اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی امروز

کولاک بارش و سرما در انتظار این استان ها | اخبار هواشناسی مهم امروز 29 بهمن 1402

«بارندگی در روز یکشنبه (۲۹ بهمن) مناطقی در غرب، شمالغرب، شمالغرب، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز در بر خواهد گرفت.»

کولاک بارش و سرما در انتظار این استان ها | اخبار هواشناسی مهم امروز 29 بهمن 1402
کدخبر : 23360
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 اخبار هواشناسی توصیه کرده مردم حتما نکات ایمنی را رعایت کند تا این سامانه بارشی خسارت جانی و مالی نداشته باشد. اخبار هواشناسی آخر هفته کشور رو به بارش شدید باران قرار دارد و مردم حتما از رودخانه ها فاصله بگیرند. اخبار هواشناسی احتمال طغیان روخانه ها را نیز داده است. اخبار هواشناسی را حتما دنبال کنید. اخبار هواشناسی روز های آینده را در ادامه می‌خوانید.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی کشور، روز جمعه (۲۷ بهمن) ادامه بارش‌ها را در اغلب استان‌ها به غیر از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، کبری رفیعی به همشهری می‌گوید: «روز شنبه (۲۸ بهمن) در شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز، زاگرس و سواحل شمالی بارش‌ها شدت می‌گیرد. همچنین بارش در شرق استان‌هایی مانند فارس، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از یزد هم پیش بینی می‌شود.»

او تاکید می‌کند: «هشدار سطح زرد در روز شنبه برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، جنوب اردبیل، شمالغرب کردستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و همچنین مناطق شمالی استان‌های البرز و تهران صادر شده است.»

کارشناس سازمان هواشناسی عنوان می‌کند: «شنبه در بیشتر مناطق کشور و به ویژه نوار شمالی شاهد کاهش دما هستیم.»

رفیعی می‌گوید: «بارندگی در روز یکشنبه (۲۹ بهمن) مناطقی در غرب، شمالغرب، شمالغرب، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز در بر خواهد گرفت.»

به نقل از مهر، محمدعلی زورآوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به تداوم فعالیت سامانه‌ای بارشی حاکم بر جو منطقه، از عصر امروز (شنبه) تا صبح دوشنبه، رگبار برف در گردنه‌ها و مناطق سردسیر استان دور از انتظار نیست.

وی افزود: هشدار صادر شده از بعد از ظهر شنبه آغاز و تا صبح دوشنبه ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این هشدار احتمال رگبار برف در مناطق سردسیر و گردنه‌ها اعلام شده است.

وی ادامه داد: منطقه اثر این هشدار مناطق سردسیر استان کرمانشاه عمدتاً اورامانات، شامل شهرستان‌های: پاوه، روانسر، جوانرود خواهد بود.

زورآوند خاطرنشان کرد: ممکن است در اثر این مخاطره، جاده‌ها لغزنده و کندی در تردد وسائط نقلیه به وجود آید.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان کرمانشاه احتیاط در رانندگی، اجتناب از فعالیت‌های کوه نوردی و ترددهای غیرضرور را به مردم شهرستان‌های اعلام شده توصیه کرد.

ماهواره هواشناسی هند، با موفقیت‌ به فضا پرتاب شد

به گزارش گروه بین‌الملل حیات؛ از هندوستان تایمز، ماهواره هواشناسی INSAT-3DS روز شنبه با یک موشک «ژئوسنکرون» (GSLV) از سریهاریکوتا، ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب شد.

موشک GSLV در شانزدهمین ماموریت خود، ماهواره هواشناسی INSAT-3DS را در مدار مورد نظر مستقر کرد. موسسه تحقیقات فضایی هند، با تبریک به تیم عملیات، استقرار موفقیت آمیز پنل های خورشیدی را تأیید کرد.

هدف این ماموریت حفظ تداوم خدمات ارائه شده توسط ماهواره های عملیاتی فعلی INSAT-3D و INSAT-3DR است. این مرکز بر مشاهدات هواشناسی پیشرفته، نظارت بر سطح زمین و اقیانوس برای پیش بینی آب و هوا و هشدار بلایا، همراه با ارائه خدمات جستجو و نجات با کمک ماهواره تمرکز دارد.

براساس این گزارش، اهداف این ماهواره «نظارت بر سطح زمین، مشاهده اقیانوس ها، و تجزیه و تحلیل محیط از طریق دیدگاه های مختلف هواشناسی ضروری»؛ «ارائه اطلاعات در مورد شرایط جوی متنوع از طریق پروفایل های عمودی»؛ « مدیریت جمع آوری و انتشار داده ها از بسترهای جمع آوری داده ها (DCPs)» و «پشتیبانی از خدمات جستجو و نجات» اعلام شده است.

رئیس موسسه تحقیقات فضایی هند تایید کرد که برنامه بعدی این سازمان، ماموریت مشترک با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به نام نثار (NISAR) است.

نثار، (NISAR) یک ماموریت مشترک رصد زمین بین ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند است که از 2 رادار استفاده می‌کند که هر یک برای مشاهده طیف وسیع‌تری از تغییرات بهینه‌سازی شده‌اند.

 کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر وزش باد شدید و تند باد لحظه‌ای در اکثر مناطق به ویژه غرب، جنوب و شمال استان اصفهان است.

لیلا امینی افزود: همچنین باتوجه به وزش باد شدید، کولاک برف در مناطق برف گیر به ویژه مسیر‌های مواصلاتی با استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد دور از انتظار نیست، که باعث اختلال در تردد و کاهش دید خواهد شد.

وی به رانندگان نیز توصیه کرد، به این منظور برای رفت و آمد در محور‌های مواصلاتی استان نکات ایمنی را رعایت کنند.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین به خروج سامانه بارشی ناپایدار از استان تا اواخر وقت امروز و کاهش دمای ۳ تا ۵ درجه‌ی دما هوا اشاره کرد.

هشدار سطح زرد رنگ زمانی صادر می‌شود که رخداد پدیده‌ای جوی ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی ایجاد کند.

هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: از بعد هواشناسی، شرایط بارش‌ها اصلا شرایط خوبی نیست. اگرچه ما در ادامه سال بارش‌هایی را خواهیم داشت، اما با توجه به وضعیت بارش‌ها، پیش بینی‌های ما حاکی از این است که نسبت به میانگین بلند مدت، بارش‌های اسفند ماه چندان زیاد نخواهد بود.

به گزارش فرارو، صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: «از بعد هواشناسی، شرایط بارش‌ها اصلا شرایط خوبی نیست. اگرچه ما در ادامه سال بارش‌هایی را خواهیم داشت، اما با توجه به وضعیت بارش‌ها، پیش بینی‌های ما حاکی از این است که نسبت به میانگین بلند مدت، بارش‌های اسفند ماه چندان زیاد نخواهد بود و احتمال این که کم بارشی‌های ماه‌های اخیر، در اسفندماه جبران شود، بسیار کم است. از لحاظ اعداد و ارقام بارش‌های کشور، بحث‌های تئوری توطئه هیچ ارزشی ندارند و این که بگوییم دلیل عجیب و غیرعلمی برای کمبود بارش‌های کشور وجود دارد پذیرفتنی نیست. از نظر سازمان هواشناسی، هر نوع گمانه زنی بی پایه، مردود است.

عوامل دینامیکی و فیزیکی زیادی وجود دارد که باعث شده حجم بارش‌ها در کشورمان کاهش پیدا کند. مسئله «ال نینو» را نمی‌توان در بروز وضعیت فعلی بارندگی کشور نادیده گرفت. می‌دانیم که پدیده ال نینو گرمایی بی سابقه را در سطح جهان ایجاد کرده که مانع از زمستان پربارش و خنک در کشور ما نیز شده است. نه تنها کشور ما، بلکه دمای بسیاری از کشور‌های منطقه نیز، بالا رفته است. این افزایش دمای کشوری و منطقه‌ای باعث شد سامانه‌های زمستانه به خوبی در کشور ما شکل نگیرد.»

 وی افزود: «متاسفانه در سال جاری بارشی در کشور، بین «دورپیوند‌های بارشی» نیز جفت شدگی‌های خوبی را شاهد نبودیم. منظور از دور پیوندها، عوامل اقلیمی و هواشناختی هستند که در یک منطقه از کره زمین رخ می‌دهند و برنقاط دیگر کره زمین تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارند. برای مثال، دور پیوند (NAO) و دورپیوند (MGO) که روی بارش‌ها و تزریق رطوبت در کشور ما تاثیر گذارند، امسال جفت شدگی خوبی برقرار نکردند.

وضعیت مذکور، باعث شد ما تزریق رطوبت زیاد همراه با چرخ افزایی مناسب را در کشورمان نداشته باشیم. این وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قابل تامل بود. البته این تاثیرات همیشگی و دائمی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه