سکته و معده درد | راه تشخیص

خودتان را گول نزنید، این درد مریوط به سکته است | تفاوت میان معده درد و سکته

یک متخصص قلب با اشاره به تشابه علائم اولیه سکته قلبی با یک معده درد ساده گفت: متاسفانه همین اشتباه موجب شده برخی افراد به جای مراجعه به پزشک قلب، به متخصص گوارش مراجعه کرده و فرصت را برای جلوگیری از بروز سکته از دست بدهند.

خودتان را گول نزنید، این درد مریوط به سکته است | تفاوت میان معده درد و سکته
کدخبر : 23262
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سلامت پلاس:

باید به کودکان به اندازه ایی اهمیت دهیم که متوجه باشیم نحوه برخورد با کودکانمان دید آنها را نسبت به جهان اطراف تعیین می کند. دانستن نکات مهم تا حدودی کاربردی است اما به دنبال کشف نکات جدید در مورد هر چیزی باشید مهم است، انار با قابلیت های جدید ناجی شما می شود. زمستان باعث چاقی های مفرط که با وزن اضافه همراه می شود همه این موارد به رعایت چند نکته بستگی دارد. برای رفع افسردگی نور خورشید معجزه ایی است که دومی ندارد. راه های تشخیص سکته و معده درد، چه تفاوت هایی می تواند این دو را از همدیگر متمایز کند.

دکتر مصطفی بهره مند، با بیان اینکه سکته قلبی یکی از شایعترین بیماریهای قلبی و عروقی است، گفت: سکته زمانی رخ می دهد که شریان های تغذیه کننده قلب دچار گرفتگی شوند.

وی با بیان اینکه ریسک فاکتورهایی در تجمیع پلاک "آتروم" موثرند، گفت: از جمله ریسک فاکتورهای سکته قلبی که تجمیع پلاک در عروق قلب را تسریع می کنند می توان به فشار خون، دیابت، مصرف سیگار و قلیان، چربی خون بالا و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: اگر فردی چند عامل خطر را به طور همزمان داشته باشد، احتمال تنگی عروق قلب در او بیشتر خواهد بود.

وی افزود: پلاک های تجمیعی در یک نقطه یک لایه سلولی دارند که این لایه سلولی به دلایل نامعلوم پاره شده و در محل پارگی لخته خون ایجاد می شود و همین لخته خون موجب مسدود شدن رگ تغذیه کننده قلب و سکته قلبی می شود.

بهره مند در خصوص چرایی پاره شدن این لایه سلولی گفت: هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اما بررسی ها نشان میدهد که در استرس های حاد احتمال پاره شدگی این لایه سلولی افزایش می یابد و همین امر موجب شده افراد هنگام شنیدن خبرهای ناگهانی بد به یکباره دچار سکته قلبی شوند.

سکته

تفاوت بین حمله قلبی و درد معده این است که حمله ی قلبی معمولاً باعث درد، ناراحتی، فشار و احساس تنگی در وسط قفسه ی سینه می شود که می تواند به بازو ها، فک، گردن یا پشت بدن کشیده شود؛ در حالی که درد معده، عموماً منجر به درد یا ناراحتی در بالای شکم می شود که می تواند به قفسه ی سینه کشیده شود.

درد قفسه ی سینه ممکن است عادی یا جدی باشد. این مشکل می تواند به علت ضعف موقت خون رسانی به قلب (آنژین) یا در اثر مسدود شدگی ناگهانی شریان های کرونر (حمله ی قلبی) اتفاق بیافتد. به غیر از قلب، سایر اندام های ناحیه ی قفسه ی سینه مانند ریه ها، عضلات، استخوان ها، پوست و مری نیز می توانند در قفسه ی سینه ایجاد درد کنند. برخی دیگر از علل درد قفسه ی سینه شامل مواردی مانند درد معده (سوء هاضمه)، کشیدگی عضلات، التهاب در مفاصل نزدیک استخوان سینه و بیماری زونا می شود.

حمله ی قلبی چیست؟

حمله ی قلبی یک مشکل اورژانسی است که معمولاً باعث درد یا ناراحتی، فشار و تنگی در مرکز قفسه ی سینه می شود. این مشکلات می توانند در ادامه به نقاط دیگر بدن مانند بازو ها، کمر، گردن و فک کشیده شوند. یک حمله ی قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب به طرز چشمگیری کاهش یابد. این اتفاق در اثر مسدود شدگی شریان های کرونری به علت انباشتگی چربی، کلسترول و سایر موارد رخ می دهد. توده های انباشته شده کلسترول و چربی با نام پلاک شناخته می شوند و فرآیند انباشتگی پلاک، آترواسکلروز نام دارد.

علائم رایج حمله ی قلبی می تواند شامل خستگی، عرق سرد، سوء هاضمه، سوزش سر دل، احساس سرگیجه ناگهانی، تنگی نفس و درد قفسه ی سینه باشد. این علائم معمولاً احساسی مانند فشار، تنگی، درد یا گرفتگی ایجاد کرده که به سمت شانه ها، بازو ها، گردن، فک، دندان ها یا بالای شکم کشیده می شود.

سکته

تشخیص حمله ی قلبی با استفاده از نوار قلبی (ECG)، آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس، تست اکو، آزمایش آنژیوگرافی (کاتتراسیون کورونری)، سی تی اسکن قلب و عروق و عکس برداری ام آر آی (MRI) صورت می گیرد. علاوه بر این، گزینه های درمانی حمله ی قلبی شامل درمان دارویی با دارو هایی نظیر آسپیرین، مسدود کننده های بتا، محدود کننده های ACE، استاتین ها، مورفین، دارو های ضد انعقاد خون، دارو های رقیق کننده ی خون (هراپین ها) و نیتروگلیسرین، و درمان های جراحی مثل آنژیوپلاستی کرونری، استنت گذاری و جراحی بای پس عروق کرونر می شود.

درد معده چیست؟

درد معده یک بیماری است که منجر به درد در وسط ناحیه ی فوقانی شکم می شود. درد معده بر خلاف نام خود، می تواند از نواحی دیگری جز معده (مانند کیسه ی صفرا، پانکراس و روده ی کوچک) ایجاد شده باشد. علل درد معده شامل سوء هاضمه، نفخ، ویروس معده، سنگ کیسه ی صفرا، مشکلات کبد یا پانکراس و انسداد روده می شود.

علائم مربوط به درد معده ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، خستگی، تب، نفخ، سوزش سر دل، آروغ یا باد گلو، وجود خون در مدفوع، کاهش وزن، زرد شدگی پوست، حساسیت تماسی شدید در ناحیه ی شکم، و ورم در ناحیه ی شکم شود. علاوه بر این، عملیات تشخیص درد معده می تواند با استفاده از تست مدفوع، تست ادرار، آزمایش خون، بلع باریم، آندوسکوپی، اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی، کولونوسکوپی و سیگمونیدوسکوپی انجام شود.

این متخصص قلب گفت: از طرفی با توجه به اینکه سکته های قلبی عمدتا صبح ها رخ می دهد، بررسی نشان می دهد که در این زمان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در خون بالا است و همین امر موجب شده تا رابطه مستقیم استرس و سکته های قلبی بیش از پیش تایید شود.

سوزش معده

بهره مند در ادامه شایعترین علامت سکته قلبی را درد بسیار شدید غیرقابل تحمل در قفسه سینه عنوان کرد و افزود: علائم این سکته در ابتدا با دردهای سر دل که مشابه بیماری های گوارشی است آغاز می شود و بعد از چند رروز علائم اصلی آن ظاهر شده و فرد دچار سکته می شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشابهت علائم اولیه سکته با بیماریهای گوارشی، بعضا سکته با درد معده اشتباه گرفته می شود و فرد چندروزی که برای پیشگیری از بروز سکته فرصت دارد، با تصور وجود بیماری گوارشی سراغ درمان آن می رود و در نهایت بعد از چند روز سکته می کند.

وی افزود: علائم اصلی سکته که پس از چند روز از علائم اولیه ظاهر می شوند، درد مبهم آزار دهنده و غیرقابل تحمل قفسه سینه است، طوری که افراد عنوان می کنند که انگار کسی روی قفسه سینه آنها نشسته و نمی توانند نفس بکشند.

بهره مند گفت: در برخی افراد از جمله افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و نیز افراد سالمند به جای درد شدید، احساس تنگی نفس هنگام بروز سکته غالب‌تر است.

وی با بیان اینکه سکته قلبی به راحتی قابل پیشگیری است، گفت: گام اساسی در جلوگیری از بروز سکته از بین بردن ریسک فاکتورهای آن است و افرادی که ریسک فاکتورهایی مانند چربی خون و فشار خون و... دارند باید برای درمان و یا کنترل آنها اقدام کنند.

بهره مند گفت: از طرفی توصیه می شود افراد به محض مشاهده علائم مشابه سکته حتما به پزشک مراجعه کنند. این توصیه برای افرادی که ریسک فاکتورهای خطر را دارند اهمیت دوچندان می یابد.

سوزش معده

وی افزود: در صورت مراجعه زودهنگام از طریق تزریق برخی داروها و کنترل برخی شرایط می توان از بروز سکته و عوارض آن تا حد زیادی پیشگیری کرد./صد آنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه