یارانه نقدی | اخبار یارانه نقدی

یارانه نقدی 22 بهمن چقدر است؟ | یارانه نقدی معیشتی دولت برای این خانوار

بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و اجتماعی یارانه «امنیت غذایی کودکان»، امروز ۵ بهمن‌ماه برای ۲ ماه (دو مرحله) شارژ می‌شود.

یارانه نقدی 22 بهمن چقدر است؟ | یارانه نقدی معیشتی دولت برای این خانوار
کدخبر : 22744
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

در طرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول طرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

این طرح تاکنون در سه مرحله انجام شده است. در مرحله نخست ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت کار معرفی شد و اعتبار ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک به حساب سرپرستان کودکان مشمول واریز شد.

در ماه گذشته ۱۵۱ هزار نفر معرفی شد که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار مشمول طرح شدند و اکنون در مرحله سوم این طرح اعتبار ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ خانوار مشمول این طرح شارژ شد. در این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار بیش از یک کودک دارند که مشمول تغذیه مضاعف هستند.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روند رشد آن‌ها متناسب با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر کوتاه‌قدی، لاغری شدید و کم‌وزنی هستند.

این خانوارها در راستای بهبود تغذیه کودک خود می‌توانند سبد کالایی تعیین‌شده توسط انستیتو تغذیه وزارت بهداشت را تا سقف ریالی تعیین‌شده «رایگان» خریداری کنند.

براساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج درآمدی دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهی‌قد، کم وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال براساس اصول سوم، ۲۱ و ۴۳ قانون اساسی و ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال(دارای فرزند شیرخوار) اجرایی شده است.

این طرح به کالابرگ ارتباطی ندارد و به‌صورت مجزا اجرا می‌شود و از مجموع ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک، ۳۵۰۰ خانوار آن‌ها، دارای بیش از یک کودک مشمول بودند. و البته کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماه مشمول این طرح هستند.

اقلام در این طرح مشخص شده‌اند و در طرح امنیت غذایی کودکان، اقلام سبد غذایی با نظر دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه ایران به ۱۶ قلم رسیده است. در مورد طرح کودکان، خانواده دو ماه فرصت دارد تا اقلام را براساس اولویت‌بندی انتخاب و خریداری کند.

مژده دولت از یارانه نقدی ۲۲ بهمن

سال‌های گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن ماه با دستور رئیس جمهور، یارانه نقدی صد هزار تومانی به ازای هر نفر، برای خانوارهای دهک های یک تا چهار و همچنین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد.

سال‌های گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن ماه با دستور رئیس جمهور، یارانه نقدی صد هزار تومانی به ازای هر نفر، برای خانوارهای دهک های یک تا چهار و همچنین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد.

یارانه معیشتی هرماه (نوزدهمین روز) به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز بعد قابل برداشت است. با نزدیک شدن به بهمن‌ماه اخباری از واریز یارانه ۲۲ بهمن به گوش می‌رسد. اما پیگیری ها نشان می‌دهد که هنوز خبری از تامین بودجه واریز عیدی دولت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن نیست.

رقم یارانه نقدی در سال ۱۴۰۳

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نشست یکشنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: طبق مصوبه امشب کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی برای سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه بگیران به میزان سال جاری یارانه خود را دریافت خواهند کرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: دولت در لایحه خود منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را از منابع مختلف ۷۵۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۷۰۸هزار و ۸۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرد.

حذف یارانه نقدی این خانوارها

پیگیری از وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی حاکی است،‌ با اجرای طرح صدک بندی،‌ در دیماه امسال تعداد ۱۶۰ هزار نفر در حدود ۶۰ هزار خانوار به دلیل قرار گرفتن در دو صدک پر درآمد در دهک ۱۰ از دریافت یارانه حذف شدند. طبق بررسی‌ها افرادی که دارای خودرو خارجی و درآمدهای بالایی هستندیا سفرهای خارجی متعدد غیر عتبات دارند،‌ در صدکهای پردرآمد از دهک ۱۰ قرار می‌گیرند، که طبق قانون دهک پردرآمد ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند. حذف پردرآمدها از یارانه قانون مصوب مجلس است،‌ اما برای شناسایی افراد پردآمد از اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان استفاده می‌شود و افرادی مرتب در این دهک بندی‌ها جابه جا می‌شوند و افراد دهک ۱۰ به ویژه دو صدک بالا از یارانه حذف می‌شوند.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در ماه جدید که یارانه پرداخت شد، طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عده‌ای از افراد در اثر آزمون وسع سنجی جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته بودند و خود به خود حذف شده بودند، بنابراین کدملی‌هایی که یارانه به حساب‌شان واریز نشده‌است، جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته‌اند در بررسی وسع خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان افراد مرتب در دهکها جابخ جا می‌شوند و آنهایی که در دهک ۱۰ قرار می‌گیرند حذف می‌شوند و ممکن است خانوارهایی از دهک ۱۰ به ۹ افت کنند که مشمول یارانه می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه