خبری تاسف بار برای مسافران | ارز مسافرتی 500 دلار کاهش یافت!

بانک مرکزی اعلام کرد سقف فروش ارز مسافرتی از اول فروردین ۱۴۰۳ به روال قبل برمی‌گردد و 500 دلار کاهش خواهد داشت ..

 خبری تاسف بار برای مسافران | ارز مسافرتی 500 دلار کاهش یافت!
کدخبر : 24140
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بانک مرکزی چهارم اسفندماه ۱۴۰۲ اعلام کرد با عنایت به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌گردد.

اکنون با اتمام تب تقاضای ارز مسافرتی، مبلغ ارز مسافرت هوایی به ۵۰۰ یورو بازمی‌گردد.مدارک مورد نیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد. تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.گفتنی است متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه نمایند.

حذف واسطه‌گری صراف‌ها

مهمترین تغییری که در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص ارز مسافری صورت گرفته، حذف واسطه‌گری صرافی‌ها و عرضه مستقیم آن توسط شعب بانک‌ها است.طی سال‌های گذشته سهمیه ارز مسافری از طریق صرافی‌ها توزیع می‌شد و آن‌ها مبلغی بابت کارمزد این کار برمی‌داشتند، اما با سیاست جدید بانک مرکزی، نقش واسطه‌گری صرافی‌ها حذف شده و مشتریان کارمزدی هم بابت این کار پرداخت نمی‌کنند.

قیمت دلار در بازاربه نظر می‌رسد صرافی‌ها مهمترین بازندگان سیاست جدید ارزی بانک مرکزی در توزیع ارز مسافری هستند و طبیعتا مردم هم به علت دریافت سریع و مستقیم ارز از باجه‌های بانک‌ها در فرودگاه، دیگر نیازی به مراجعه به صرافی‌های شهر و معطلی و پرداخت کارمزد هم ندارند، برندگان این سیاست محسوب می‌شوند.

تخصیص ارز مسافری طبق قانون، الزامی است

هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی مطابق قانون، مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال آن هم در بستر مبادلات رسمی ارز کشور اعلام شده و پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور، بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری بوده و مسبوق به سابقه است.

بررسی آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد میزان دریافت سهمیه ارز مسافرتی رقم بالایی نیست و در اوج سفر‌های نوروزی ارقامی کمتر از ۲۰ میلیون دلار در یک ماه به این موضوع اختصاص یافته و اساسا طرح ادعا‌هایی مثل «تاراج منابع ارزی کشور برای سفر‌های خارجی» نادرست است.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی هوایی به طور کامل در چارچوب نیاز ارزی احصاء شده در بخش سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای مسافرت‌های هوایی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌گیرد که قانوناً بانک مرکزی مکلف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخ مستخرج از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور است.سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه‌ای طراحی شده تا ارز تخصیصی صرفاً به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی به "مسافران بعد از درگاه خروجی فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه‌های بین المللی کشور" پرداخت شود؛ از این‌رو ادعای مطرح‌شده در برخی مصاحبه‌ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت توسط متقاضی و یا استفاده از بلیط تقلبی برای کسب عایده از اختلاف قیمت در بازار، در این سازوکار میسر نمی‌باشد.

ارز مسافرتی چیست؟

دلار قیمت دلار

ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی و کمک‌هزینه سفر به کشورهای خارجی است و سالی یک مرتبه به همه افرادی که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند تعلق می‌گیرد. براساس مصوبه بانک مرکزی، این ارز دولتی نسبت به ارز بازار آزاد قیمت کمتری دارد و مسافران می‌توانند بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی، از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی برای دریافت آن اقدام کنند یا برای دریافت حواله به بانک‌های معینی سر بزنند. دقت کنید ارائه مدارک سفر مانند بلیط و زمان خروج از کشور برای دریافت این ارز الزامی است.

سهمیه ارز مسافرتی ۱۴۰۲ برای هر نفر چقدر است؟

با توجه به اقدامات انجام‌شده جهت کنترل نوسانات بازار ارز، سهمیه این ارز دولتی برای هر مسافر با ویزای گردشگری یا مسافرتی یک سقف حداکثری دارد و بیش از یک بار در سال اعطا نمی‌شود. بعد از چندین مرحله کاهش سقف سهمیه ارز مسافرتی طی سال‌های گذشته، در سال ۱۴۰۲ این مبلغ برای سفرهای مختلف به شیوه زیر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد:

برای سفرهای هوایی به کشورهای خارجی با ویزا ۱۰۰۰ یورو است.برای سفرهای ریلی و زمینی به کشورهای خارجی ۳۰۰ یورو است.این در حالی است که تا قبل از فروردین‌ماه ۱۴۰۲، مسافران می‌توانستند تا سقف ۵ هزار یورو ارز مسافرتی از صرافی‌ها دریافت کنند، فارغ از اینکه قصد سفر به کدام کشور خارجی را دارند، از چه راهی سفر می‌کنند و چه هدفی از سفر دارند!

با توجه به اختلاف سهمیه ارز سفر به کشورهای خارجی با ویزا و بدون ویزا و امکان پرداخت این سهمیه تنها یک بار در سال، اگر در یک سال قصد هر دو نوع سفر را دارید، بهتر است این سهمیه را در سفرهای زمینی یا سفر به کشورهای بدون ویزا خرج نکنید و آن را برای سفر به کشورهای نیازمند به دریافت ویزا نگه دارید. همان‌طور که در بخش بعد می‌خوانید، قیمت این ارز دولتی و ارز بازار آزاد اختلاف قابل‌توجهی دارند!

قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

قیمت دلار

نرخ ارز مسافرتی ثابت نیست و مانند نرخ ارز بازار آزاد روزانه در حال تغییر است. از این جهت بانک مرکزی ایران سهمیه ارز دولتی مسافران را هر روز بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر (پنج‌شبه‌ها ساعت ۱۱:۳۰) به شعب بانک‌ها اعلام می‌کند. مسافران می‌توانند به‌روزترین نرخ ارز را در وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir ببینند و برای دریافت آن، بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح، درخواست حواله ارز مسافرتی را اینترنتی یا از طریق بانک‌های عامل ثبت کنند.استعلام و دریافت این سهمیه از طریق مراجعه به شعب ارزی منتخب نیز امکان‌پذیر است. در این حالت مسافران باید دست‌کم ۷ روز قبل از سفر نسبت به ثبت درخواست در شعب بانک‌های عامل و پرداخت مبلغ ریالی معادل، اقدام کنند تا امکان دریافت این کمک‌هزینه را داشته باشند.همان‌ طور که اشاره کردیم، این سهمیه تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط دریافت ارز مسافرتی را داشته باشند.

اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد چقدر است؟

همان طور که می‌دانیم، ارز آزاد رایج‌ترین نوع ارز در بازار است و مبادلات مالی مردم در بازار بر مبنای این ارز انجام می‌شود. این ارز را صرافان و دلالان بازار ارزر عرضه می‌کنند. قیمت این ارز براساس شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه و سیاست‌های بانک مرکزی در نوسان است.دولت برای کنترل بازار ارز، تسهیل برخی معاملات و رفاه حال مردم، نوعی ارز با عنوان ارز دولتی یا ارز مبادله‌ای در نظر می‌گیرد که برای برخی موارد ازجمله واردات برخی اقلام، تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و البته سفر خارجی کاربرد دارد و قیمتش از ارز آزاد به‌مراتب پایین‌تر است.نرخ ارز مسافرتی همیشه ارزان‌تر از ارز بازار آزاد است تا به‌معنای واقعی کلمه «کمک‌هزینه» سفر به یک کشور دیگر باشد. به همین خاطر بیشتر مسافران و گردشگران از این فرصت خوب برای مدیریت هزینه‌های سفرهای خارجی استفاده می‌کنند. اختلاف قیمت چند هزار تومانی هر واحد ارز مسافرتی و آزاد، در مبالغ بالا تفاوت قابل‌اعتنایی در هزینه‌ها به وجود می‌آورد.

اگر می‌خواهید به تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد در هر روز پِی ببرید، لازم است که بعد از آگاهی از نرخ اعلام‌شده بانک مرکزی از صرافی‌های آنلاین هم قیمت روز ارز را استعلام بگیرید. با تفریقی ساده میان قیمت اعلامی بانک مرکزی و قیمت روز ارز می‌توانید، تفاوت‌شان را ببینید.

شرایط و قوانین دریافت ارز مسافرتی چیست؟

دلار

طبق مصوبه بانک مرکزی این کمک‌هزینه به تمام مسافران اعم از زن و مرد و سالمند و کودک (بالای ۱۲ سال) عازم کشورهای خارجی تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین شرط دریافت این سهمیه قصد حتمی سفر به یک کشور خارجی و ارائه بلیط سفر است. حتی در سفرهای زمینی، ریلی و دریایی مسافران باید بلیط سفر خود را ارائه دهند. یادآوری می‌کنیم که این ارز تنها یک بار در سال به هر مسافر تعلق می‌گیرد و درخواست آن باید دست‌کم ۷ روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیط تکمیل شود. ناگفته نماند به‌ازای هر یورو ارز مسافرتی، مبلغی به‌عنوان کارمزد در صورت‌حساب نهایی منظور خواهد شد./خبرگردون 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه