یارانه رمضانه ویژه سال جدید تعیین تکلیف شد | سبد معیشتی ویژه رمضان چقدر خواهد بود؟

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتر طرح گفت: در طرح فجرانه شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی حذف شده است و مبلغ تشویقی دولت از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

یارانه رمضانه ویژه سال جدید تعیین تکلیف شد | سبد معیشتی ویژه رمضان چقدر خواهد بود؟
کدخبر : 23268
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

طبق پیش بینی ها قرار است رقم یارانه جدید در سال آینده افزایش داشته باشد.یارانه جدید قرار است هم به صورت نقدی هم به صورت کالابرگ توزیع شود.افزایش یارانه جدید در سال آینده 10 درصد است.یارانه جدید به11 کالا اختصاص داده خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طرح جدید کالابرگ به‌مدت سه‌ماه برای تثبیت قیمت‌ها آغاز شده و تفاوت این با طرح سابق این است که یارانه تشویقی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشته و ۱۱ قلم کالا کدگذاری شده و به میزان وزن خرید، یارانه تشویقی داده می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین شرط حداقل ۲۲۰ هزار خرید حذف شده و هرکس هر مقدار خرید کند، از یارانه تشویقی برخوردار خواهد شد؛ عیدی کارگران مشخص است و میزان آن معادل دو ماه حقوق دریافتی کارگر است و پرداخت خواهد شد یعنی اگر کارگری ۱۲ ماه مشغول کار بوده، معادل دو ماه حقوقش را به‌عنوان عیدی دریافت خواهد کرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: عیدی بازنشستگان نیز طبق مصوبه هیات وزیران، ۲ میلیون و پانصد هزار تومان، برای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان است که تأمین منابع صورت گرفته و پرداخت می‌شود.

یارانه جدید

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم‌وطنان می‌توانند از ۱۱ قلم کالای اساسیِ این طرح در ۲۱۰ هزار فروشگاهِ کشور خرید کنند. مردم می‌توانند برای اطلاع از اعتبار کالابرگ خود، «برنامه کاربردی شما» را نصب کنند. امروز یارانه جدید ۲۲۰ هزار تومانی دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. گفتنی است مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۱۲۰ هزار تومان بود، اکنون به ۲۲۰ هزار تومان رسیده و از امروز در قالب اعتبار در حساب یارانه افراد شارژ می‌شود.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات اجرای مرحله جدید طرح یارانه جدید تحت عنوان «فجرانه» را تشریح کرد.

سیدرضا یحیوی اظهار کرد: با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از اوایل سال جاری، دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمول دریافت امتیاز تشویقی طرح کالابرگ شدند به گونه‌ای که در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده در این طرح، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند و به این ترتیب یارانه دریافتی دهک‌های یک تا سه درآمدی به جای ۴۰۰ هزار تومان معادل ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دریافتی دهک‌های چهار تا هفت درآمدی به جای ۳۰۰ هزار تومان در صورت خرید از این سبد، معادل ۴۲۰ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: این سبد ۱۱ قلم غذایی براساس قیمت روز معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که همین سبد براساس مبنای سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است و به عبارتی مابه‌التفاوت قیمت این سبد طی سال ۱۴۰۱ تا زمان فعلی، ۲۲۰ هزار تومان است؛ اما با اجرای طرح فجرانه که از ۱۷ بهمن آغاز می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد، دولت این مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کرده است و این حمایت مضاعف دولت از سفره و امنیت غذایی مردم بوده است و از طرف دیگر شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه از میان سبد غذایی تعریف شده، حذف شده است.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتر طرح گفت: در گذشته اجباری در طرح کالابرگ وجود داشت به طوریکه هر کس قصد داشت از امتیاز ۱۲۰ هزار تومانی استفاده کند باید ۲۰۰ هزارتومان از یارانه خود را از میان سبد غذایی تعریف شده خریداری کند اما در طرح فجرانه شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی حذف شده است و مبلغ تشویقی دولت از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برای هر کدام از اقلام سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیک، اعتباری در نظر گرفته شده است که خانوارها در صورت خرید هر یک از این اقلام با پرداخت مبلغ مبنای آن در سال ۱۴۰۱ از طریق یارانه خود، اعتبار تشویقی آن کالا را دریافت خواهند کرد و اگر یک نفر بخواهد این ۲۲۰ هزار تومان را به طور کامل مصرف کند باید ۱۱ قلم را خرید کند. به عبارتی اکنون خانوارها در صورت خرید این سبد غذایی، به جای پرداخت قیمت روزِ آن که معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است، مبنای قیمت سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان برایشان محاسبه می‌شود و به عبارتی با این افزایش اعتبار، تورم ایجاد شده بر روی اقلام سبد غذایی پوشانده می‌شود.

یارانه جدید

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای آن‌ها قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

همچنین در صورتی که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از یارانه به عنوان کالابرگ استفاده شود و از ۱۱ قلم مرتبط با این طرح خریداری شود، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به یارانه فرد اضافه خواهد شد.با این حساب مبلغ ۵۲۰ هزارتومان برای هر نفر واریز خواهد شد.

سرپرست هر خانوار می‌تواند در وبگاه hemayat.mcls.gov.ir دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود ببیند. با کمک این سامانه اطلاعات زیادی درباره رایانه دریافتی دست خواهد آمد؛ این سامانه به منظور سر و سامان دادن به وضعیت متقاضیان دریافت یارانه و جاماندگان حمایت معیشتی راه‌اندازی شده است.

امکان مراجعه به سامانه حمایت معیشتی و انجام اعتراض از این طریق برای همه کسانی که تصور می‌کنند به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف شده یا جزو واجدین شرایط یارانه معیشتی قرار نگرفته‌اند، وجود دارد.

در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه(اول تا هفتم) از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

مرحله جدید و بزرگ طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی با عنوان "طرح فجرانه" در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه(اول تا هفتم) در دهه مبارک فجر و همزمان با چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و در این طرح اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

یارانه جدید

در "طرح فجرانه" یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد(منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز(۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد، بدین صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی(۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات(شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است. ضمناً یارانه هر قلم غذایی به‌صورت مجزا پرداخت خواهد شد.

یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات هستند.

طرح فجرانه در بستر شبکه ملّی اعتبار(شما) با عاملیت شرکت مجری طرح(فارا) و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد، در این راستا موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:

میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان(اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند قیمت روز اقلام فوق براساس کالاهای مرجع بوده و در خصوص کالاهایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب خود پرداخت خواهند کرد. شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی در این طرح حذف شده است.

دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار(۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

هموطنان برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی "شما" مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده کنند. برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکوهای بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق اجرای کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

در طول سال با نزدیک شدن به مناسبت‌های مختلف نظیر عید فطر، عید قربان و عید غدیر، شایعاتی در خصوص واریز یارانه‌های ویژه این ایام منتشر می‌شود که در نهایت مشخص می‌شود هیچ برنامه‌ای برای واریز چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است، اما یارانه جدید ویژه ۲۲ بهمن موضوعی رسمی و تأیید شده است که از سال ۱۴۰۰ واریز آن آغاز شد.

در سال ۱۴۰۰، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دولت سیزدهم طرح واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حساب افراد کم درآمد جامعه را رونمایی کرد. با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن سال جاری، سؤال مطرح شده است که آیا هدیه ویژه ۲۲ بهمن نیز به حساب افراد واریز می‌شود یا خیر؟ تاکنون هیچ اطلاعات رسمی درباره واریز یارانه ویژه ۲۲ بهمن اعلام نشده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید به سایت‌های رسمی دولت یا سازمان‌های مربوطه مراجعه کنید.

در بهمن ۱۴۰۰ دولت رئیسی از طرح حمایت معیشتی ویژه ۲۲ بهمن رونمایی و هدف از آن را حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرد. آن زمان اعلام شد بر حسب دستور رئیسی، یارانه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان دهک‌های اول تا چهارم به‌انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور واریز می‌شود. / خانه فوتبال

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه