اضافه شدن یک آپشن ویژه به کارت ملی | باکارت ملیت راحت خرید کن!

با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.

اضافه شدن یک آپشن ویژه به کارت ملی |  باکارت ملیت راحت خرید کن!
کدخبر : 26003
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 در ابتدای سال جدید خبری در خصوص امکان پرداخت پول از طریق تلفن همراه به جای استفاده از کارت (NFC) منتشر شد.

با توجه به اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ، در حال حاضر در کشور امکان پرداخت از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) به صورت عملیاتی فراهم شده است و پنج بانک در حال حاضر به این شبکه متصل شده‌اند.

از مهر ماه سال گذشته، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اطلاعاتی راجع به پروژه کهربا مطرح کرد و این طور توضیح داد که طرح کارت هوشمند همراه بانکی (تراکنش‌های حضوری بی‌کارت) به منظور ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور، متصل خواهد شد.

کارت بانکی

هدف اصلی این پروژه، ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور و کارت‌های بانکی است. در این روش، به دلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، خطر کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌رود. با اخذ اثر انگشت مشتری، امنیت پرداخت در چندین مرحله روی برنامک هوشمند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می کند.

همچنین، این روش از آخرین استانداردهای امنیتی روز پیروی می‌کند و روی برنامک هوشمند امکان استفاده از چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری وجود دارد که این ویژگی‌ها باعث جذابیت بیشتر این روش پرداخت می‌شود. ضمن اینکه با افزایش ایمنی، مشتریان می‌توانند انتخاب کنند که تراکنش با مبلغی کمتر و بدون نیاز به رمز کارت، تنها با استفاده از اثر انگشت خود انجام شود.

آشنایی بیشتر با مفهوم NFC

NFC (مخفف Near Field Communication) یک فناوری بی‌سیم کوتاه برد است که به دستگاه‌ها امکان ارتباط و تبادل اطلاعات در فاصله‌ی نزدیک را فراهم می‌کند. این فناوری برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها، مانند تلفن همراه، تبلت، کارت‌های هوشمند و دستگاه‌های پرداخت بی‌سیم استفاده می‌شود.

با استفاده از NFC، اطلاعات می‌توانند از طریق لمس فیزیکی یا به صورت فعال (ترمیم) بین دو دستگاه منتقل شوند. این فناوری معمولاً برای انتقال اطلاعات کوتاه و سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند پرداخت بی‌سیم، انتقال فایل‌ها، اشتراک گذاری اطلاعات تماس، ارسال دستورات برای دستگاه‌های خانگی هوشمند، ورود به محل‌های عمومی با تگ‌های NFC و موارد دیگر.

کارت ملی

تکنولوژی NFC بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی توسعه پیدا کرده و در بسیاری از دستگاه‌های موبایل و قابلیت‌های مرتبط با آن مانند پردازشگرهای پرداخت و دستگاه‌های خواننده NFC گنجانده شده است.

در این راستا گفت و گویی با حسین عبده تبریزی، دبیرکل اسبق بورس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

اتفاق مثبتی رخ خواهد داد

حسین عبده تبریزی درباره امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در آینده نزدیک گفت: این رخداد می تواند تاثیرات بسیاری بر بازارهای مختلف بگذارد و همگان در آینده متوجه اثرگذاری بالای این امر خواهند شد. من این اتفاق را به فال نیک می گیرم و باور دارم که تغییرات مثبتی در این زمینه ایجاد می شود.

کارت بانکی و کارت ملی ادغام می‌شوند؟

عبده تبریزی افزود: با این رویه، شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که حتی یک درصد از جامعه نیز به بهره گیری از این نوع کارت ها تمایلی نشان نمی دهند. ایران یکی از معدود کشورهایی محسوب می شود که پول نقد در آن به طور کامل حذف شده و حالا بستر لازم برای کنار گذاشتن کارت های بانکی نیز فراهم شده است.

کارت بانکی

وی در پایان اضافه کرد: مردم به راحتی می توانند از طریق گوشی های هوشمند خود، پرداختی ها را انجام دهند و مانند گذشته مستقیما به کارت های خود وابسته نباشند. اینکه دستگاه های خودپرداز برای دریافت وجوه موردنظر مردم سقف تعیین کردند، بیانگر اراده راسخ دولت برای حذف پول نقد است. تمامی فروشندگان، حتی دست فروشان نیز دارای دستگاه کارت خوان هستند و دیگر پول نقد اهمیت و ارزش سابق خود را از دست داده است.

خریدهای خود را از این به بعد با کارت ملی انجام دهید!

محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی: بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم است که به صورت میانگین، ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون از این تعداد کارت فعال هستند.

هزینه صدور بانکی در کشوهای دیگر بسیار بالا است اما در ایران صدور کارت‌ هزینه ناچیزی دارد؛ البته از بعد سیاستگذاری این مسئله یک آسیب تلقی می‌شود.

کارت ملی

تجمیع کارت‌های خدماتی در «کارت ملی هوشمند» 

پولبا امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.

 سازمان ثبت احوال کشور در امضای تفاهم‌نامه با بانک ملی جمهوری اسلامی ایران همکاری جهت انجام پروژه‌های مشترک به منظور ایجاد راه اندازی یا توسعه کسب و کارهای مبتنی بر حوزه صلاحیتی طرفین انجام شد. از موضوعات این تفاهم‌نامه می‌توان به تبادل اطلاعات برای عملیاتی شدن کارت هوشمند ملی به جای کارت بانکی و طراحی و تولید سلول‌های متناظر از جمله سرویس تطبیق اثر انگشت کارت ملی، بهره برداری بانک از سامانه استعلام الکترونیکی هویت انفرادی، استعلام نشانی افراد و سامانه پایگاه سببی و نسبی و تدوین و ارائه کسب و کار مبتنی بر احراز هویت غیر حضوری اشاره کرد.

کارت ملی

در آئین امضای این تفاهم‌نامه مشترک نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: امروز با هدف مشارکت و هم افزایی بین دو دستگاه ثبت احوال و بانک ملی برای ارائه خدمات مناسب‌تر این تفاهم نامه به امضاء رسیده است بسیاری مسائل که مردم کشور و بچه‌های عملیاتی دولت درگیر آن بودند با تحقق این هم افزایی حل و فصل می‌شود.

وی افزود: بانک ملی ۵۲ میلیون مشتری دارد یعنی تقریبا بیشتر مردم که امکان افتتاح حساب داشتند در بانک ملی حساب دارند و تلاش ما ارائه خدمات مناسب و درخور مردم کشور است و با این همکاری خدمات مناسب‌تری را به هموطنان ارائه می‌دهیم.

نجارزاده ادامه داد: از سوی دیگر در توسعه محصولات اعتباری مناسب‌تر و شفاف‌تر امیدواریم بتوانیم قدم مثبتی را برداریم و با دسترسی به اطلاعات ارزشمندی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد به گونه‌ای امکانات فراهم شود که مشتریان با سرعت بالاتر و شفافیت بیشتری اعتبارسنجی و رتبه بندی شوند و در نهایت خدمات بهتری ارائه شود.

وی تاکید کرد: بحث کارت ملی هوشمند یکی از دغدغه‌های سال‌های گذشته بوده که با تدبیر سازمان ثبت احوال چاپخانه بانک ملی چاپ کارت‌های ملی هوشمند را در دستور کار قرار داده تا به عنوان دستگاه همکار این خدمات را به شهروندان ارائه کند. همچنین سرمایه گذاری در پروژه‌های آتی و مشترک در بحث‌های هویتی و سببی نسبی به صورت مشترک با سازمان ثبت احوال انجام خواهد شد تا در جهت تحقق دولت الکترونیک گام موثری را برداریم.

کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: سازمان ثبت احوال و بانک ملی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های دولتی کشور هستند که توفیقات خوبی در ارائه خدمات به مردم در طول مدت راه اندازی خود داشتند.

وی افزود: تفاهم‌نامهسازمان ای بین دو دستگاه ثبت احوال و بنک ملی صورت گرفته تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: تفاهم‌نامه جامعی به امضاء رسیده که مفاد بسیار خوبی دارد تا ارتباط دو دستگاه را دچار تحول کند. یکی از کارهایی که در ثبت احوال به دنبال آن هستیم پیاده سازی قابلیت‌های کارت ملی هوشمند است و شروع این کار با بانک ملی رقم خواهد خورد که شهروندان با کارت ملی خدمات بانکی دریافت کنند. موضوعی که در قانون پیش بینی شده بود؛ اما متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است. در برنامه هفتم توسعه نیز تجمیع تمامی کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند دیده شده است. بهره گیری از توانمندی‌های موجود در بانک در تولید مدارک هویتی در این تفاهم‌نامه مد نظر قرار گرفته است.

کارگر تاکید کرد: به دنبال ایجاد «سامانه جامع هویتی در کشور» هستیم که بانک ملی هم ابراز آمادگی کرده که در این پروژه کمک کند و امیدواریم این زیرساخت در کشور ایجاد شود. بانک ملی پر تعدادترین شعب در کشور را دارد و امیدواریم که از طریق این تفاهم‌نامه نیز شاهد اتفاقات بزرگی در کشور باشیم./اقتصاد 100

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه