اخبار روز| اخبار اقتصادی| قیمت برنج

افزایش سرسام‌آور قیمت برنج!

قیمت برنج در بازار همچنان روند افزایشی دارد.

افزایش سرسام‌آور قیمت برنج!
کدخبر : 2248
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

روند افزایشی قیمت برنج ایرانی در سال جاری تا جایی پیش رفته که اکنون رکورد گرانی آن شکسته شده و به ۶۲ درصد رسیده است، هر کیلو از این کالا در آمار رسمی تا مرز ۵۳ هزار تومان هم فروش رفته و می تواند در بازار بیش از این نیز باشد.

آنچه در رابطه با وضعیت قیمت برنج در سال جاری رخ داده  نشان از روند افزایشی این کالا در عمده ماه های سال داشته که در برنج ایرانی و وارداتی مشهود است.

فروش برنج ایرانی تا بیش از ۵۲ هزار تومان 

تازه‌ترین گزارشی که مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوارکی در مهر امسال منتشر کرد در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مهر پارسال به طور متوسط ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که در شهریور ماه به حدود ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و برای مهر ماه متوسط قیمت آن ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

افزایش قیمت برنج ایرانی در فاصله شهریور تا مهر به طوری قابل توحه است ۹.۷ درصد در این بازده زمانی گران شده است و در مقایسه با مهر پارسال ۶۲ درصد افزایش قیمت دارد و تا ۵۲ و ۷۰۰ تومان فروخته شده است.

اما برگشت به هفت ماه گذشته و بررسی آمار قیمت برنج ایرانی نشان از شکست رکورد گرانی آن دارد؛ به طوری که در فرودین به طور متوسط ۴۸.۱ درصد، اردیبهشت ۴۴.۴، خرداد ۴۲.۳، تیر ۴۰، مرداد ۴۲ و شهریور ۵۵ درصد گران شده که در مهرماه به ۶۲ درصد می رسد.

این روند نشان می دهد افزایش قیمت برنج ایرانی از مرداد تا مهر رشد قابل توجهی دارد.

برنج خارجی همچنان گران می شود

اما در رابطه با قیمت برنج خارجی نیز افزایش ۲۴.۷ درصدی در مقایسه با مهر پارسال ثبت شده است، هر کیلو برنج خارحی در مهر سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۰۰، شهریور ماه ۲۵هزار و ۹۰۰ و در مهر ماه ۲۶هزار و ۴۰۰ تومان بوده است که البته در ماه گذشته تا بیش از ۳۰ هزار تومان رفته که نشان از تورم ماهانه ۱.۸ و تقطه به نقطه ۲۴.۷ درصد دارد.

برنج خارجی در دو سال اخیر با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ افزایش قیمت داشت ولی این روند افزایشی متوقف نشده است و ادامه دارد.

افزایش قیمت برنج در حالی رخ می دهد که از ابتدای مرداد سال جاری با شروع ممنوعیت فصلی واردات که تا آبان ادامه دارد، واردات برنج ممنوع شده و گرچه رایزنی هایی برای ترخیص برنج وورود به بازار جهت تعدیل قیمت، در این مدت وجود داشته اما با توجه به شروط تعیین شده فقط ۱۵ هزار تن مجوز ترخیص را دریافت کرده که آن هم‌مشخص نیست وارد بازار شده است یا  خیر ؟

این در شرایطی است که اعلام اخیر مسئولان گمرک از این حکایت داشت که مذاکراتی برای ترخیص ۸۵ هزار تن برنج  که بعد از ممنوعیت واردات به بنادر رسیده انجام شده که بتواند تا حدودی وضعیت بازار برنج را تحت تاثیر قرار دهد.  

در نیمه اول امسال واردات برنج حدود ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۶۰۸.۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و ارزش ۲۴ درصد افزایش دارد.

قیمت انواع برنج در بازار به شرح زیر است:

نام کالا قیمت (تومان)

برنج طارم ممتاز گلستان - ۱۰ کیلوگرم ۶۳۹,۵۰۰

برنج صدری هاشمی آقاجانیان - ۵ کیلوگرم ۲۹۸,۷۰۰ 

برنج دم سیاه درجه یک آقاجانیان - ۱۰ کیلوگرم ۵۲۱,۸۰۰

برنج لوکس مقدار ۱۰ کیلوگرم ۲۹۳,۷۰۰

برنج ایرانی هاشمی طبیعت - ۴.۵ کیلوگرم ۲۴۷,۵۰۰

برنج ایرانی گلستان مقدار ۴.۵ کیلوگرم ۲۶۷,۹۰۰

برنج پردیس - ۱۰ کیلوگرم ۵۱۸,۴۰۰

برنج هندی خوشبخت - ۱۰ کیلوگرم ۲۸۵,۳۰۰

برنج شاهپخت - ۱۰ کیلوگرم ۲۸۹,۱۰۰

برنج هندی طبیعت - ۲.۵ کیلوگرم ۶۹,۵۰۰

برنج هندی مژده - ۱۰ کیلوگرم ۳۱۰,۰۰۰

برنج ‌نیم‌دانه طارم  برنج تو - ۱۰ کیلوگرم ۳۸۹,۰۰۰

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه