شرایط جدید ثبت نام خودرو و قیمت | برای ثبت نام خوودرو چه باید بکنیم

در روش پیش‌فروش خودرو، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

شرایط جدید ثبت نام خودرو و قیمت | برای ثبت نام خوودرو چه باید بکنیم
کدخبر : 22503
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد. قیمت خودرو در چند سال گذشته ثابت نبوده و هر روز تغییر می‌کند. قیمت خودرو تابع شرایط متفاوتی است و پیش‌بینی آن کمی دشوار است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار هم بستگی دارد. قیمت خودرو در آینده چه می‌شود.

با ابلاغ دستورالعمل جدید بازار خودرو به وزارت صمت، فرایند و شرایط ثبت‌نام خودرو توسط مردم دچار ۴ تغییر مهم شد:

۱- کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از ۵ سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی شدند.

۲- روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو منتفی شد.

۳- در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.

۴- در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

متن جدید دستورالعمل خودرو به شرح زیر است:​

-از مقدمه عبارت «در کارگروه خودرو» حذف می‌گردد.

-بند 1-1 ماده 1 که به شرح «کارگروه خودرو: موضوع مصوبه 533 شورای رقابت مورخ 10/10/1401» است، حذف می‌گردد.

بازار خودرو

-بند 3-1 ذیل ماده 3 به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:«مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌گردد. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌نماید و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.»

-بند 3-2 ذیل ماده 3 و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به‌عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وزات صمت استخراج و اعلام می‌شود. وزارت مذکور می‌تواند نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده نماید.

تبصره- عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای هم‌رده محصولات خود در بازار جهانی را به وزارت صمت پیشنهاد کند.»

-بند 3-5 ذیل ماده 3 به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «چنانچه قیمت محاسبه شده در بند 3-1 از منظر رده بندی با موضوع بند 3-4 در رده های A تا G انطباق یابد توسط وزارت صمت اعلام می‌گردد.»

-بند 3-6 ذیل ماده 3 به شرح ذیل اصلاح می گردد: «وزارت صمت برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق الذکر به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌نماید.»

-بند 3-7 ذیل ماده 3 به شرح ذیل اصلاح می گردد: «در خصوص خودروهای جدید، ضوابط و معیارهای آن توسط وزارت صمت تعریف و مشخص و به سازمان حمایت اعلام می‌شود.»

-تبصره 1 ماده 4 حذف می‌گردد.

- بند 1 و دو تبصره ذیل آن و بند 2 و بند 3 ماده 5 به ترتیب ذیل اصلاح می‌گردند:

1- تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام نمایند.

واردات خودرو

تبصره 1: وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را به شورای رقابت اعلام می‌نماید.

تبصره 2: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارایه می‌نماید.

2- به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذی‌ربط پیشنهاد می‌نماید.

3- هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید و ابلاغ به وزارت صمت اعلام گردد.

-شماره ماده 7 مصوب جلسه 632 به ماده 6 تغییر می کند و شماره ماده 6 سابق به شماره 7 تغییر می‌کند.

-ماده 8، به شرح ذیل به دستورالعمل اضافه می گردد: «این دستورالعمل در جلسه شماره 543 مورخ 11/11/1401 شورای رقابت مصوب و طی جلسات شماره 571، 614، 630 ، 632 ، 633 شورای رقابت و رأی 02-127-ه ت هیئت تجدیدنظر، اصلاح گردید که شامل هشت ماده و10 تبصره می‌باشد.»

در بندهای بعدی نیز تقریبا هر جا مسوولیتی به طور خاص یا مشترک بابت قیمت‌گذاری خودرو متوجه شورای رقابت بوده، به وزارت صمت واگذار شده است. به عنوان مثال، گفته شده که مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط «سازمان حمایت» محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود. این وزارتخانه نیز مسوول ابلاغ قیمت‌هاست. این در حالی است که در دستورالعمل قبلی، قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت، باید به کارگروه خودروی شورای رقابت ارائه شده و به تصویب می‌رسید و در غیر این صورت، امکان ابلاغ و اجرا نداشت. در واقع شورای رقابت باید مهر تایید بر قیمت‌های جدید می‌زد و حالا این مهر را در اختیار وزارت صمت قرار داده است. همچنین در دستورالعمل قبلی، تبصره جداگانه‌ای برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی قید نشده بود، اما در دستورالعمل جدید گفته شده که قیمت وارداتی‌ها را سازمان حمایت تعیین می‌کند (نیازی به تاییدیه شورای رقابت نیست).

بازار خودرو

در کنار اینها، شورای رقابت تعیین قیمت خودروهای جدید را نیز به طور کامل در اختیار وزارت صمت گذاشته است. پیش‌تر وزارت صمت قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را به شورای رقابت می‌داد و در صورت تایید این شورا، قیمت‌های جدید امکان ابلاغ و اجرا داشت. حالا اما ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای جدید، توسط وزارت صمت تعریف و به سازمان حمایت اعلام می‌شود. بنابراین شورای رقابت دیگر کاری به قیمت خودروهای جدید ندارد و صفر تا صد آن در اختیار وزارت صمت است./سلام نو

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه