هنرنمایی رضاعطاران در فیلم ویلای ساحلی و حواشی این سریال

بار اصلی جذابیت فیلم «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری، روی دوش بازی رضا عطاران و موقعیت‌های بامزه‌ای است که به واسطه حضور او رقم می‌خورد.

هنرنمایی رضاعطاران در فیلم ویلای ساحلی و حواشی این سریال
کدخبر : 24900
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عیاری از جذابیت بازی عطاران در نقش شخصیت‌هایی لاابالی و بیکار که مثل انگل به زندگی دیگران می‌چسبند و از همه طلبکارند، به خوبی استفاده کرده و در «ویلای ساحلی» هم او را با چنین کیفیتی به میدان آورده است. عطاران علاقه زیادی به این جنس شخصیت‌ها دارد و در اکثر آثاری که کارگردانی کرده، نقش‌هایی از این جنس را برای خودش کنار گذاشته است.

«ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری چند روزی است در پلتفرم «فیلم‌نت» اکران آنلاین شده؛ کمدی سرگرم‌کننده‌ای با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر و … که در اکران عمومی هم فروش قابل توجهی داشت. به بهانه شروع اکران آنلاین ویلای ساحلی، مروری داریم بر بازی رضا عطاران در نقش شخصیت‌های بی‌عار و لاابالی که زندگی انگل‌وار دارند.

رضا عطاران

رضا عطاران در اولین سریال شبانه‌اش «کوچه اقاقیا»، نقش فرامرز، یکی از پسرهای خانواده تهرانی را بازی می‌کرد. ابتدای سریال از زندان آزاد می‌شد و می‌خواست زندان بودنش را مخفی کند و مدام به همه می‌گفت قبرس بوده درحالیکه همه واقعیت را درباره‌اش می‌دانستند. فرامرز شخصیتی سواستفاده‌گر داشت و می‌خواست به هر نحوی شده از دیگران بهره‌کشی کند. حاضرجواب بود و با همه چیز و همه کس شوخی می‌کرد. عطاران اولین بار با فرامرز چنین نقشی را تجربه کرد. در سریال‌های بعدی‌اش برخی ویژگی‌های فرامرز را نگه داشت و با توجه به جنس نقشی که داشت درجه شدت و ضعف آن را تغییر داد.

سریال های عطاران

در «متهم گریخت» نقش به نسبت کمرنگی داشت. از اواسط سریال به عنوان یک دزد وارد می‌شد و مدام به هاشم‌آقا قول می‌داد پولش را بدهد و همراه او اینور و آنور می‌رفت و قول می‌گرفت که واقعیت را به کسی نگوید. بعد هم که از دختر هاشم‌آقا خوشش آمد، پایش بیشتر در این خانواده سفت می‌شد و بهره‌کشی‌اش شکل دیگری پیدا می‌کرد.

ناصر «ترش‌وشیرین» نمونه بارز یک شخصیت بیکار و لاابالی بود که مثل انگل به خانواده همسر جدید مادرزنش می‌چسبید و حاضر نبود دست به هیچ کاری بزند. ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کرد و درجه پررویی‌اش تا حدی بالا بود که به صاحبخانه هم بدوبیراه می‌گفت و برای آن‌ها خط و نشان می‌کشید. از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا منفعتی ببرد. عطاران تمام تلاشش را کرده بود که موجودی حرص‌دربیار طراحی کند و کاملا هم در این امر موفق بود.

نادر «بزنگاه» حد اعلای یک انگل را تداعی می‌کرد. معتاد بیکاری بود که از موقعیت فوت پدرش استفاده می‌کرد تا خانه پدری را از چنگ برادرش دربیاورد. نادر هم بی‌قید و بی‌مسئولیت بود و هم می‌خواست هرطور شده از همه بهره‌کشی کند. او از برخورد دیگران ناراحت نمی‌شد و حق مسلم خودش می‌دانست که در خانه برادرش زندگی کند و آن‌ها هم از فرزندش نگهداری کنند.

سریال های عطاران

بعدتر عطاران در فیلم سینمایی «دراکولا» هم تا حدی سراغ چنین شخصیتی رفت. در نقش مردی ظاهر شد که حتی از یک خون‌آشام هم استفاده می‌کرد تا اموراتش را به‌خوبی بگذراند. با وجود همه تهدیدها حاضر نمی‌شد از خوش‌گذرانی در خانه دراکولا بگذرد تا جایی که حتی دخترش هم از این مسئله آسیب می‌دید.

حالا در فیلم «ویلای ساحلی» هم با چنین شخصیتی روبه‌رو هستیم. عطاران در این فیلم نقش مردی طلبکاری را دارد که برای جور کردن پول طلبش به ویلای ساحلی امانتی نزد شوهرخواهرش چشم می‌دوزد و تمام تلاشش را می‌کند که طلبش را از اجاره مخفیانه ویلا در بیاورد. او پایبند به هیچ اصولی نیست و برای خودش از همه چیز کاسبی می‌کند. نه آبروی یونس برایش اهمیتی دارد و نه تمام جنجال‌ها و دعواهایی که در آن ویلا پیش می‌آید را جدی می‌گیرد. او درست نقطه مقابل یونس با بازی پژمان جمشیدی است؛ مردی مقید به اصول و چارچوب‌های اخلاقی که مدام از دست برادر زنش حرص می‌خورد و نگران آبرویش است. تضاد میان آن‌ها موقعیت بامزه‌ای را در فیلم ایجاد کرده است.

«ویلای ساحلی» به نویسندگی و کارگردانی کیانوش عیاری با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر، علی سرتیپی، کیومرث پوراحمد و … از ۲۱ فروردین به صورت آنلاین در پلتفرم فیلم‌نت اکران شده است.ویلای ساحلی فیلم کمدی ایرانی به کارگردانی کیانوش عیاری، تهیه‌کنندگی رضا رخشان و بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی محصول سال ۱۴۰۱ است که از ۱۵ آذر ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند همان سال در سینماهای ایران اکران شد.

داستان

ویلای ساحلی

داستان خانواده‌ای روستایی را روایت می‌کند که به عنوان سرایدار قرار است برای ۶ ماه از یک ویلا نگهداری کنند. چاوش، صاحب ویلا، قرار است برای دانشگاه رفتن دخترش ۶ ماه در خارج از ایران زندگی کند و ویلا را به یونس (پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامین‌فر) می‌سپارد و آن‌ها با ۳ فرزندشان به ویلا نقل مکان می‌کنند. اما برادرزن یونس (رضا عطاران) با ورود به خانه داستان‌هایی را رقم می‌زند...

بازیگران

کیانوش عیاری اعلام کرد از ابتدا فیلمنامه را براساس حضور رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر نوشته‌است. در کنار این چهره‌ها، کیانوش عیاری از جمعی از بازیگران نوظهور استفاده کرده‌است که برای اولین بار در این فیلم معرفی شده‌اند. علی سرتیپی و کیومرث پوراحمد هم از جمله کسانی هستند که به‌طور افتخاری در فیلم حضور دارند.

رضا عطاران

  • رضا عطاران
  • پژمان جمشیدی
  • ریما رامین‌فر
  • فرگل فربخش
  • عرفان آصفی
  • آتوسا انواریان
  • بیتا بیگی
  • یوسف خسروی
  • علی پناهی
  • شووار کریم‌زاده

 

حواشی

مدیرکل دفتر نظارت سازمان سینمایی، عنوان کرد که فیلم ویلای ساحلی فرم شرکت در جشنواره را پر کرده‌است.این خبر به علت تحریم گستردهٔ جشنواره فیلم فجر توسط هنرمندان، با واکنش‌هایی مواجه شد. اما کیانوش عیاری عنوان کرد فیلم آمادهٔ نمایش نیست و برای اکران در سال آینده آماده می‌شود.

رضا عطاران

کیومرث پوراحمد در آخرین حضور سینمایی خود به صورت افتخاری در این فیلم بازی کرده‌است. چند ماه پس از پایان فیلمبرداری این فیلم، کیومرث پوراحمد در شمال کشور درگذشت. کیانوش عیاری در مصاحبه‌ای در خصوص حضور کیومرث پوراحمد در فیلمش گفت: «زمانی که ما فیلمبرداری می‌کردیم، ایشان در شمال بودند و یک هفته‌ای را پیش ما ماندند. من در فیلمنامه، یک گروه فیلمبرداری داشتم و به آقای پوراحمد پیشنهاد دادم نقش کارگردان گروه را بازی کند که پذیرفتند. هنگام بازی ایشان که رسید، یکی از آن کت‌های معروف چهارخانه‌ام را که موقع فیلمبرداری‌ها می‌پوشم به تنِ آقای پوراحمد کردم و خودم هم در سرمای هوا کاپشن ایشان را پوشیدم. فیلمبرداری ما پنجم دی‌ماه تمام شد، آقای پوراحمد از نور رفتند و کمتر از سه ماه بعد آن اتفاق تلخ رخ داد.»

بازخورد

ویلای ساحلی موفق شد تا در نخستین روز نمایش خود، ۹۲۵۰ مخاطب داشته و گیشه‌اش را از ۵۱۰ میلیون تومان عبور دهد. فروش روز نخست برای ۲ فیلم پرفروش پساکرونایی سینمای ایران یعنی فسیل، ۳۶۰ میلیون با ۹۲۰۰ مخاطب (نخستین نمایش در روز پنج‌شنبه) و هتل با ۴۱۵ میلیون و ۷۴۰۰ مخاطب بوده‌است. بدین‌ترتیب ویلای ساحلی موفق شد تا در نخستین گام، بیشترین فروش و استقبال مخاطب روزانه سینمای ایران طی ۴ سال اخیر را به نام خود ثبت کند. اما رکوردشکنی ویلای ساحلی ادامه نیافت و این فیلم در هفته اول اکران خود در جدول فروش هفتگی سینمای ایران نتوانست فیلم هتل را پشت سر بگذارد و با فروش ۹ میلیاردی و ۲۰۰ هزار مخاطب در رتبه دوم قرار گرفت./خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه