قیمت دلار در بازار | قیمت دلار در بازار امروز

ریزش قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار پس از موفقیت در مذاکرات وین مشخص شد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برمبنای یک روش اقتصادی نرخ واقعی ارز در اقتصاد ایران عددی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است، گفت: در صورتی که تحولات سیاسی تاثیر مثبتی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد، می‌تواند قدرت پول ملی را افزایش دهد.

ریزش قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار پس از موفقیت در مذاکرات وین مشخص شد
کدخبر : 2473
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار در بازار با توجه به روند مذاکرات و خوش بینی به لغو تحریم ها نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 

به نظر شما قیمت دلار تا پایان سال کاهش می یابد یا افزایش؟ پیش بینی خود را در خصوص قیمت دلار تا پایان سال در ذیل این خبر بنویسید تا آن را منتشر کنیم.

قیمت دلار

قیمت دلار  امروز  با ۲۵۰ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر قطعه سکه امامی با ۸۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید

قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در نیمه اول معاملات  با ۲۵۰ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت هر اسکناس یورو هم در نیمه اول معاملات امروز ۳۰ هزار و ۲۶۵ تومان بود که در مقایسه با روز گذشته ۳۳۰ تومان کاهش یافته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم امروز یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان بود.

 مهدی رباطی کارشناس اقتصادی در خصوص قیمت واقعی نرخ ارز در اقتصاد ایران گفت: نرخ ارز یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصاد کلان است که اغلب کشورها در بحث تنظیم تجارت خارجی خود با یکدیگر برروی این موضوع جنگ ارزی دارند.

وی افزود: متغیر نرخ ارز تا حدود زیادی تنظیم کننده درآمدهای صادراتی کشورها و در واقع تنظیم کننده تراز تجاری و تراز پرداختی کشورها است. به همین دلیل دولت‌ها روی متغیر نرخ ارز بسیار حساس هستند.

رباطی با بیان اینکه نرخ ارز یک متغیر مستقل در اقتصاد کشورها نیست، گفت: به عبارت دیگر شما نمی‌توانید نرخ ارز را با سیاست‌های دستوری مانند سایر متغیرهای مستقل در اقتصاد کلان(مثل نرخ بهره) مدیریت کنید. نمی‌توان گفت که نرخ ارز کشور ما از این به بعد یک نرخ مشخص است.

وی در ادامه گفت: نرخ ارز یک متغیر وابسته است که اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر آن، بحث تورم و رشد اقتصادی است. به عبارتی هر چقدر که رشد اقتصادی افزایش، نقدینگی و تورم کاهش پیدا کند، به همین نسبت ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از سوی دیگر هر چقدر که یک کشور نرخ رشد اقتصادی پایین و حجم نقدینگی بالا داشته باشد، به همان نسبت شاهد افت ارز پول ملی خواهد بود.

وی در خصوص شیوه‌های تعیین نرخ ارز گفت: تعیین نرخ ارز یا ارزش حقیقی آن موضوع پیچیده‌ای است و کارشناسان در این موضوع اختلاف نظر دارند. در نتیجه شما به راحتی نمی‌توانید یک رقم مشخص را برای نرخ ارز اعلام کنید. یک روش متداول برای محاسبه نرخ ارز در اقتصاد مقایسه قدرت برابری خرید سبد مشخصی است که در اقتصاد به آن PPT گفته می‌شود.

وی افزود: براساس این روش، نرخ ارز با توجه به تورم کشورها و مقایسه قدرت خرید یک سبد مشخص بین دو کشور محاسبه می‌شود. محاسبات مختلف با سال پایه‌های مختلف اعداد گوناگونی را به ما می‌دهد اما اگر بخواهیم براساس این روش محاسبات را انجام دهیم و سال پایه را ۱۳۹۰ در نظر بگیریم، به نرخی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌رسیم.

رباطی گفت: عددی که در حال حاضر دلار در آن قرار دارد، با توجه به نرخ رشد اقتصادی و تورم فعلی، یک نرخ متعادل است. یقینا اگر به همین شکل شاهد افزایش نقدینگی و به دنبال آن تورم باشیم، در سال‌های آینده نرخ واقعی ارز افزایش خواهد یافت.

کاهش نرخ ارز باید در نتیجه افزایش رشد اقتصادی باشد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحولات سیاسی یک بعد روانی دارد، گفت: از این جهت که جامعه انتظار دارد ارز بیشتری وارد کشور شود. بعد دیگر تاثیر آن بر اقتصاد کلان است. در صورتی که تحولات سیاسی تاثیر مثبتی در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داشته باشد، می‌تواند قدرت پول ملی را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: البته در صورتی که صرفا شاهد ورود مقداری ارز به کشور باشیم و در نهایت رشد اقتصاد قابل توجهی رخ ندهد، کاهش نرخ ارز موقتی خواهد بود.

وی گفت: در نتیجه بانک مرکزی به عنوان بازارساز بازار ارز کشور، نباید اجازه دهد که نرخ ارز دارای حباب منفی شده و به پایین‌تر از نرخ واقعی ارز سقوط کند؛ چرا که این اتفاق سبب منفی شدن حساب سرمایه، خروج سرمایه و خروج ارز از کشور خواهد شد. ضمن اینکه تولید ملی نیز به سبب افزایش واردات به شدت لطمه خواهد خورد.

دلار 20 هزار تومان می شود؟

دور شدن از تحقق وعده دلار زیر۲۰ به باور تحلیل گران، تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشته باشد، هدف اول بازیگران کاهشی محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت دلار در ۴۵ روز ابتدایی زمستان بیشتر با سناریوی احیای برجام خود را تنظیم کرد. بازار از ابتدای دی ماه بیشتر گرایش به کاهش قیمت داشت و در نهایت در هفته گذشته زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بسته شد.

گفته می شود که در هفته جاری،‌ دور جدید مذاکرات هسته ای آغاز می شود و برخی از رسانه ها عنوان کرده اند که در این دور سرنوشت احیا یا شکست برجام مشخص خواهد شد. بازار ارز در هفته جاری منتظر است که با شروع مذاکرات، خبر جدیدی برسد که سناریوی پیشروی مذاکرات یا عقب گرد در آن‌، مشخص تر شود.

در فضای کنونی به نظر می رسد که بازار  ارز هم چنان روی توافق حساب باز می کند و به نوسانات آرام خود ادامه دهد. دور شدن از تحقق وعده دلار زیر۲۰ به باور تحلیل گران، تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشته باشد، هدف اول بازیگران کاهشی محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

گفته می شود که در صورت از دست رفتن کانال ۲۷ هزار تومانی، سرعت نزول دلار بیشتر خواهد شد. با این حال،‌دیگر مانند دی ماه ۹۹ خبری از نرخ دلار۱۱، ۱۵ یا ۱۸ هزار تومان نیست. کف ذهنی دلار بالاتر آمده است و بیشتر معامله گران احتمال ثبت اعداد یاد شده برای دلار را دور از دسترس می دانند.

این در حالی بود که در سال گذشته،‌ با زمزمه های احیای برجام، قیمت اسکناس آمریکایی حتی تا کانال ۲۱ هزار تومانی پایین رفته بود و شماری از مقام های دولتی وعده نرخ های بسیار پایین تری را داده بودند. انتظار بیشتر معامله گران این است که با احیای برجام شانس صعود دلار بسیار محدود شود و به دنبال خروج سفته بازان، شدت تغییرات قیمتی اسکناس آمریکایی محدودتر شود. در شرایط کنونی افزایشی ها قدرت زیادی در بازار ندارند ولی می توانند در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، این ارز را به سوی مقاومت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت دهند.

قیمت دلار

دلار ارزان می شود

بررسی داده های میدانی نشان می دهد که قیمت دلار در سراشیبی کاهش قرار خواهد گرفت و از قیمت های کنونی فاصله می گیرد.

بررسی داده های میدانی نشان می دهد که قیمت دلار پس از 4 سال نوسان ناشی از تعریف ارز ترجیحی در سراشیبی کاهش قرار خواهد گرفت و از قیمت های کنونی فاصله می گیرد. زیرا از 4 بازار ارز موجود کنونی وزن بازارهایی که جانب کاهش را تقویت می کنند غلبه دارد. خبر دولت رئیسی مبنی بر واریز مستقیم یارانه نقدی به حساب مردم و حذف دلار 4200 تومانی باعث می شود تا شاهد ایجاد آرامش در بازار ارز باشیم. 

در حال حاضر بازار ارز ایران از 4 نوع ارز:

ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومانی

نرخ سامانه نیما

نرخ صرافی ملی

نرخ بازار آزاد

تشکیل شده است که ویژگی های مختلفی دارند، اما معنای خروجی این وضعیت 4 نرخی این نیست که نرخ بازار در صورت حذف دلار 4200 تومانی به سمت اعدادی فراتر از سقف تجربه شده در یک سال گذشته حرکت کند. عدد 33 هزار تومانی که در نیمه سال 1399 به دست آمد یک عدد ناشی از مهندسی سیاسی با اهداف مختلف بود که ارتباطی به منطق بازار ندارد و در میان مدت تجربه نخواهد شد. 

دلار 4200 تومانی

این دلار خواهان زیادی دارد و متقاضیان کالاهای مشمول اگر بتوانند چندین برابر نیاز کشور کالا وارد کرده و یا فاکتور بی مبنا برای دریافت ارز ترجیحی ارائه کنند، تردید نخواهند کرد. عدد پرداخت شده برای دلار 4200 تومانی در 8 ماهه نخست سال 1400 یازده میلیارد دلار بوده است. دال مرکزی موافقان برای پرداخت این عدد کنترل قیمت مرغ است. کل بازار مرغ کشور اگر با واردات پر شود و تولیدی نداشته باشیم به 2 میلیارد دلار نیاز دارد و پرداخت رقم سرسام آور 11 میلیارد دلار که 35 درصد از ارز مصرفی کشور را دربر می گیرد یک نابازار بزرگ خلق کرده که بر کلیت بازار ارز کشور اثر بی مانندی بر جای گذاشته است.

نرخ سامانه نیما

این نرخ نوعی تحمیل به صادرکنندگان است که ترجیح می دهند ارزهای صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش برسانند که معمولا بالاتر از نرخ سامانه نیما است، اما مجبور به عرضه در این بازار هستند. اگرچه صادرکنندگان نمی دانند که با عرضه انبوه ارز نیمایی در بازار آزاد، قیمتهای کنونی ریزش می کند و ارقام جذاب موجود از دست می روند. با این حال میل به کسب سود بیشتر باعث شده است بخشی از صادرکنندگان ارزهای صادراتی را به بازار آزاد برده و در آنجا عرضه کنند که به شکل گیری پرونده های قضایی متعددی انجامیده است. 

سامانه نیما حدود 20 میلیارد دلار در سال 1400 ورودی داشته است که عدد قابل توجهی است، اما همچنان هویت نهایی بازار را نشان نمی دهد اگرچه تقریبا 50 درصد بازار را شکل می دهد. 

قیمت دلار

نرخ صرافی ملی

صرافی ملی نرخ های بحث برانگیزی اعلام می کند که معمولا متهم به دامن زدن به گران شدن ارز برای فروختن ارزهای دولتی و یا ارزان فروشی و شکل دادن به صف های خریداران می شود. اما در هر صورت نرخ صرافی ملی در واقعیت بازار اهمیتی ندارد. 

نرخ بازار آزاد

نرخ ارز در بازار آزاد معمولا بین 5 تا 15 درصد و عمدتا کمتر از 10 درصد بازار را شکل می دهد و اهمیتی زیادی ندارد. با این حال سر و صدای زیادی دارد و به دلیل راحتی خرید و فروش در بازار آزاد به عنوان بازار واقعی معرفی می شود و مبنای قیمتگذاری کالاهای وارداتی و یا قیمت دارایی های موازی است. 

در یک بازار چندنرخی، راحتی خرید و فروش در بازار آزاد نشان دهنده نقطه تعادلی بازار نیست و به شدت قابلیت دستکاری شدن به وسیله ذی نفعان را دارد زیرا حجم کم آن به متغیرهای بیرونی اجازه دخالت های غیربازاری را می دهد. 

نتیجه اینکه هیچ یک از بازارهای 4 گانه مطرح شده بازار محسوب نمی شود، اما نابازار بزرگی به نام دلار 4200 تومانی از جانب تقاضای زائد برای دلار ارزان نزدیک به رایگان کنونی باعث شده است تعادل به شدت به هم خورده و مخدوش شود. در یک بازار با 4 نرخ متفاوت هیچ نقطه تعادلی شکل نمی گیرد زیرا یک کالا نمی تواند بیش از یک قیمت داشته باشد و تنها نتیجه این نظام چندنرخی، ایجاد رانت برای گیرندگان ارز رانتی است و این گیرندگان ارز رانتی با دستکاری دلار آزاد حاشیه سود خود را افزایش می دهند. 

رئیسی قیمت دلار در بازار را به ۱۰ هزار تومان می‌رساند!

رئیس‌جمهور در مراسم تنفیذ با اشاره به لزوم رسیدگی به اولویت‌های اقتصادی کشور گفت: مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود. اما یکی از موارد مهمی که سال‌هاست منجر به آشفتگی‌های کلان در بسیاری از قیمت‌گذاری‌ها شده، نرخ ارز به ویژه دلار است. نرخ دلار از 7 تومان در سال 57 به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی در این سال‌ها موجب مشکلات زیادی شده است. اما اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره نرخ حقیقی دلار دارند. حتی بعضا نرخ‌های عجیبی نیز مطرح می‌شود و از دولت آینده نیز انتظار هدف‌گذاری برای آن را دارند.قیمت دلار در بازار

دلار  در ساعات پایانی معاملات نقدی  روز دوشنبه 22 آذر 1400 به مسیر روز گذشته ادامه داد و 135 تومان ارزان شد و با 27 هزار و 287  تومان معامله شد. 

قیمت درهم  نیز در این چند روز اخیر در حال عقب نشینی به سمت مرز 8 هزار تومان بوده است. قیمت درهم  دیروز 80 تومان از ارز ش خئد را از دست داد و با 8 هزار و 150 تومان معامله شد. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 29 هزار و 934 تومان به دست می‌آمد. 

قیمت دلار در بازار

کدام اخبار دلار را ارزان کرد؟

 بهای دلار تنها در ۸ روز اخیر بالای ۳۰ هزار تومان نوسان کرد و روز یکشنبه به زیر ۳۰ هزار تومان بازگشت. اسکناس آمریکایی که در ابتدای روز در محدوده ۳۰ هزار و ۸۰ تومان قیمت خورد، در کمتر از یک ساعت با عرضه بازارساز مواجه شد و کانال ۳۰ هزار تومان را از دست داد. از سوی دیگر، دلار دلیلی برای ماندن بالای ۳۰ هزار تومان نداشت و تحلیل فعالان نیز در مجموع از رویدادهای وین، منفی نبوده است. در این شرایط روند کاهشی قیمت دلار تا ظهر ادامه پیدا کرد و به قیمت ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. اما پس از آن، کمی از فشار آن کاسته شد و نرخ دلار به حدود ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بازگشت.

اخبار مذاکرات هسته‌ای: کارشناسان معتقدند مهم‌ترین خبری که سبب کاهش قیمت دلار شده، خبرهای مثبت از مذاکرات است. در واقع بررسی اخبار منتشر شده از مذاکرات نشان می‌دهد که توافق‌ها بیشتر از اختلاف نظر‌ها بوده است. اخیرا در یک روزنامه کویتی گفته شده که مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا شروع شده است. همچنین خبری مبنی بر رو به جلو بودن مذاکرات توسط مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۴ نیز منتشر شده است.

 باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه در آخرین گفت‌وگو با صدا‌و‌سیما گفت: در شرایطی که الان به سر می‌بریم و دستاوردهایی که از گفت‌وگوها بین طرفین داشتیم، تصورم این است که روند رو به جلویی است، هر چند اختلاف دیدگاه بین دو طرف وجود دارد، ولی این اراده احساس می‌شود که طرفین می‌خواهند که هم موضوعات مورد گفت‌وگو را با هم تعیین و تدوین کنند و هم اینکه‌ وارد عرصه‌ای بشوند که درباره موضوعات مورد گفت‌وگو مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش را انجام دهند. او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما روند مذاکرات به کندی پیش نمی‌رود، اظهار کرد: «چون اختلاف بین طرفین وجود دارد، مسیری که حرکت می‌کنیم بعضی وقت‌ها کند می‌شود و بعضی وقت‌ها سرعت می‌گیرد. این طبیعی است و غیرعادی نیست، ولی اراده طرفین بر این است که مسیر به سمت جلو حرکت کند.» اما پیش از این نیز اخبار مثبت و منفی زیادی در مورد مذاکرات شنیده می‌شد، شاید تفاوت این‌بار با روزهای قبل این است که بازار، اخبار مثبت را باور کرده است. در هفته‌های گذشته قیمت ارز آمریکایی به مرز ۳۱ هزار تومان نیز رسید و این انتظار در بازار وجود داشت که اخبار منفی تداوم پیدا کند. اما در حال حاضر دلیلی برای روند افزایشی قیمت دلار وجود نداشته است.

قیمت دلار

آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده: از طرف دیگر کارشناسان معتقدند بازار به اخبار آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز واکنش مثبت نشان داده است. یکی از اخباری که اخیرا مطرح شده، بازپرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری عراق به ایران است. البته یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اخیرا به این نکته تاکید کرده که تنها بخشی از این مطالبات در قالب موافقت‌نامه‌ای مبنی بر هزینه‌کرد برای خرید اقلام مورد نیاز از عراق وصول شده و روند وصول مطالبات همچنان ادامه دارد. اما به نظر می‌رسد بازار به این خبر نیز روی خوش نشان داده است. زیرا پیش از این نیز اخباری از این دست زیاد بوده و احتمال داشت بازار این اخبار را جدی نگیرد و روی قیمت موثر نباشد. البته نکته مهم این است که از ابتدای هفته جاری بانک مرکزی عرضه ارز را تقویت کرده که نشان می‌دهد بانک مرکزی با منابع بیشتری در بازار مداخله می‌کند.

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۱: سومین دلیل عمده‌ای که برای کاهش قیمت دلار می‌توان در نظر گرفت، اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۱ است که به نسبت بودجه سال جاری چندان افزایشی نبوده و انقباضی بسته شده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از یکسو و مبنای ارز ۲۳ هزار تومانی در بودجه سال آتی از سوی دیگر، بر روند کاهشی قیمت دلار موثر بوده است. حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود قدرت مانور سیاست‌گذار در سال آینده برای تنظیم بازار بیشتر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه