مغزی ضعیفی دارند
  4. بیمارانی که درد خفیف و تب دارند.
  5. افرادی که به میگرن مبتلا هستند یا به دلایل دیگر سردرد‌های شدید را تجربه می‌کنند.
  6. بیمارانی که با سرماخوردگی و آنفلوآنزا درگیر هستند
  7. زنانی که در به دلیل سیکل ماهانه، دردهای شدید دارند.
  8. افرادی که جراحی «بای‌پس عروق کرونر» را انجام داده‌اند.
  9. کسانی که به بیماری شریان محیطی (PAD) مبتلا هستند.
  10. بیمارانی که دچار سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) شده‌اند.
  11. قرص آسپرین ۸۰ برای غلظت خون ممکن است تجویز شود.

بیماران قلبی بهتر است با تجویز دکتر متخصص قلب و عروق این قرص را مصرف کنند و همچنین بیمارانی که دچار مشکلات مغزی هستند حتما تحت نظارت دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب به مصرف این قرص بپردازند.

آسپرین

آسپرین ۸۰ را چطور باید مصرف کرد؟

پزشک باید مقدار مصرف آسپرین برای غلظت خون را تعیین کند. به طور کلی روزانه مصرف یک قرص کامل ۸۰ میلی‌گرمی پیشنهاد می‌شود. این دوز دارو خاصیت ضد پلاکتی دارد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. برخی بیماران نیز به دلیل شرایط خاصی که دارند مجبور به مصرف دوز ۳۰۰ میلی‌گرمی آن هستند. این قرص در درمان درد، تب بالا و کاهش تورم می‌تواند، مورد استفاده قرار گیرد.

چه کسانی نباید آسپرین مصرف کنند؟

  • افرادی که در گذشته نسبت به مصرف آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن از خود حساسیت نشان داده‌اند
  • بیمارانی که به آسم مبتلا هستند.
  • کسانی که مشکلات کلیوی، کبدی دارند و از زخم معده رنج می‌برند.
  • افرادی که به اختلالات خونریزی‌دهنده مانند هموفیلی مبتلا هستند
  • بیمارانی که فشار خون بالا کنترل نشده دارند.
  • کودکان زیر ۱۶ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال
  • زنانی که اقدام به بارداری کرده‌اند، باردار یا شیرده هستند.

آیا مصرف اسپرین در کودکان ایمن است؟

آسپرین

پزشکان متخصص مصرف این دارو را برای کودکان زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌کنند. مصرف این قرص در کودکان ریسک بروز بیماری «سندرم ری» را افزایش می‌دهد. این بیماری معمولا پس از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آبله مرغان رخ می‌دهد. در طی این بیماری سطح قند خون کاهش و میزان آمونیاک و اسیدیته خون افزایش می‌یاید. همچنین کبد متورم شده و رسوبات چربی تولید خواهد کرد. تورم در مغز، تشنج و از دست دادن هوشیاری از دیگر عوارض این بیماری است. علائم ۳ تا ۵ روز پس از عفونت ویروسی ظاهر می‌شوند. سندرم ری از آن جهت نگران‌کننده است که منجر به آسیب‌های دائمی مغز و مرگ می‌شود. متخصصان بجای مصرف آسپرین در کودکان از داروهای جایگزین مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می‌کنند.

برای کودکان مصرف این قرص فقط با توصیه دکتر متخصص کودکان امکان پذیر است که شما می‌توانید در سایت درمانکده از طریق مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان متخصص کودکان سوالات خود را بپرسید.

قرص آسپرین بچه برای چیست؟

منظور از قرص آسپرین بچه همان اسپرین ۸۰ میلی‌ گرمی است که کمترین میزان دوز این داروست. تجویز این قرص معمولا برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلب و مغزی است.

سخن آخر

آسپرین داروی رایجی است که برای درمان تب و میگرن تجویز می‌شود. پزشکان از دوزهای پایین آن برای درمان و کنترل بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند. منظور از دوز پایین ۸۱ تا ۷۵ میلی‌گرم در روز است. دوز مناسب این دارو به نوع آن و علت بیماری بستگی دارد که باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه