قیمت طلا | قیمت طلا در بازار

قیمت طلا اول هفته ای خریداران را سکته زد | قیمت طلا امروز به چند رسید؟

قیمت سکه و قیمت طلا امروز شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ را در جدول زیر مشاهده کنید. علاوه بر قیمت سکه امامی، بهار آزادی، گرمی، نیم سکه و ربع سکه می‌توانید قیمت مثقال و انس جهانی طلا، طلای آبشده و دست دوم را نیز مشاهده فرمایید.

کدخبر : 23134
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت طلا در بازار تغییر کرد. قیمت طلا در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا  امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا

بروزرسانی: شنبه 21 بهمن - 09:30

عنوان نرخ

قیمت (ریال)

طلای 18 عیار / 750 27,882,000

طلای ۲۴ عیار 37,175,000

طلای 18 عیار / 740 27,510,000

طلای دست دوم 27,509,910

آبشده کمتر از کیلو 120,870,000

مثقال طلا 120,760,000

انس طلا 2,039.93

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی 327,510,000

سکه بهار آزادی تک فروشی  299,150,000

نیم سکه تک فروشی 180,600,000

ربع سکه تک فروشی 111,400,000

سکه گرمی تک فروشی 58,700,000

تمام سکه (قبل 86) 296,000,000

نیم سکه (قبل 86) 138,000,000

ربع سکه (قبل 86) 72,000,000

حباب سکه

حباب سکه امامی 58,560,000

حباب سکه بهار آزادی 30,800,000

حباب نیم سکه 46,300,000

حباب ربع سکه 44,120,000

حباب سکه گرمی 25,580,000

آیا ریزش قیمت طلا ادامه دارد؟

قیمت طلا پایین آمده و در آستانه یک کاهش هفتگی قرار دارد. بالا رفتن سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بر قیمت طلا فشار می‌آورد. سرمایه‌گذاران هم منتظر اطلاعات تورم آمریکا هستند که هفته آینده منتشر می‌شود و سرنخ‌های بیشتری در مورد زمان آغاز روند نرخ بهره ارائه خواهد داد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۰ درصد کاهش به ۲۰۲۴ دلار و ۲۶ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۴۵ درصدی به ۲۰۳۸ دلار و ۷۰ سنت رسیده است.

سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین رقم طی دو هفته گذشته و سود اوراق قرضه ۲ ساله به بالاترین رقم طی حدود دو ماه گذشته رسیده است. بدین ترتیب تمایل برای خرید طلا برای سرمایه‌گذاران به عنوان یک سرمایه غیر سودده کاهش می‌یابد.

تحلیلگران عقیده دارند فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری در همین سطح بالا حفظ می‌کند. بدین ترتیب کف قیمت طلا تا ۱۹۶۰ دلار پایین می‌آید.

بسیاری از مقامات فدرال رزرو آمریکا از جمله جروم پاول، رئیس این بانک اعلام کردند باید قبل از پایین آوردن نرخ بهره شاهد نشانه‌های بیشتری از تداوم روند کاهش تورم باشند.

شرکت کنندگان بازار منتظر شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه ژانویه هستند که قرار است در روز سه‌شنبه منتشر شود.

تاجران حالا ۶۱ درصد احتمال می‌دهند کاهش نرخ بهره از ماه مه آغاز شود. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

قیمت نقره با ۰.۹ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۵۹ سنت رسیده و پلاتین هم با یک کاهش ۱.۴۴ درصدی، ۸۷۷ دلار و ۴ سنت معامله می‌شود.

قیمت پالادیوم ۲.۵ درصد کاهش یافته و به ۸۶۵ دلار و ۷ سنت رسیده است.

قیمت طلا امروز شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

مهمترین عوامـل تأثیرگذار بر قیمت طلا

- بحران‌ها و ریسک‌های جهانی

- تورم

- نوسانات دلار

- نرخ‌های بهره

- عرضه و تقاضا

بحران‌ها و ریسک‌های جهانی

طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن مطرح می شود ، در نتیجه تقاضای آن در زمـان بحران های سیاسی و اقتصادی رشد قابل توجهی می کند . سرمایه گذاران طلا از جنگ ، بحران های سیاسی و اقتصادی بسیار خوشحال می شوند . زیرا در این حالت انتظار کاهش رشد اقتصادی دنیا افزایش می یابد و سرمایه گذاران از سایر بازارها به سمت بازار طلا سرازیر می شوند. اما نکته مهم اینجاست که کدام درگیری های سیاسی و اقتصادی می تواند محرک رشد بازار طلا باشد . یکی از معیارهای مورد استفاده برای ارزیابی نقش کشورها در اقتصاد بین الملل میزان تولید ناخالص داخلی آنها است.

قیمت سکه و طلا

۱۰ کشور ارائه شده در جدول فوق بیش از ۶۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، بنابراین ایجاد مسائل اقتصادی در این کشورها موجب تحریک تقاضا برای طلا خواهد بود . لازم به توضیح است که آمریکا به تنهایی ۲۴ درصد از تولیـد ناخالص داخلی جهان را دارد و از اینجا می توان نقش این کشور در اقتصاد بین الملل و حجم بالای تراکنش های مالی و بازرگانی آن را دریافت. برای مثال در سال ۲۰۱۸ اعلام جنگ تجاری آمریکا علیه چین و اقدامات متقابـل چین علیه آمریکا موجب گردید تا تعرفه های اعمال شده از سوی هر یک از طرفین ۵۰ میلیارد دلار باشد که در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار از مراودات تجاری دو کشور را تحت تأثیر قرار داد. این اقدامات موجبات توقف روند نزولی طلا را فراهم کرد . منظور از جنگ تجاری ، اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی کشور مقابل است که موجب حمایت از تولیدات داخلی خواهد بود این اقدام باعث می شود که قیمت کالای خارجی برای مصرف کنندگان داخلی افزایش یابد و نهایتا موجب کاهش مراودات تجاری می گردد و این به معنی احتمال کاهش رشد اقتصادی و افزایش ریسک اقتصادی خواهد بود.

البته تنها معیار برای ارزیابی نقش کشورها در اقتصاد بین الملل ، عوامل اقتصادی نیست بلکه عوامل سیاسی و موقعیت استراتژیک کشورها و سابقه آنها نیز بسیار اهمیت دارد . برای مثال کره شمالی و جنوبی با یکدیگر درگیری دیرینه دارند، در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ نیروهای کره شمالی به یک جزیره در کره جنوبی حمله کرده و ۴ نفر را بـه قـتـل رساندند . این خبر احتمال درگیری و جنگ بین دو کره را افزایش داد و موجب رشد قیمت طلا گردید. حال اگر این اقدام ، ایران و عمان صورت می گرفت چندان اهمیت نداشت زیرا این دو کشور سال هاست که با یکدیگر روابط سیاسی خوبی دارند و احتمال اینکه درگیری ادامه یابد بسیار ناچیز است. نکته حائز اهمیت در تحلیل قیمت طلا و رابطه آن با ریسک های جهانی این است که میزان تأثیرگذاری هر کشور در اقتصاد بین الملل متفاوت است و فاصله بین انتظار و واقعیت است که باعث تحریک قیمت می شود . مثلاً هر هفته در نماز جمعه مـردم ایـران علیه آمریکا شعار میدهند و سردمداران کشور ایران بارها علیه آمریکا موضع گرفتـه انـده پس این امر هیچ تأثیری بر قیمت طلا ندارد . اما اگر آلمان یا کانادا بـه عنـوان شـرکای تجاری آمریکا اقدامی مشابه ایران نشان دهند ، این یک اتفاق تازه است و باعث افزایش قیمت طلا می شود.

نمودار قیمت سکه

تورم

همان طور که میدانید از طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن در برابر ریسک هـا نـام برده می شود یکی از ریسک هایی که در بازار هر کشوری وجود دارد ، تورم است . در نتیجه در شرایط تورمی و با افزایش سطح عمومی قیمت ها ، سرمایه گذاران می توانند با خرید طلا و یا اوراق وابسته به آن ارزش پول خود را حفظ کنند. نکته مهم این است که اگر تورم به اندازه رشد اقتصادی باشد ، آنگاه موجـب تـرس سرمایه گذاران نخواهد شد ، زیرا ارزش پول سرمایه گذاران متناسب با رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت . در نتیجه قیمت طلا به صورت یکنواخت باقی خواهد ماند ، به بیان دیگر وقتی رشد اقتصادی به اندازه نرخ تورم باشـد سهام ، اوراق قرضه و کالاها ( مثـل فلزات و نفت ) جذاب تر از طلا خواهند بود زیرا این سرمایه گذاری ها بازده بالاتری خواهند داشت و در نتیجه تقاضای جدیدی برای بازار طلا ایجاد نخواهد شد . برای مثال در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ آمریکا با نرخ تورم بالا روبرو بود و این تورم با اقتصادی همراه نبود ، در نتیجه قیمت طلا در آن دوران افزایش قابل توجهی یافت./اقتصاد100

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه