اخبار اقتصادی| اخبار بازار بورس| شاخص بازار بورس

جدیدترین وضعیت بازار بورس| روز بد برای سهامداران

شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز (چهارشنبه 3 آذر ماه) با افت یش از ۱۰ هزار واحدی، بار دیگر کانال ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داد.

جدیدترین وضعیت بازار بورس| روز بد برای سهامداران
کدخبر : 2445
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بازار بورس، بازاری سازمان‌یافته است که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بازار بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. بازار بورس اوراق بهادار تهران، بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بازار بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تاسیس و اداره می‌شود. سهام بازار بورس اوراق بهادار تهران در بورس تهران عرضه شده‌ است. 

بازار بورس

شاخص بازار بورس در معاملات امروز

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۳ آذر با کاهش ۱۰ هزار و ۴۵۶ واحد به رقم یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۵ واحد افت کرد.

شاخص هم وزن ۱۵۷۱ واحد منفی شد و در رقم ۳۸۳ هزار و ۴۶۹ واحد ایستاد. تعداد معاملات امروز ۴۸۵ هزار فقره به ارزش ۳.۵ هزار میلیارد تومان و ارزش کل بازار در حال حاضر ۵.۵ هزار هزار میلیارد تومان است.

نمادهای شاخص ساز شامل فولاد، شستا و فارس در افت امروز شاخص مؤثر بودند. نماد برکت به عنوان شرکت واکسن ساز افت حدوداً ۵ درصدی ارزش سهام داشت ولی دو نماد خودرویی شاهد افزایش ارزش سهام خود بودند.

فرابورس ۱۸۱ واحد منفی شد و کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست داد و به رقم ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد سقوط کرد.

برترین گروه‌های صنعت در معاملات امروز به ترتیب خودرو با ارزش معاملات ۴۲۷ میلیارد تومانی، شیمیایی با ارزش حدوداً ۴۰۰ میلیارد تومانی و بازارهای مالی با ارزش ۲۷۵ میلیارد تومانی بودند.

انواع بازار بورس

بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به‌طور منظم و دائم فعال است، بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورسِ کالا را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد، نام‌گذاری می‌کنند. مثل بورس نفت یا بورس گندم.

بازار بورس

بورس ارز: در بورس ارز، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در ایران فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.

بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به‌طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل می‌شود، «بورس اوراق بهادار» می‌گویند.

بورس ایران: بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ایران نیز در ۱۹ آبان ۱۳۸۷ افتتاح شد.

بورس مسکن: در بورس مسکن، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش املاک و مستغلات انجام می‌گیرد. مراحل راه اندازی این بورس از سال ۱۳۹۹ در ایران آغاز شده است. بورس مسکن، پنجمین بورس در ایران است.

بازار بورس انرژی: بازار بورس انرژی از سال 91 شروع به فعالیت کرده است، در این بازار حامل‌های انرژی و اوراق بهادار بر پایه این حامل‌ها معامله می‌شود. اهداف بورس انرژی ایجاد شفافیت در بازار، کشف قیمت دقیق حامل‌های انرژی و رفع انحصار است.

بازار بورس

چگونگی ورود به بازار بورس

معاملات سهام و کالا در بورس فقط از طریق دلال سهام که کارگزار نامیده می‌شود، امکان‌پذیر است. کارگزاران بورس شرکت‌هایی هستند که واسط بین سازمان بورس و معامله‌گر قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها تحت مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. کارگزار در واقع واسط بین معامله‌گر و بازار بورس می‌باشد. افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از کارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را در بورس انجام دهند. 

بازار بورس

علت ریزش ۳۵ هزار واحدی شاخص بازار بورس چه بود؟

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که علت ریزش بورس چه بود گفت: بازار سرمایه علی رغم ارزندگی‌هایی که دارد به دلیل عدم وجود نقدینگی حمایت‌های معتبر خود را از دست می‌دهد و زمانی که حمایت معتبری از دست می‌رود فشار فروش بیشتر می‌شود و چون برای حمایت از بازار نقدینگی وجود ندارد، باقی پول‌ها نیز به سمت خرید اوراق بدهی حرکت می کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین با افزایش نرخ سود بین بانکی تمامی پول ها به سمت بانک‌ها رفته که همین امر باعث سقوط بازار شده است.

پورکار تصریح کرد: روز گذشته شاهد خروج  یک هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم، که این عدد بسیار زیادی است و حقیقی و حقوقی‌ها  هر دو  در بازار دیروز در قامت فروشنده ظاهر شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرانه فروش در بازار روز گذشته ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سرانه خرید ۱۵ میلیون بوده که این عدد ۱۵ میلیون در اواخر بازار افزایش پیدا کرد. هنوز هم قدرت فروشنده بسیار بالا است، به همین علت شاخص کل حمایت  یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد را هم از دست داد و در حال رسیدن به محدوده یک میلیون  و ۳۰۰ تا یک میلیون ۳۵۹ هزار واحد است.

پورکار با اشاره به این امر که نقدینگی یک عامل مهم در بازار است، گفت: بازار در شرایط فعلی بسیار ارزنده است، به طور مثال سهام گروه پتروشیمی‌ها بر اساس عوامل بنیادین و افزایش نرخ اوره باید با افزایش تقاضا روبرو شود اما در حال نزول هستند، که دلیل این امر عدم نقدینگی در بازار  است.

وی تشریح کرد: مهم‌ترین عامل در ریزش بورس نبود نقدینگی نسبت به میزان شاخص است. شاخص کل یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد است، اما اگر به ارزش معاملات نگاه کنیم ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، که مناسب این شاخص نیست. در روزهای اوج بازار در سال گذشته ما شاهد معاملات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در یک روز کاری بورس و فرابورس بودیم. اما این مقدار در حال حاضر کمتر از یک پنجم شده است.

وی به این پرسش که وضعیت معاملات در صنایع مختلف بازار به چه شکل بوده است پاسخ داد: بیشترین خروج پول را از صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی داشته‌ایم  و شاهد  ورود پول در حجم کم به صنعت حمل و نقل آبی بوده ایم. در کل تمامی صنایع  با خروج پول مواجه بودند و بیشترین تعداد صف فروش را سرمایه‌گذاری‌ها، مواد دارویی، خودرو و ساخت قطعات داشته اند و بیشترین صف خرید نیز مربوط به صنعت محصولات غذایی و محصولات کانی غیرفلزی بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه