خبر فوری: افزایش سن بازنشستگی برای این کارمندان اجرایی نمی شود؟ | چه کسانی شامل افزایش سن بازنشستگی می شوند!

خبر فوری: افزایش سن بازنشستگی برای این کارمندان اجرایی نمی شود؟ | چه کسانی شامل افزایش سن بازنشستگی می شوند!
کدخبر : 22637
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علی بابایی کارنامی رییس فراکسون کارگری مجلس نوشت: افزایش سن بازنشستکی در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و از آنجا که وقتی دولت لایحه‌ای ارائه می‌دهد مجلس باید در مورد آن اظهار نظر کند، در بررسی این طرح نیزموافقین و مخالفین صحبت و نظرات خود را گفتند، بنده، به‌عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس به‌شدت با این لایحه مخالف بوده و هستم و دلایل مخالفتم این بود که این لایحه با رویکرد ارتقای ضریب امنیت درآمد پایدار صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی و حل چالش‌های این صندوق‌ها صندوق‌های بازنشستگی تدوین شده، اما اجرای آم ماکام خواهد ماند و برای صندوق‌ها سودی نخواهد داشت.

سن بازنشستگی

خبر داغ دولت برای افزایش سن بازنشستگی

از سوی دیگر در بررسی‌هایی که با کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ۷،۸ میلیون نیروی کاری که سالانه از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند و عرضه نیروی کار زیاد است و تقاضا اندک، این مصوبه نه برای صندوق‌ها انتفاعی نخواهد داشت و نه برای رضایت اجتماعی شاغلینی که از امروز تا ۳۵ یا ۴۰ سال آینده کار خواهند کرد.

الان، یک کارگر ساختمانی چکونه می‌تواند پرداخت ۳۵ سال سابقه بیمه را تجمل کند ضمن اینکه بحث برخی مشاغل سخت و زیان‌آور هم باید در این طرح لحاظ شود. امیدوارم با حمایت‌هایی که مجلس انجام خواهد داد بتوانیم با ملغی کردن این مصوبه، گامی به نفع کارگران و نیرو‌های شاغل کشور برداریم.

فراموش نکنیم شورای محترم نگهبان، صرفا، تطبیق مصوبات و طرح‌های مجلس با شرع و قانون اساسی را مدنظر دارد و اینکه آیا این طرح به نفع مردم و جامعه هست یا خیر؟ بهره وری را ارتقا می‌دهد یا نه؟ را باید دستکاه‌های اجرایی و مجلس بررسی کنند. هرچند، ما این طرح را از اساس رد نمی‌کنیم، اما با تمام توان تلاش می‌کنیم که انشالله جزئیات آن را بررسی و مصوبه‌ای کارشناسی‌تر جایگزین کنیم، البته اگر عمر مجلس فعلی، کفاف دهد.

بر اساس مصوبه مجلس که اخیرا به تایید شورای نگهبان نیز رسید، سابقه موردنیاز برای بازنشستگی مردان از ۳۰ به ۳۵ سال و برای زنان از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش خواهد یافت و حداقل سن بازنشستگی نیز به‌تدریج برای مردان به ۶۲ سال و برای زنان به ۵۵ سال افزایش پیدا می‌کند. البته شاغلان در صورت احراز شرط سابقه، فارغ از اینکه چند سال داشته باشند، می‌توانند بازنشسته شوند.

بالاخره مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی که ۲۸ آبان امسال از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده بود واجرایی شدن آن منوط به تایید شورای نگهبان بود، دیروز با سخنان طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان تعیین تکلیف شد.

براساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، مصوبه افزایش سن بازنشستگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اجرای این مصوبه که احتمالا از اول سال ۱۴۰۳ و همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار بگیرد همچنان به یکی از دغدغه جامعه شاغلین کشورتبدیل شده است.

براساس این مصوبه قراراست با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه ثابت بماند.همچنین در صورتی که افراد ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند افزایشی برای سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه، به سن بازنشستگی آنها حداکثر ۵ سال افزوده خواهد شد.

نظر موافق دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه این بود که سن و سابقه موردنیاز برای بازنشستگی نیروی کار به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا بخشی از ناترازی گسترده صندوق‌های بازنشستگی جبران شود.

این نظر که در قالب مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس مصوبه مجلس، سابقه موردنیاز برای بازنشستگی مردان از ۳۰ به ۳۵ سال و برای زنان از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش خواهد یافت و حداقل سن بازنشستگی نیز به‌تدریج برای مردان به ۶۲ سال و برای زنان به ۵۵ سال افزایش پیدا می‌کند. البته شاغلان در صورت احراز شرط سابقه، فارغ از اینکه چند سال داشته باشند، می‌توانند بازنشسته شوند.

سن بازنشستگی

افزایش سن بازنشستگی نهایی شد

البته بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، مشمول این مصوبه نیستند و طبق روال فعلی، در دو سال پیش رو بازنشسته می‌شوند.  بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی، باید دو ماه اضافه کار کنند.   بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی، باید ۳ ماه اضافه کار کنند.  بیمه‌پردازانی که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی، باید ۴ ماه اضافه کار کنند. بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی، باید ۵ ماه اضافه کار کنند. حداکثر میزان افزایش سابقه اجباری مربوط به نیروهای تازه‌وارد بازار کار است که باید ۶۰ ماه بیشتر حق بیمه بپردازند. ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان‌آور مشمول قوانین خاص خود هستند و هرگونه افزایش زمان خدمت بر اساس همان قوانین انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید قرار گرفت.افزایش سن بازنشستگی توسط شورای نگهبان تایید شد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود گفت: مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید قرار گرفت.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به موضوع افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: افزایش سن بازنشستگی که شامل بازنشستگان موجود نمی‌شود. همچنین برای کسانی که در شرف بازنشستگی هستند نیز این امر شامل آنان نمی‌شود. رابطه کارمندان دولت با دولت یک رابطه قانونی است، یعنی حدود و مرزهای آن را قانونگذار مشخص می‌کند که مطابق با مصالح عموم و هم حاکمیت رعایت شود.

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: بنا به دستور رئیس‌جمهوری برخی اصلاحات در لایحه بودجه انجام شد تا نسخه نهایی که در جریان حضور رئیس‌جمهوری در مجلس ارائه می‌شود، آن اصلاحات هم اعمال شود. یکی از این اصلاحات افزایش کف معافیت مالیاتی کارکنان و کارگرانی دریافت حقوق دارند به مبلغ ۱۲ میلیون تومان در ماه است که افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: همه کسانی که کارمند یا کارگر هستند و تا سقف ۱۲ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند هیچگونه مالیاتی شامل آنان نمی‌شود.

نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: کارگران که مشغول کار هستند در یک قرارداد نانوشته سی ساله با صندوق تامین اجتماعی طبق قانون موجود انتظار بازنشستگی دارند و تغییر آن غیر شرعی و حرام است.

محاسبه جدید سن بازنشستگی

محمدرضا تاجیک با اشاره اینکه منابع صندوق تامین اجتماعی، متعلق به کارگران و بیمه شدگان بوده است بیت المال نیست حق الناس است گفت: توجه به همین مسئله، مسئولیت شرعی و اجتماعی دولت را پررنگ جلوه می دهد. از یک طرف بدهی دولت، از طرف دیگر عدم افزایش مناسب دستمزد با تورم و ازسوی دیگر عدم جذب منابع از سوی مشاغل غیر رسمی به گونه ای است که تامین اجتماعی را برای پاسخگویی به مصارف دچار بحران کرده کرده است.

رییس مجمع نمایندگان کارگران در همین رابطه افزود: متاسفانه تا صحبت از عدم تعادل منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی می شود دولت و مجلس به فکر ارائه افزایش سن بازنشستگی و اصطلاح پارامتریک می شوند. نمایندگان مجلس وکلای ملت هستند و باید به فکر منافع موکلان خود باشند.

این فعال کارگری بیان کرد: کارگران که مشغول کار هستند در یک قرارداد نانوشته سی ساله با صندوق تامین اجتماعی طبق قانون موجود انتظار بازنشستگی دارند و تغییر آن غیر شرعی و حرام است.

منبع:مکتوب نامه

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه