اخبار روز| اخبار کرونایی| علایم درگیری ریه در کرونا

علایم هشداردهنده درگیری ریه در کرونا

علایم درگیری ریه در کرونا شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است.

علایم هشداردهنده درگیری ریه در کرونا
کدخبر : 2545
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دکتر سیدمهدی فرساد در مورد مشکلات ریه در کرونا، گفت: در حال حاضر اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، از نوع خفیف است. هیچ درگیری ریوی ندارند و دوره درمان آن‌ها کوتاه است، اما در برخی درگیری ریوی به صورت خفیف و مزمن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه «درگیری ریوی معمولا در هفته دوم این بیماری اتفاق می‌افتد»، ادامه داد: علائم این درگیری شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. بیماران با توجه به این علائم و بروز هر کدام باید به پزشک مراجعه کنند. وجود این علائم نشان از درگیری ریه یا درگیری پرده جنب دور ریه دارد. این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با بیان اینکه «۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا از نوع خفیف بدون مصرف هیچ دارویی درمان می‌شوند»، بیان کرد: البته افرادی وجود دارند که نوع ابتلای آن‌ها شدید است و باید دارو مصرف کنند. کرونا خود را با علائمی نظیر آبریزش‌بینی، عطسه، سرفه، سردرد، بدن درد، تب، دل درد و اسهال نشان می‌دهد که این علائم شبیه به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نیز است، اما با وجود اپیدمی کرونا ما همه این علائم را به حساب بیماری کرونا می‌گذاریم.

وی ادامه داد: بیماران در درجه اول باید مراقب علائم خود باشند و در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک مراجعه کنند و در تمام مدت بیماری با پزشک در ارتباط و در قرنطینه باشند. ما از بیماران خود تقاضا داریم که این علائم را به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند. بیماران می‌توانند به پزشک عمومی، داخلی، عفونی و متخصص ریه مراجعه کنند. همچنین بیمارانی که می‌ترسند به مطب پزشک‌ها مراجعه کنند، می‌توانند به صورت آنلاین با پزشک در تماس باشند.

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با اشاره به اینکه بیمارانی که ریه آن‌ها درگیر می‌شود باید دارو‌های ضدویروسی مصرف کنند، بیان کرد: مصرف دارو‌های ضدویروسی باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. به افرادی که در خانه قرنطینه می‌شوند، توصیه می‌کنیم که در مدت بیماری باید با پزشک خود در تماس باشند و درمان خودسرانه‌ای انجام ندهند. این بیماران در صورتی که متوجه علائمی همچون تنگی تنفس و سرفه شدند و تب آن‌ها قطع نشد مجدد به پزشک مراجعه کنند، زیرا لازم است تا سی‌تی اسکن ریه انجام دهند و دارو‌های قبلی عوض شود و حتی در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند.

وی در خصوص مصرف غذایی به بیماران کرونایی توصیه کرد: این بیماران باید استراحت زیادی داشته باشند و بدن خود را خسته و انرژی زیادی مصرف نکنند. برای تغذیه این افراد هنوز برنامه مشخص و ثابت شده‌ای اعلام نشده است. از آن‌جایی که افراد مبتلا در طول بیماری دچار بی‌اشتهایی می‌شوند، باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا را کم کنند، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند، ویتامین‌های لازم مانند ویتامین C و D را به بدن خود برسانند، پروتئین خود را با مصرف گوشت سفید و قرمز بالا ببرند، مصرف نمک و قند را کاهش دهند و در طول بیماری مایعات فراوانی مصرف کنند.

دکتر فرساد ادامه داد: بیمارانی که درگیری ریوی دارند باید تمرینات تنفسی انجام دهند. آن‌ها باید به حالت سجده نماز قرار بگیرند، نفس عمیق بکشند و سپس به شکل فوت کردن هوا را از دهان خود خارج کنند تا سرفه ایجاد شود و سپس خلط‌ها از دهان خارج شود.

خوب بودن عدد سطح اکسیژن خون نشان از مبتلا نشدن ریه نیست

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با بیان اینکه «رقمی که سطح اکسیژن خون را نشان می‌دهد، به این شکل نیست که اگر از یک عدد خاصی پایین بود، ریه درگیر است یا از یک عدد خاصی بالا بود، ریه درگیر نیست»، گفت: افرادی هستند که ریه آن‌ها درگیر بوده، اما سطح اکسیژن خون خوبی داشته‌اند؛ لذا این عدد ملاک عدم درگیری ریه نیست. اگر سطح اکسیژن خون فردی از ۹۳ پایین باشد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و ریه او بررسی شود. سطح اکسیژن خون از ۹۰ به پایین هشدار جدی محسوب می‌شود که سطح بیشتری از ریه درگیر شده است. خوب بودن عدد سطح اکسیژن خون نشان از مبتلانشدن ریه نیست.

عوارض کرونا تا مدت‌ها باقی می‌ماند

وی در زمینه اینکه بیماران مبتلا به کرونا بعد از بهبودی چه کار‌هایی انجام دهند، عنوان کرد: بیماران مبتلا باید بدانند عوارض ناشی از کرونا تا مدت‌ها در فرد باقی می‌ماند و اینکه چقدر زمان می‌برد که فرد بدون عوارض شود نمی‌توان روز و ماه تعیین کرد، زیرا بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. همچنین بستگی به مقدار درگیری ریه دارد. اگر درگیری ریه کمتر باشد به همان نسبت درمان زودتر و عوارض کمتر خواهد بود. همچنین اگر درگیری ریوی زیاد باشد به همان نسبت درمان و عوارض بعد از آن طولانی خواهد بود و فرد چندین ماه مشکل تنگی نفس خواهد داشت.

دکتر فرساد خاطرنشان کرد: در کرونای طولانی و مزمن علائم درگیری همچون تنگی‌نفس، خستگی، بدن درد و سرفه تا مدت‌ها در بدن فرد باقی می‌ماند و حتی در برخی افراد تا یک سال طول می‌کشد. این بیماری ناشناخته است و ما هنوز نمی‌دانیم که این بیماری چه تاثیراتی بر افراد خواهد گذاشت و برای بررسی تاثیرات آن بر روی افراد نیاز به زمان است. پیشنهاد ما به بیماران این است که بعد از بهبودی همچنان استراحت داشته و به خود فشار نیاورند. کسانی که درگیری ریوی داشته‌اند تمرینات تنفسی را ادامه دهند، تحت نظر پزشک بمانند و دارو‌های خود را همچنان ادامه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه