سهمیه بندی بنزین | سهمیه بندی بنزین امروز | سهمیه بندی بنزین اسفند ماه

آخرین جزئیات از سوخت شدن سهمیه بنزین این افراد | چرا سهمیه بنزین مان حذف شد؟!

در سنوات گذشته هرگونه اقدامی درخصوص تغییر سهمیه یا قیمت بنزین با اطلاع رسانی عمومی همراه بود تا فرصتی برای مصرف سهمیه قبلی به مردم داده شود اما این بار بدون اطلاع رسانی عمومی، میزان 3 تا 4 ماه ذخیره افرادی که بنزین سهمیه ای را مصرف نکرده بودند، سوخت شد.

آخرین جزئیات از سوخت شدن سهمیه بنزین این افراد | چرا سهمیه بنزین مان حذف شد؟!
کدخبر : 23723
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

سهمیه بندی بنزین

در سنوات گذشته هرگونه اقدامی درخصوص تغییر سهمیه یا قیمت بنزین با اطلاع رسانی عمومی همراه بود تا فرصتی برای مصرف سهمیه قبلی به مردم داده شود اما این بار بدون اطلاع رسانی عمومی، میزان 3 تا 4 ماه ذخیره افرادی که بنزین سهمیه ای را مصرف نکرده بودند، سوخت شد.

چرا سهمیه بنزین ما پرید؟ / این کار دولت یعنی صرفه جویی نکنید! 

به گزارش رکنا، از زمان آغاز طرح سهمیه بندی بنزین ، سقف مدت‌ زمان ذخیره بنزین در کارت‌ های هوشمند سوخت برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت 6 ماه در نظر گرفته شد که از اردیبهشت‌ ماه سال 1399 به دلیل دوره کرونا به 9 ماه افزایش یافت اما حالا بسیار غیرمنتظره، یک شبه و بدون اطلاع رسانی عمومی، سقف مدت زمان ذخیره بنزین سهمیه ای به 6 ماه تغییر یافت. این در حالی است که بسیاری از مردم سهمیه بنزین خود را برای سفر ذخیره کرده بودند و حالا سهمیه 3 ماه آنها سوخت شده و سهمیه بهمن ماه اغلب آنها نیز واریز نشده است.

روز چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: «ستاد کرونا در ایام کرونا تصمیماتی درباره سهمیه‌ بندی بنزین گرفته بود. چون ممنوعیت‌ هایی برای سفر وجود داشت که پس از ماه‌ های اتمام دوره کرونا و عادی شدن شرایط، این ستاد کان لم یکن شد. در حالت عادی قبل کرونا بنزین 6 ماه ذخیره می‌ شد و الان هم همین است.»

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، این شرکت ضمن تایید اظهارات سخنگوی دولت، گفت: «از ابتدای بهمن ماه 1402 مدت زمان ذخیره بنزین سهمیه ای 1500 تومانی از 9 ماه به 6 ماه تغییر یافته است.»

این در حالی است که در سنوات گذشته هرگونه اقدامی درخصوص تغییر سهمیه بنزین یا قیمت بنزین با اطلاع رسانی عمومی همراه بود تا فرصتی برای مصرف سهمیه قبلی به مردم داده شود اما این بار بدون اطلاع رسانی عمومی، میزان 3 ماه ذخیره افرادی که بنزین سهمیه ای را مصرف نکرده بودند، سوخت شد.

سهمیه بندی بنزین

پرسش این است، چرا باید سهمیه بنزین مردم بدون اطلاع رسانی عمومی حذف شود؟ زیرا مردم با هدف مصرف بنزین در شرایط خاص مثل مسافرت های نوروزی آن را ذخیره و مصرف نکرده بودند و اغلببه جای استفاده از خودرو شخصی با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کرده اند که با این تصمیم یک شبه و بدون اطلاع رسانی قبلی حقوق آنها پایمال شده است و به نوعی افراد صرفه جو مجازات شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های کشور پیش‌بینی شده، مثلا پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ابتدای این ماه به مدار بهره‌برداری بازگشته و یکی از واحدهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت کامل تعمیرات اساسی آن انجام شده و شرایط بقیه پالایشگاه‌ها نیز مساعد است که امیدواریم با تولیداتی که در حوزه پالایشگاهی داریم بتوانیم شرایط تأمین بنزین را تثبیت کنیم.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا ۶ ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

در دو سال گذشته به دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است./ باشگاه خبرنگاران

بر اساس قانون بیمه اجباری، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت موظف است تا از تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده های نفتی، پلیس راهور و دیگر دستگاه ها کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با نمایندگان دستگاه های مرتبط تشکیل و در مرحله اول مصوب شد خودروهای نفت و گاز سوز مشمول قانون در ۳ مرحله اطلاع رسانی و رصد شوند. / رکنا نیوز/ اقتصادی

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه