قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز در بازار

قیمت مرغ آخر هفته سقوط کرد! | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟

تورم ماهانه در بهمن ۱۴۰۲ کاهش یافته و تورم ماهانه کالاهای خوراکی به طور خاص، منفی شده است. بنظر می‌رسد عامل اصلی این رخداد، کاهش قیمت مرغ، سبزیجات و حبوبات است.

قیمت مرغ آخر هفته سقوط کرد! | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟
کدخبر : 23521
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه قرن،تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در بهمن ماه نسبت به دی کاهش یافته است. این نرخ به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نیز اعلام می‌شود. شواهد حاکی از آن است که تورم ماهانه کالاهای خوراکی و دخانیات در بهمن ماه منفی شده است. به عبارت دیگر، سبد خوراکی خانوارها در کل کشور به طور متوسط با کاهش قیمت نسبت به دی ماه مواجه شده است. بنظر می‌رسد علت اصلی این رخداد، کاهش قیمت محصولاتی مانند مرغ، سبزیجات، حبوبات و روغن است.

در سوی دیگر، کالاهای غیرخوراکی قرار گرفته‌اند که اگر چه هنوز به تورم منفی نرسیده‌اند اما تورم ماهانه آن‌ها با کاهش مواجه شده است. از میان اقلام غیرخوراکی بالاترین تورم ماهانه مربوط به گروه حمل و نقل و مورد خاص «خرید وسایل نقلیه» بوده است. در مقابل، کمترین تورم ماهانه میان کالاهای غیرخوراکی به نام گروه «آموزش» ثبت شده است.

تصویری از تورم ماهانه قیمت مرغ در بهمن ۱۴۰۲

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در بهمن امسال به ۱.۴ درصد رسیده است. این رقم در دی ماه ۲.۶ درصد بوده است. روند سه ساله نرخ تورم بیانگر این است که تورم ماهانه بهمن در کمترین سطح خود از انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ تا کنون را رقم زده است.

نرخ تورم علاوه بر کل سبد مصرف خانوار، برای سبد خوراکی و غیرخوراکی نیز به طور مجزا اعلام می‌شود. تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی از ۲.۴ درصد در دی ماه به منفی ۰.۴ درصد در بهمن ماه نزول کرده است. تورم منفی نشانگر کاهش قیمت است. به عبارت دیگر، خانوارها در بهمن ماه برای خرید یک سبد مشخص از کالاهای خوراکی ۰.۴ درصد کمتر از دی ماه هزینه کرده‌اند.

شواهد آماری نشانگر این است که از میان کل کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، بالاترین تورم ماهانه بهمن ماه متعلق به ماهی و صدف‌داران بوده که نرخ آن ۳.۵ درصد ثبت شده است. در مقابل، پایین‌ترین تورم ماهانه ۰.۴ درصد بوده که مربوط به گروه نان و غلات می‌شود.

همچنین، سه گروه کالایی با تورم منفی همراه بوده‌اند که نشانگر کاهش قیمت این محصولات است. برای مثال، تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات منفی ۵.۹ درصد ثبت شده که نشان می‌دهد هزینه خرید این محصولات برای خانوارها ۵.۹ درصد ارزان‌تر از دی ماه تمام شده است. تورم گوشت قرمز و گوشت ماکیان (پرندگان و مرغ) نیز منفی ۰.۷ درصد برآورد شده است. این نرخ در دی ماه ۵.۸ درصد بوده است. تورم روغن‌ها و چربی‌ها نیز در محدوده منفی ۰.۲ درصد به ثبت رسیده است.

تورم ماهانه میوه و خشکبار نیز کاهش ۳ واحد درصدی را نسبت به دی تجربه کرده اما همچنان مثبت مانده و نرخ آن ۱.۳ درصد اعلام شده است.

از میان کل اقلام غیرخوراکی، بالاترین تورم ماهانه ۵.۶ درصد بوده که مربوط به خرید وسایل نقلیه است. این مورد از زیربخش‌های گروه اصلی «حمل‌ونقل» به حساب می‌آید. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در رتبه دوم، اجاره مسکن قرار گرفته که تورم ماهانه آن در بهمن امسال ۲.۸ درصد برآورد شده است. این نرخ نسبت به دی ماه ۰.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

کمترین تورم ماهانه میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز مربوط به گروه آموزش است که نرخ آن کمتر از ۰.۲ درصد است. شدیدترین اُفتی که در این حوزه صورت گرفته منفی ۷.۲ واحد درصد بوده که مربوط به گروه ارتباطات است. به عبارت دیگر، تورم ماهانه ارتباطات از ۸.۵ درصد در دی ماه به ۱.۳ درصد در بهمن ماه نزول کرده است. افزایش تورم ماهانه این گروه در دی بیش‌تر متاثر از بالارفتن قیمت بسته‌های اینترنت همراه بوده است. به نظر می‌رسد شوک این تصمیم در همان دی‌ماه تخلیه شده و به بهمن منتقل نشده است./اندیشه قرن

قیمت مرغ کاهشی می‌شود؟

 به نقل از ایسنا، مسعود امراللهی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های کشور در خصوص ساماندهی بازار شب عید گفت: با تامین  بسیار خوبی که صورت گرفته امیدواریم شاهد آرامش خوبی در بازار باشیم.

وی افزود: بر اساس وظیفه ذاتی به عنوان دستگاه نظارتی در وزارت جهاد کشاورزی  می‌خواهیم بیشتر نظارت بر تامین کالا داشته باشیم و بیشتر در حوزه انبارها و سردخانه ها و مراکز تولیدی بازرسی‌های خودمان را انجام دهیم که به یک آرامش خوبی در بازار برسیم.

امراللهی همچنین در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی بازار مرغ شب عید چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: امسال با تدبیری که وزیر جهاد و معاونت امور دام داشتند برنامه ریزی دقیقی در بحث جوجه ریزی انجام شده است.

مدیر کل دفتر نظارت و بازرسی کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است. هر زمان عرصه نسبت به تقاضا پیشی بگیرد و کاهش داشته باشد بازار دچار اختلافات قیمتی می شود. امسال با برنامه ریزی که نسبت به بحث صادرات مرغ  بعد از تامین بازار داخل و دخایر استراتژیک داریم، با همکاری مرغداران  مشکل خاصی در زمینه تامین مرغ مورد نیاز کشور نداریم. کمبودی در این بخش وجود ندارد و حدود ۱۵۰میلیون قطعه جوجه ریزی شده است.

وی عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی در خصوص میوه شب عید اقدامات لازم را انجام می‌دهد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. در خصوص بحث خرمای ماه رمضان نیز تامین کافی صورت گرفته است. سازمان تعاون روستایی مسئول تامین در تمامی استان‌ها شده است. حدود ۹۰۰ تن ذخیره سازی نیز انجام شده است.

امراللهی در پاسخ به این سوال که نظارت بر بازار کالاهای اساسی شب عید بر عهده کدام وزارتخانه است؟ گفت: نظارت بر کالاهای اساسی دو قسمت شده است. با توجه به ابلاغ دولت مبنی بر بازرسی تخصصی در ‌حوزه های مختلف، بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین کالا بوده و نظارت بر توزیع آن بر عهده سازمان حمایت است. در حقیقت بازرسان وزارت جهاد، اتاق اصناف و سازمان حمایت بر بازار شب عید نظارت خواهند داشت.

پیش‌بینی قیمت مرغ تا پایان سال

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان است.

او قیمت هرکیلو ران مرغ ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان، سینه ۱۷۰ هزارتومان و فیله مرغ ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به مازاد عرضه بر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان سال تغییری نداشته باشد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه ای، تولید ماهانه مرغ گرم از ۳۰۰ هزارتن فراتر می رود که در نهایت ازدیاد عرضه و مازاد تولید علت اصلی کاهش قیمت است.

او درباره آینده بازار مرغ گفت: با احتساب میزان جوجه ریزی و تولید مرغ گرم، کمبود یا التهابی در عرضه مرغ شب عید و ماه رمضان نداریم./ اقتصاد 100

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه